20 270 läst ·
176 svar
20k läst
176 svar
Installation kökspanna fel?
Hej, Anna ,
Din tank har en vattenvolym på 500-110=390L + 20 (vedpannan) Detta ger knappa 410L fördelat på 9 radiatorer
Jag kör med 1000 liter på samma antal radiatorer och det eldas ca vart 3:e timme i kallväder där topptemp i tank ligger på ca 90grader innan den slutar elda. Borde du inte ha en extra tank kopplad parallellt till denna för att öka värmevolymen. Man brukar hitta rekommendationer på att kör a med minst 1000L
Din tank har en vattenvolym på 500-110=390L + 20 (vedpannan) Detta ger knappa 410L fördelat på 9 radiatorer
Jag kör med 1000 liter på samma antal radiatorer och det eldas ca vart 3:e timme i kallväder där topptemp i tank ligger på ca 90grader innan den slutar elda. Borde du inte ha en extra tank kopplad parallellt till denna för att öka värmevolymen. Man brukar hitta rekommendationer på att kör a med minst 1000L
Hej! Det
känns ju rätt onödigt eftersom min 18 kW kökspanna inte ens värmer den tank jag har. Det blir endast hetvatten i tankens topp, resten är kallt eller i bästa fall ljummet, trots kontinuerlig eldning. Något måste ju vara fel. Laddomaten kanske helt enkelt inte trycker in hetvattnet som den ska. Röret fram till laddomaten är hett och även fram till tanken men det tycks ju inte gå längre än så. Så volymen är nog inte problemet här...H håbbe1961 skrev:Hej, Anna ,
Din tank har en vattenvolym på 500-110=390L + 20 (vedpannan) Detta ger knappa 410L fördelat på 9 radiatorer
Jag kör med 1000 liter på samma antal radiatorer och det eldas ca vart 3:e timme i kallväder där topptemp i tank ligger på ca 90grader innan den slutar elda. Borde du inte ha en extra tank kopplad parallellt till denna för att öka värmevolymen. Man brukar hitta rekommendationer på att kör a med minst 1000L
Värt att veta är, att när jag kör elpatronen som sitter i acktanken så fungerar hela värmessystemet perfekt, dvs volymen räcker till mina 9 radiatorer i mitt lilla 76 kvm hus...B Björkbyns Anna skrev:Hej! Det
känns ju rätt onödigt eftersom min 18 kW kökspanna inte ens värmer den tank jag har. Det blir endast hetvatten i tankens topp, resten är kallt eller i bästa fall ljummet, trots kontinuerlig eldning. Något måste ju vara fel. Laddomaten kanske helt enkelt inte trycker in hetvattnet som den ska. Röret fram till laddomaten är hett och även fram till tanken men det tycks ju inte gå längre än så. Så volymen är nog inte problemet här...
Vore det fel på laddomaten skulle pannan koka (om pannan ger den effekt den ska).B Björkbyns Anna skrev:Hej! Det
känns ju rätt onödigt eftersom min 18 kW kökspanna inte ens värmer den tank jag har. Det blir endast hetvatten i tankens topp, resten är kallt eller i bästa fall ljummet, trots kontinuerlig eldning. Något måste ju vara fel. Laddomaten kanske helt enkelt inte trycker in hetvattnet som den ska. Röret fram till laddomaten är hett och även fram till tanken men det tycks ju inte gå längre än så. Så volymen är nog inte problemet här...
Allt talar för att pannan genererar mindre effekt än din elpatron, och då är något i pannan väldigt fel. Det ska inte vara möjligt.
Fattas något i pannan?
Slickar lågorna de vattenmantlade ytorna eller går lågan rätt ut i skorstenen?
Jag får ju hett vatten från pannan via laddomaten och till tankens topp. Men: inte till resten av tanken. Pannans effekt är 18 kW till vattnet enligt tillverkaren. Min elpatron kan ge 6 kW men jag har endast kopplat den på 2 kW (1-fas) och det räcker alldeles utmärkt. Pannan och acktanken står kanske 2 m ifrån varandra och i stort sett på samma nivå.B Bjober skrev:Vore det fel på laddomaten skulle pannan koka (om pannan ger den effekt den ska).
Allt talar för att pannan genererar mindre effekt än din elpatron, och då är något i pannan väldigt fel. Det ska inte vara möjligt.
Fattas något i pannan?
Slickar lågorna de vattenmantlade ytorna eller går lågan rätt ut i skorstenen?
FYI så kan jag lätt få pannan att koka om jag stänger av laddomaten.B Björkbyns Anna skrev:Jag får ju hett vatten från pannan via laddomaten och till tankens topp. Men: inte till resten av tanken. Pannans effekt är 18 kW till vattnet enligt tillverkaren. Min elpatron kan ge 6 kW men jag har endast kopplat den på 2 kW (1-fas) och det räcker alldeles utmärkt. Pannan och acktanken står kanske 2 m ifrån varandra och i stort sett på samma nivå.
Någonstans tar varmvattnet vägen, det måste det göra. Går det inte till tank så går det till elementen. Det är dina enda två val.B Björkbyns Anna skrev:Jag får ju hett vatten från pannan via laddomaten och till tankens topp. Men: inte till resten av tanken. Pannans effekt är 18 kW till vattnet enligt tillverkaren. Min elpatron kan ge 6 kW men jag har endast kopplat den på 2 kW (1-fas) och det räcker alldeles utmärkt. Pannan och acktanken står kanske 2 m ifrån varandra och i stort sett på samma nivå.
Så då är frågan om du kör ut 18kW på elementen? Det låter mycket men inte omöjligt.
Om varken elementen eller tank tar vattnet så kommer vattentemperaturen stiga (om pannan fortfarande ger full effekt) tills dess flöde x temperatur motsvarar pannans effekt eller kokning uppstår.
Några andra alternativ finns inte inom fysikens ramar.
Det går ingen värme direkt till radiatorkretsen. Den är ju kopplad från tanken och tanken har som sagt inget varmvatten att ge (eller i vart fall extremt lite). Så enda vägen värmen går är via laddomat och upp till öppet expansionskärl, loopas tillbaka till pannan (som sig bör) och sedan till tankens övre del och det är där det inte kommer längre, det blir alltså endast varmt i toppen av tanken... Jag ska prova att stänga shunt och cirkpump och se om tempen stiger i tanken. Men något känns ju ändå fel eftersom termometern på pannan aldrig visar mer än 50°C (förutom om jag stänger av laddomaten, då kan pannan koka). Har torr och fin ved men endast gran. Fått tipset att prova med endast björk, så det får jag väl åka och köpa då. Om det nu skulle göra så stor skillnad... Någon annan tipsade om att värmeförlusten kan vara för stor vid expansionskärlet. Det är ett 100 L kärl på vinden. Står nära skorstensstocken så fryser inte men är oisolerat. Sotarn sa dock häromdagen att så mycket värme inte kan sticka den vägen. Så det finns många tankar kring detta...B Bjober skrev:Någonstans tar varmvattnet vägen, det måste det göra. Går det inte till tank så går det till elementen. Det är dina enda två val.
Så då är frågan om du kör ut 18kW på elementen? Det låter mycket men inte omöjligt.
Om varken elementen eller tank tar vattnet så kommer vattentemperaturen stiga (om pannan fortfarande ger full effekt) tills dess flöde x temperatur motsvarar pannans effekt eller kokning uppstår.
Några andra alternativ finns inte inom fysikens ramar.
Du får kolla vilken termostat du har i ladden, för mig låter det dock märkligt att de skall sätta i en ännu lägre, eftersom du vill ha upp tempen i pannan för att få bra effekt och varmt vatten ut. Det där med expkärlet kan du glömma, visst kan det försvinna några watt där men här jagar vi åtminstone 5-10kw som försvinner (eller aldrig produceras). Testa att köra två säckar riktigt torr o fin Statoil björkved, elda så hårt du kan, dvs de där säckarna borde vara borta på några, kanske tre, tim. Antingen borde det då vara kokhett i rummet och/eller tanken laddad. Kör gärna elpatron så att huset är varmt o fint innan du testar.B Björkbyns Anna skrev:Det går ingen värme direkt till radiatorkretsen. Den är ju kopplad från tanken och tanken har som sagt inget varmvatten att ge (eller i vart fall extremt lite). Så enda vägen värmen går är via laddomat och upp till öppet expansionskärl, loopas tillbaka till pannan (som sig bör) och sedan till tankens övre del och det är där det inte kommer längre, det blir alltså endast varmt i toppen av tanken... Jag ska prova att stänga shunt och cirkpump och se om tempen stiger i tanken. Men något känns ju ändå fel eftersom termometern på pannan aldrig visar mer än 50°C (förutom om jag stänger av laddomaten, då kan pannan koka). Har torr och fin ved men endast gran. Fått tipset att prova med endast björk, så det får jag väl åka och köpa då. Om det nu skulle göra så stor skillnad... Någon annan tipsade om att värmeförlusten kan vara för stor vid expansionskärlet. Det är ett 100 L kärl på vinden. Står nära skorstensstocken så fryser inte men är oisolerat. Sotarn sa dock häromdagen att så mycket värme inte kan sticka den vägen. Så det finns många tankar kring detta...
Läs tråden så ser du även bilder på att allt är korrekt kopplat... Vet ej fabrikat, endast att den är på 500 L med integrerad tappvarmvattenslinga på 110L och att tanken är isolerad + står i isolerat utrymme som håller rumstemperatur.J jonaserik skrev:
EXAKT det jag gör/ska göra nu! Har startat elpatronen och nästa vecka har jag köpt finfin björkved på macken och ska då dessutom stänga av elpatron, shunt och cirkpump. Efter det testet lär jag ju se om tanken blir ordentligt laddad. Sen får jag ju se vad som händer när jag öppnar shunt och cirkpump igen... (Termostatventilen i min laddomat är en som ska öppna vid 63° så håller med dig, ska nog inte bytas.)G guggen skrev:Du får kolla vilken termostat du har i ladden, för mig låter det dock märkligt att de skall sätta i en ännu lägre, eftersom du vill ha upp tempen i pannan för att få bra effekt och varmt vatten ut. Det där med expkärlet kan du glömma, visst kan det försvinna några watt där men här jagar vi åtminstone 5-10kw som försvinner (eller aldrig produceras). Testa att köra två säckar riktigt torr o fin Statoil björkved, elda så hårt du kan, dvs de där säckarna borde vara borta på några, kanske tre, tim. Antingen borde det då vara kokhett i rummet och/eller tanken laddad. Kör gärna elpatron så att huset är varmt o fint innan du testar.
Den är redan låg, jag kör själv den som öppnar vid 72, men har funderat på att öka till 78. Först när tanken är laddad och vattnet är runt 80 så får jag den effekt i min kamin som gör att gaser mm antänder och den ger full effekt, det är en otrolig skillnad i mitt fall, säkert 30-40% extra kräm jämfört med när den hela tiden kyls lite för mkt.B Björkbyns Anna skrev:EXAKT det jag gör/ska göra nu! Har startat elpatronen och nästa vecka har jag köpt finfin björkved på macken och ska då dessutom stänga av elpatron, shunt och cirkpump. Efter det testet lär jag ju se om tanken blir ordentligt laddad. Sen får jag ju se vad som händer när jag öppnar shunt och cirkpump igen... (Termostatventilen i min laddomat är en som ska öppna vid 63° så håller med dig, ska nog inte bytas.)
Jag har ju en kökspanna så vet inte om en kan jämföra så?G guggen skrev:Den är redan låg, jag kör själv den som öppnar vid 72, men har funderat på att öka till 78. Först när tanken är laddad och vattnet är runt 80 så får jag den effekt i min kamin som gör att gaser mm antänder och den ger full effekt, det är en otrolig skillnad i mitt fall, säkert 30-40% extra kräm jämfört med när den hela tiden kyls lite för mkt.
