När ytterväggarna är plastade ska det reglas upp för det innersta lagret isolering och det så kallade installationsskiktet. När man fäster dessa reglar kommer man då att spika igenom plasten?
Kent J.

Jupp men det blir klämt mellan två träreglar.

Javisst, om man inte väljer att skruva förståss.

V Viktor S. skrev:
Jupp men det blir klämt mellan två träreglar.
Så här ser reglarna ut före isolering och plast. Sätter man installationreglarna på befintlig regel?

• IMG_2157.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser en vägg med ett rätt klent regelverk, ska du ha byggnaden permanent uppvärmd?

F fribygg skrev:
Jag ser en vägg med ett rätt klent regelverk, ska du ha byggnaden permanent uppvärmd?
Det uppvärmda delen är bara på 14 kvm resten är ouppvärmt förråd.
På vintern kommer det att vara 10 grader som underhållsvärme när ingen är där.

Ett ouppvärmt förråd bör inte ha plast i väggarna, jag skulle vara tveksam att ha plast överhuvudtaget i ett rum värmt till 10°C

• Gilla
Kentunojohnson
  • Laddar…
Vad tänker du att plasten ska ha för funktion?

• Gilla
Kentunojohnson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad tänker du att plasten ska ha för funktion?
Ångspärr tänker jag. Men det kanske är onödigt.

Ja är det ouppvärmt så skulle jag säga att du skippar det. Plasten är för att förhindra fuktig luft från insidan att vandra ut i stommen, men om det inte är permanentbostad så riskerar den att stänga in kondens istället. Du kan sätta vindduk eller ångbroms om du vill ha något som håller isoleringen på plats men det är väl det isåfall.

• Gilla
Kentunojohnson
  • Laddar…
K Kentunojohnson skrev:
Ångspärr tänker jag. Men det kanske är onödigt.
Om du ska ha dusch eller bastu i utrymmet kan det finnas anledning till ångbroms.. tät plast är riskabelt och ska nog reserveras för permanent uppvärmda och ventilerade hus

• Gilla
Viktor S. och 1 till
  • Laddar…
Sätt dit en ångbroms. Utifall du längre fram önskar värma upp hela utrymmet.

Tomture61
Ser ut som byggnaden är en byggsats, mellan baksidan på ytterpanel och vindduk så finns ingen luftspalt 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.