L larsson r skrev:
Allt vatten ska nästan kokas
Ok, då borde jag väl skruva upp elpatronen som för närvarande är inställd på 70 grader. Och elda så gott som oavbrutet när jag är hemma...? Just nu har jag slagit av cirkpumpen för att få upp värmen i acktanken lite snabbare (dels pga att jag vill ta ett varmt bad *ler*)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Blir svårt få in diskmedel, enda stället som systemet är öppet på är ju röret från expansionskärlet upp genom taket...
Det första du måste fundera på är hur du eldar. Om du inte fyller tanken och inte får vettig värme till elementen och samtidigt inte pannan kokar när du eldar är effekten för låg av någon anledning. Du behöver inte fundera på luft osv om du inte får övertemp i pannan.

När det gäller luft får du söka efter någon avluftning på toppen av tanken eller rören som går där till elementen. Kretsen till pannan ligger bra till med sin anslutning upptill en bit ner det ger volym uppe där man kan samla luft utan att det stör. Var är röret till expansionskärlet kopplat? Att du upplever att den stickproppsanslutna elpatronen på runt 2 kW ger verkan tyder på att du har enormt lite bidrag från pannan.

Sen är det vettigt att du håller dig ifrån kalleankalösningar som diskmedel osv det är inget som tillför något och måste i så fall lösas i grunden om det finns avluftningsproblem.
 
  • Gilla
Jaif och 3 till
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Men kan det finnas luft i ackumulatortanken trots att jag har öppet system? Jag hade luft i pannan i början men genom att stänga av laddomaten fick jag upp pannans temperatur till nära kokning och när jag sedan startade laddomaten igen så försvann luften ur pannan (och det blev äntligen tyst). Har även öppnat kranen för påfyllnad av hela systemet 3 gånger under några veckors tid tills det kommit vatten ur spillröret. Allt för att säkerställa att all luft tryckts ut ur systemet.
Ja det kan finnas luft om rören går ned nånstans sedan upp igen. Om ledningen går rakt upp från tanken upp till ditt kärl så kommer luften stiga ut där men om där finns böjningar så fastnar den.
Kan du lägg upp en bild av hela tanken med rören på översidan.
 
GK100 GK100 skrev:
Det första du måste fundera på är hur du eldar. Om du inte fyller tanken och inte får vettig värme till elementen och samtidigt inte pannan kokar när du eldar är effekten för låg av någon anledning. Du behöver inte fundera på luft osv om du inte får övertemp i pannan.

När det gäller luft får du söka efter någon avluftning på toppen av tanken eller rören som går där till elementen. Kretsen till pannan ligger bra till med sin anslutning upptill en bit ner det ger volym uppe där man kan samla luft utan att det stör. Var är röret till expansionskärlet kopplat? Att du upplever att den stickproppsanslutna elpatronen på runt 2 kW ger verkan tyder på att du har enormt lite bidrag från pannan.

Sen är det vettigt att du håller dig ifrån kalleankalösningar som diskmedel osv det är inget som tillför något och måste i så fall lösas i grunden om det finns avluftningsproblem.
Diskmedel är ingen kalleankalösning utan ett vedertaget sätt att få bort ytspänningen i vattnet , ett nyinstallerat system har en enorm tröghet , exakt samma i en bil , jag fick även borra ett litet hål i i temostaten i laddomaten för att den skulle öppna , blev för stor tempraturskillnad på vattnet så den kunde inte öppna
 
  • Wow
Brullpupp
  • Laddar…
I ett någorlunda vettigt installerat och utformat system finns inget behov av några såna tillsatser. Förutom att direkt lufta systemet så instängd luft vid första fyllning kommer bort återstår bara den i vattnet lösta luften dvs i stort 80/20 kväve/syre. Syret tas omhand enkelt om det finns järn att oxidera i systemet tex tanken, pannan och radiatorerna. Sen då det som brukar kallas att lufta dvs kvävet som skiljs ur när volymen värms och hamnar i högpunkter, radiatorer eller fickor pga dålig rördragning.

I TS fall då intressant hur det ligger till vid tanktoppen där alla problem som berör laddningskretsen och luft ska tas via möjlighet att dränera eller förbindelse med öppna kärlet. En alternativ punkt med luftproblem kan vara övre röret anslutet till pannan om det ligger över det som går genom väggen och utan avluftningsmöjlighet. Frågan är varför effekten är så låg att det går att elda utan att det kokar om det nu är så och inte beror på att man håller igen medvetet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har hafft 3 såna system där det vart uppbyggt enligt manus , det finns en tröghet som måste övervinnas
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Frågan är varför effekten är så låg att det går att elda utan att det kokar om det nu är så och inte beror på att man håller igen medvetet.
Jag har inte hållit igen... Och/men om jag slår ifrån laddomaten så kokar pannan upp...
 
tommib
Om du inte slår ifrån den då?
 
kulle
Mycket tyder ju på att huset har ett stort värmebehov och att pannan inte räcker till.
Pannan ger ju 18 kw ( på pappret iallafall ) och den borde lätt kunna ladda din tank, men om allt försvinner ut i radiatorsystemet direkt så är där inget kvar att lagra i tanken.
Hur ser anslutningen ut vid pannan ? det kan lätt bli veck på flexslangar så kolla att dom inte blivit böjda för mycket.
 
tommib tommib skrev:
Om du inte slår ifrån den då?
När laddomaten går, blir inte kökspannan särskilt varm. Termometern på den visar kanske 60 grader. Men går raskt upp i temp om jag slår av laddomaten och då hör man tydligt att det börjar koka inne i pannan.
 
tommib
Att pannan kokar när du slår ifrån laddomaten och inte gör det när du har den på talar, tycker jag, för att allt fungerar som det ska och att du helt enkelt måste elda mer. Hur länge har du eldat i sträck?
 
Hur och hur mkt ved eldar du?
Jag har ett liknande system, 500l,. 21kw vattenmantlade. Liknande inkoppling. Inga problem tekniskt.
Du måste elda hårt och länge. Kanske två till tre Ikea kassar bra björkved om dagen.
 
tommib tommib skrev:
Att pannan kokar när du slår ifrån laddomaten och inte gör det när du har den på talar, tycker jag, för att allt fungerar som det ska och att du helt enkelt måste elda mer. Hur länge har du eldat i sträck?
Är jag hemma så eldar jag från morgon till kväll...
 
G guggen skrev:
Hur och hur mkt ved eldar du?
Jag har ett liknande system, 500l,. 21kw vattenmantlade. Liknande inkoppling. Inga problem tekniskt.
Du måste elda hårt och länge. Kanske två till tre Ikea kassar bra björkved om dagen.
Är jag hemma så eldar jag från morgon till sen kväll. Trots att rörmokarn sa att jag skulle elda väldigt försiktigt...
Tror nog kanske att det kan handla om den "tröghet" som larsson flera gånger här har skrivit om.
Kan du lägga upp bilder på ditt systems olika delar tror du? Vore intressant att jämföra.
 
kulle kulle skrev:
Mycket tyder ju på att huset har ett stort värmebehov och att pannan inte räcker till.
Pannan ger ju 18 kw ( på pappret iallafall ) och den borde lätt kunna ladda din tank, men om allt försvinner ut i radiatorsystemet direkt så är där inget kvar att lagra i tanken.
Hur ser anslutningen ut vid pannan ? det kan lätt bli veck på flexslangar så kolla att dom inte blivit böjda för mycket.
Huset är 2 r o k på 76 kvm i ett plan. Från början ett litet hus med timmerstomme gissningsvis byggt på slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet och sedan tillbyggt 1970.
Tidigare stod här en Eryl kökspanna utan acktank men med cirkpump. Har kontakt med en kvinna som växt upp i detta hus och de hade inte några värmeproblem...
Abslutningarna på pannans baksida ser bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.