20 270 läst ·
176 svar
20k läst
176 svar
Installation kökspanna fel?
Det är ju väldigt skön temperatur nu när jag både eldar OCH har elpatronen på. Men stänger jag av elpatronen så tappar tanken fort värmen trots att den är isolerad och står i ett varmt utrymme. Ska kolla om någon vet hur man får cirkulationspumpen att jobba lite mindre effektivt... Förstår mig inte på de grafer som finns i den lilla "handboken" till min Grundfos Alpha 2...G guggen skrev:Nja, om man har en kall tank, säg 20 grader och man laddar från ladden med 70 grader och samtidigt vispar runt hela tanekn så får man aldrig ut speciellt vramt vatten i raddarna. Särskillt om pannan ger så mkt till rummet och man kanske inte har full effekt (det har man sällan i en vattenmantlad historia). Det kan vara väldigt många orsaker till varför man inte får ut värme i raddarna, det kan vara så att den faktiskt ger ganska mkt mindre nominellt och om man inte eldar optimalt så är det inte ovanligt att den stora majoriteten av värmen går ut i rummet och skorstenen.
Med så mkt till rummet så borde det bli olidligt att vara där efter några timmars eldande om det eldas med effekt, den stora nackdelen med de flesta vattenmantlade eldstäder.
Blir nog bäst om rörisen eller hans farsa kollar på det på plats.
Shunten har du med på första bilden i inlägg #5. Den sitter lite dold till vänster om den röda pumpen som går till dina radiatorer som det verkar. Du kan testa att stänga eller justera på den den så allt eller större andel av det du producerar i pannans vattendel hamnar i tanken. Och för googlare verkar det vara en ESBE i nuläget manuell om man söker någon uppgift.B Björkbyns Anna skrev:
Om du ser på min bild så sitter shunten med en thermomatic home styrning ovanpå (grå dosa och vred). Det är på radiator uttaget, kopplat typ enligt min bild, den skall sitta.B Björkbyns Anna skrev:
Ahaa!! Den sitter ju på radiatorkretsen. Före cirkpumpen där varmt vatten går TILL radiatorerna och mellan det och det undre röret, som är returen från radiatorerna. Tack och lov att det finns folk som kan förklara... Har inte vågat röra den alls. Men nu har jag lyckats sänka hastigheten på cirkpumpen (handboken var inte så lätt att förstå men tack och lov så finns även youtubeGK100 skrev:
Shunten har du med på första bilden i inlägg #5. Den sitter lite dold till vänster om den röda pumpen som går till dina radiatorer som det verkar. Du kan testa att stänga eller justera på den den så allt eller större andel av det du producerar i pannans vattendel hamnar i tanken. Och för googlare verkar det vara en ESBE i nuläget manuell om man söker någon uppgift.
Och så har jag även sänkt hastigheten på laddomaten. Får se vad detta ger. Tyvärr måste jag resa bort några dagar snart och då har jag endast elpatronen. Som jag inte vill använda alls när jag är här...
Laddpumpen är nog vettigt att ha på mellan hastighet, jag har självcirkulation vilket de flesta nog inte har. Du borde ha en temp o tryckmätare vid pannan så kan du finjustera denna. Men sätt ned alphan till lägsta adaptiv hastighet. Vrid upp raddshunten på max, så den släpper ut varmt vatten,vem vet den kanske står på min o då kommer inte mkt varmvatten till räddarnaB Björkbyns Anna skrev:Ahaa!! Den sitter ju på radiatorkretsen. Före cirkpumpen där varmt vatten går TILL radiatorerna och mellan det och det undre röret, som är returen från radiatorerna. Tack och lov att det finns folk som kan förklara... Har inte vågat röra den alls. Men nu har jag lyckats sänka hastigheten på cirkpumpen (handboken var inte så lätt att förstå men tack och lov så finns även youtube)
Och så har jag även sänkt hastigheten på laddomaten. Får se vad detta ger. Tyvärr måste jag resa bort några dagar snart och då har jag endast elpatronen. Som jag inte vill använda alls när jag är här...
Hur står den? Vad händer om du vrider på den?
Jag hade en shuntventil som inte hade något stopp, gick att vrida runt runt. Det är bara i en sektor den fungerar som avsett.
Jag hade en shuntventil som inte hade något stopp, gick att vrida runt runt. Det är bara i en sektor den fungerar som avsett.
See ut som shunten sitter jämte den röda c pumpen men eftersom du inte kan ladda tanken till mer än 60 grader så tror jag inte att det är shunten som är fel inställd.
Jag gissar på luft i tanken. 50kr!
Ja ok men vilken inställning på alphan menar du? Har nu satt den på "I".G guggen skrev:Laddpumpen är nog vettigt att ha på mellan hastighet, jag har självcirkulation vilket de flesta nog inte har. Du borde ha en temp o tryckmätare vid pannan så kan du finjustera denna. Men sätt ned alphan till lägsta adaptiv hastighet. Vrid upp raddshunten på max, så den släpper ut varmt vatten,vem vet den kanske står på min o då kommer inte mkt varmvatten till räddarna![]()
Testar nu med låg hastighet på cirkpump och lägre fart även på laddomaten.Fotografen skrev:
Sen ska jag testa shunten, om rörisens pappa tycker så med...
Var tas värmen ut ifrån din ack, tycker mig inte se det på någon bild.B Björkbyns Anna skrev:
Men om vi utgår ifrån den bild som finns i inlägg #65 och gissar på att din inkoppling ser likadan ut, så kommer du, när du eldar med ved, inte att få ut nån värme förrän hela den övre delen på acken blivit varm, om du däremot kör på el så kommer värmen komma relativt snabbt, eftersom elpatronen sitter under värmeuttaget.
Sen kan man ju undra var värmen tar vägen om du eldar hela dagen och inte får upp temp i acken. Nånstans måste den ju ta vägen.
Såväl tappvarmvatten som radiatorkrets är kopplade uppepå tanken. Problemet är att tanken inte blir tillräckligt varm av enbart eldning. Rörisens pappa var här idag och sa att det kan vara så att termostaten i laddomaten inte öppnar för att kökspannan ger för lite värme så han ska kolla om han kan fixa en termostat som öppnar vid lägre temp.L lat skrev:Var tas värmen ut ifrån din ack, tycker mig inte se det på någon bild.
Men om vi utgår ifrån den bild som finns i inlägg #65 och gissar på att din inkoppling ser likadan ut, så kommer du, när du eldar med ved, inte att få ut nån värme förrän hela den övre delen på acken blivit varm, om du däremot kör på el så kommer värmen komma relativt snabbt, eftersom elpatronen sitter under värmeuttaget.
Sen kan man ju undra var värmen tar vägen om du eldar hela dagen och inte får upp temp i acken. Nånstans måste den ju ta vägen.
Men du sa att stigarledningen var varm precis intill tanken?B Björkbyns Anna skrev:
Om du känner på anslutningarna ovanpå tanken, hur känns de?
Nånstans måste värmen ta vägen och du kan inte bara elda i pannan hela dagen utan att den till slut börjar koka.