Att din panna inte klarar av att koka vattnet, tja då ger den knappast 3kw. Termostaten är bra att ha hög för att få effektiv förbränning och hög effekt på vattenmantlade pannor kaminer.
 
Jag tycker inte riktigt om uttrycket "vattenmantlad" i samband med dessa kaminer/spisar. Har ifs inte sett så många irl men siffrorna talar tydligt om att brännkammaren inte är mantlad med vatten. Det är snarare en relativt liten yta som tar upp värmen.
Det är nog bara att konstatera att eldstaden inte passar till värmesystemet och de ställda förväntningarna.
Ni som sett den aktuella spisen, håller ni med?
 
B Bjober skrev:
Jag tycker inte riktigt om uttrycket "vattenmantlad" i samband med dessa kaminer/spisar. Har ifs inte sett så många irl men siffrorna talar tydligt om att brännkammaren inte är mantlad med vatten. Det är snarare en relativt liten yta som tar upp värmen.
Det är nog bara att konstatera att eldstaden inte passar till värmesystemet och de ställda förväntningarna.
Ni som sett den aktuella spisen, håller ni med?
Min kamin är mantlad runt om förutom luckan, 15l vatten, det tror jag de flesta är.
Men till viss del sant öndå, effekten på kökspannor brukar vad jag erfar vara ganska överdriven och framförallt ger de ofta mkt till rummet vilketbi princip gör det omöjligt att uppnå full effekt i längre tider. Det är väl en ganska rakt relation mellan hur mkt effekt de ger till rummet och hur mantalde de är.
Men TS borde fortfarande få varmt i det relativt lilla huset om det nu eldas som det skall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
L lat skrev:
Var tas värmen ut ifrån din ack, tycker mig inte se det på någon bild.
Men om vi utgår ifrån den bild som finns i inlägg #65 och gissar på att din inkoppling ser likadan ut, så kommer du, när du eldar med ved, inte att få ut nån värme förrän hela den övre delen på acken blivit varm, om du däremot kör på el så kommer värmen komma relativt snabbt, eftersom elpatronen sitter under värmeuttaget.
Sen kan man ju undra var värmen tar vägen om du eldar hela dagen och inte får upp temp i acken. Nånstans måste den ju ta vägen.
Der där var nog ganska överdrivet, hela den övre delen... Det är ganska normalt att flytta ner uttaget för att få ett lite trögare system. Dessa tankar är runda i toppen och isolerade sen. det är inte så många liter vatten det handlar om och är helt orelevant för TS problem.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Der där var nog ganska överdrivet, hela den övre delen...
Själv kopplade jag om det på min ack så att jag använder samma uttag högst upp på sidan på acken både för laddning & uttag till shunt.
Funkar hur bra som helst och jag får värme ut nästan omedelbart som min "panna" börjar ladda. Iofs så kan det dröja en stund innan jag får vv, men det gör inget för jag har en liten elvvb i serie med acken.
Min "panna" är en vattenmantlad pelletskamin på 9kW (2kW till rummet).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L lat skrev:
Men du sa att stigarledningen var varm precis intill tanken?
Om du känner på anslutningarna ovanpå tanken, hur känns de?
Nånstans måste värmen ta vägen och du kan inte bara elda i pannan hela dagen utan att den till slut börjar koka.
Den kokar om jag stänger av laddomaten...
 
B Björkbyns Anna skrev:
Den kokar om jag stänger av laddomaten...
Alltså måste värmen ta vägen nånstans, då är bara frågan vart.
Men, den anslutningen jag frågade om borde INTE bli varm när Laddomaten är avstängd.
Det är den med den lilla röda pilen jag menar.
Rörmokartång nära en avstängd laddomat med en utpekande röd pil och mätinstrument på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lat skrev:
Alltså måste värmen ta vägen nånstans, då är bara frågan vart.
Men, den anslutningen jag frågade om borde INTE bli varm när Laddomaten är avstängd.
Det är den med den lilla röda pilen jag menar.
[bild]
Nej så klart inte. Jag har alltid laddomaten på när jag eldar, förutom om jag vill ha upp värmen ordentligt i kökspannan (för att exvis använda ugnen).
 
Hur är det om du eldar och stänger av tillopp och retur till elementen så det är bara tanken som får värmen?
 
L lostinsweden skrev:
Hur är det om du eldar och stänger av tillopp och retur till elementen så det är bara tanken som får värmen?
Blir ju bättre då. Jag har satt cirkpumpen på lägsta fart nu och det blev då jämnare temperatur i hela systemet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tror du måste elda hårdare.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag tror du måste elda hårdare.
Eldat stenhårt senaste dygnen och nu är huset varmt... rörmokarn ska byta termostaten i laddomaten så den öppnar tidigare. Min kökspanna levererar inte lika hög effekt/värme som en "riktig" panna, tydligen.
 
B Björkbyns Anna skrev:
Eldat stenhårt senaste dygnen och nu är huset varmt... rörmokarn ska byta termostaten i laddomaten så den öppnar tidigare. Min kökspanna levererar inte lika hög effekt/värme som en "riktig" panna, tydligen.
Dry är nog så. Men att byta termostat kommer inte förbättra din effekt. Ett vanligt problem med vattenmantlade kaminer/kökspannor är att de har svårt att komma upp i tempratur och effekt för vattnet kyler hela tiden elden. Med en termostat som öppnar tidigare kommer den kyla ännu mer.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Dry är nog så. Men att byta termostat kommer inte förbättra din effekt. Ett vanligt problem med vattenmantlade kaminer/kökspannor är att de har svårt att komma upp i tempratur och effekt för vattnet kyler hela tiden elden. Med en termostat som öppnar tidigare kommer den kyla ännu mer.
Måste väl lita på rörmokarens far, som jobbat med detta i hela sitt liv...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Måste väl lita på rörmokarens far, som jobbat med detta i hela sitt liv...
Får du någon ordning på systemet? Har följt tråden med intresse, då vi skall installera en liknande kökspanna (samma modell fast utan ugn) inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.