Vad tror ni om att hiva på en 0,5a snabb glassäkring på ledaren till värmefolien? Blir det sämre, bättre eller gör det ingen skillnad?

Glasrörssäkring 5x20 mm 500 mA snabb, certifierad för användning i elektriska installationer som värmefolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkringshållare med röd kabel, 5x20 mm, från Kjell & Company, visas i ett produktfoto.
Skapa konto

Ingen skillnad om du tänker personskydd..

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ingen skillnad om du tänker personskydd..
Jag förstår att 1a 230v är mindre trevligt att få igenom kroppen, men risken i detta fall måste väl vara att något utöver värmefolien kan bli strömförande, och borde det inte innebära är att det sammanlagda motståndet blir lägre med resultatet att strömmen ökar och säkringen brinner?

Eller tänker jag fel, är risk att något blir strömförande, exempelvis baksidan av spegeln, men inte per automatik utgör någon krets, och sedan rör en människa i det strömförande materialet och någon annan del som är ledande och får strömmen igenom sig? Och då är det redan kört när man kommer upp i 1a?

Säkringen gör ingen skillnad. OM ex. metalliseringen på spegeln blir strömförande, så går det inte mer ström för det. Antingen blir det kortslutning om spegelon på något sätt är i kontakt med jord. I så fall löser säkringen i centralen ut (pricipen för skyddsjord). Eller så är spegeln inte i kontakt med jord, men du är i kontakt med jord när du putar spegeln och kommer i kontakt med kanten. Strömmen igenom dig är dödande även om den är mycklet miondre än vad din säkring bryter för.

Att du ramar in spegeln kan både minska och öka risken. Du kommer inte att komma i direkt kontakt med en ev. strömförande kant, men träet i ramen är ingen bra isolering, och med kanten av trä finns det en större åtkomlig yta som potentiellt kan vara strömförande. Isolationsförmågan i trä är (tror jag) i normalfallet helt OK, men den varierar med fuktighet, träslag osv. Därför räknas trä aldrig formellt som isolerande. I praktiken tror jag att det oftast ger OK isolering. Men risken att komma åt kanten är gissningsvis bara aktuell vid putsning av spegeln, då är det troligt att det även kommer vatten in i springan mellan glas och trä, det ökar risken avsevärt.

Som sagt använd inte den där värmaren.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Köp en spegel med antikondensfunktion inbyggd istället.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Säkringen gör ingen skillnad. OM ex. metalliseringen på spegeln blir strömförande, så går det inte mer ström för det. Antingen blir det kortslutning om spegelon på något sätt är i kontakt med jord. I så fall löser säkringen i centralen ut (pricipen för skyddsjord). Eller så är spegeln inte i kontakt med jord, men du är i kontakt med jord när du putar spegeln och kommer i kontakt med kanten. Strömmen igenom dig är dödande även om den är mycklet miondre än vad din säkring bryter för.

Att du ramar in spegeln kan både minska och öka risken. Du kommer inte att komma i direkt kontakt med en ev. strömförande kant, men träet i ramen är ingen bra isolering, och med kanten av trä finns det en större åtkomlig yta som potentiellt kan vara strömförande. Isolationsförmågan i trä är (tror jag) i normalfallet helt OK, men den varierar med fuktighet, träslag osv. Därför räknas trä aldrig formellt som isolerande. I praktiken tror jag att det oftast ger OK isolering. Men risken att komma åt kanten är gissningsvis bara aktuell vid putsning av spegeln, då är det troligt att det även kommer vatten in i springan mellan glas och trä, det ökar risken avsevärt.

Som sagt använd inte den där värmaren.
Tack!

Mittproppskåp är något av ett härke (och här är inte jag skyldig, sett ut såhär sen vi flyttade in) — kan ni se om jag har en JFB? Har elektrisk golvvärme i badrummet på nedervåningen som gjorts 2019 av tanten som bodde i huset tidigare, så har gissat att det finns en JFB men jag vet inte vad alla burkar är och blir osäker (finns inget ovanför eller under bilden).
Elcentral med flera äldre proppsäkringar, mätare och kopplingsdosor. Inlägg handlar om att identifiera eventuell jordfelsbrytare.
Skapa konto

Ser ingen jordfelsbrytare.

Jag ser ingen jordfelsbrytarepå bilden. Det är i så fall allvarligt om det finns golvvärme i rummet.

Den kan eventuellt finnas i anslutning till badrummet, och i så fall bara skydda just golvvärmen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Man skulle kunna spekulera i att det är ett 48 volts system. burkarna till höger liknar transformatorer som vi hade tidigare. Vårt hus hade takvärme från 70 talet i alla rum. Den drevs med 230V. Men i badrummen var det 48V takvärme, som drevs via transformatorer som såg ut som dina burkar.

Det finns numera klenspännings golvvärme, men dte är ovanligt. Lösningen med klenspänningen var vanlig innan jordfelsbrytaren var uppfunnen.

Men om burkarna är transformatorer så är de mycket äldre än 2019.

H hempularen skrev:
Jag ser ingen jordfelsbrytarepå bilden. Det är i så fall allvarligt om det finns golvvärme i rummet.

Den kan eventuellt finnas i anslutning till badrummet, och i så fall bara skydda just golvvärmen.
Är tveksam, är badrummet på nedanvåningen, inte det jag håller på med nu. Vi har pool i källaren och där finns en nyare jordfelsbrytare men kan inte tänka mig att de dragit strömmen därifrån upp till badrummet, men kan kolla om de går på samma säkring.

Gissade att det ev var i någon av boxarna, men när jag tittar nu står det typ ’transformator’ på dem. Har iofs aldrig haft på den elektriska golvvärmen.

Den som byggde huset, pappan till tanten som vi köpte av, var elektriker och tantens ex-man var också elektriker — verkar varit lite pragmatisk gjort här och där. Vissa uttag har skyddsjord, andra inte osv.

Jag har två ledare in i det nya badrummet. En som kommer från vinden och som går till belysning och spegel, en som kommer från golvet och går till tvättmaskin och uttag i kommoden.

Blir det rätt om jag sätter en sån här på respektive ledare och neutral?
Jordfelsbrytare typ A från Hager, 2-polig, 16A, med skruvanslutning. Används för elinstallation i badrum, ansluts till belysning och apparater.
Skapa konto

Normkapsling med fyra moduler och tillbehör, inklusive nummerskala, tätningar och skruvar, för elinstallation i ett nytt badrum.
Skapa konto

Elektrikern lär ju få damp när han kommer och ska plugga in allt…

Om jag läser mellan raderna ska det vara idiotsäker om jag jordar baksidan av spegeln och har jordfelsbrytare.

H hapazard skrev:
Köp en spegel med antikondensfunktion inbyggd istället.
Problemet är snedtaket och att det är två kommoder…

M Messier1994 skrev:
jordar baksidan av spegeln
Du kan ju knappast jorda spegelfolien utan att det syns på framsidan?

Du skriver att det finns uttag också i badrummet. Sådana måste också vara kopplade via jordfelsbrytare. Innan jordfelsbrytare fanns, så var uttag totalföärbjudna i badrum. Med undantag för rakapparatsuttag som har en inbyggd isolertransformator med låg effekt.

Slå av jordfelsbrytaren i poolrummet, och kontrollera om strömmen bryts i badrummet.

Visst kan man sätta en sådan tvåpolig jordflesbrytare, men det vore bättre att sätta en eller flera trefas jordflesbrytare vid centralen så du får hela huset skyddat. Just den du visar på bilden bryter redan vid 10 mA felström, det är lite ovanligt, man brukar ha 30mA för personskydd.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Köp en spegelvärmare av känt fabrikat istället. Och red ut hur det är emd jordfelsbrytare till badrummen. Finns det golvvärme och/eller eluttag så är jordfelsbrytare obligatoriskt.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.