20 267 läst ·
176 svar
20k läst
176 svar
Installation kökspanna fel?
Den upphäver ju funktionen hos "Laddomaten", och då lär det ta tid innan acken matas med varmt vatten.GK100 skrev:
TS, på bild 1 så ser det ut som en ventil på bypass vid "Laddomaten" är stängd. Vet du varför? Den borde vara öppen.
Sedan ska c-pumpen gå med en sån hastighet så att tempstegringen över pannan är 10-15c, dvs från ung 65 på retur till ung 80 på stigare.
Radiatorkretsens tillopp och retur har de kopplat på tankens topp. Där även tappvarmvattenkretsen är kopplad. Är det tokigt?L lostinsweden skrev:
Bypassen råkade vara stängd när jag tog bilden, jag testade för att se om jag fick mer varmvatten i acktanken men jag upplevde ingen nämnvärd förbättring...L lat skrev:Den upphäver ju funktionen hos "Laddomaten", och då lär det ta tid innan acken matas med varmt vatten.
TS, på bild 1 så ser det ut som en ventil på bypass vid "Laddomaten" är stängd. Vet du varför? Den borde vara öppen.
Sedan ska c-pumpen gå med en sån hastighet så att tempstegringen över pannan är 10-15c, dvs från ung 65 på retur till ung 80 på stigare.
Installationen gjordes i december och jag fick igång cirkulationen direkt men det tog lite tid och pysslande innan jag fick ur all luft ur pannan, den levde om rejält i början, lät som en tvättmaskins sköljprogram. C-pumpen är en Grundfos Alpha 2 och den har flera olika funktioner/möjliga inställningar och jag har provat dem alla. Även laddomatens olika lägen men har den inställd på högsta hastighet (gul lampa fast sken) eftersom det är vad som rekommenderades...L larsson r skrev:
Varmvattnet har ingen annan plats än där anslutningarna för beredaren sitter så det är rätt. Sen beroende på tank kan det också vara rätt med radiatorkretsen där det ska då finnas internt rör som går ner mot botten för returen. Finns det någon skylt som säger vad det är för tank och typ?B Björkbyns Anna skrev:
Om vi lite börjar från början ser det rätt ut med kopplingen från pannan med dina blå och röda pilar. Även hur det är gjort i utrymmet där pump och blandningsventil mot pannan sitter verkar rätt. Och ventilen för bypass hade du redan kontroll på att den normalt ska vara öppen. Frågan är vad du har för temperaturer på de fyra rören till/från panna och till/från tank när du eldar? Om det inte skulle gå mot tanken borde pannan snabbt börja koka. Och har det gått till tanken bör du få ut det mot radiatorerna också.
Ser nu att du skriver i senaste inlägget att du behöver både elda och köra elpatronen. Vad menar du med hela radiatorkretsen är det för låg temp eller är det delar som är sämre då? Det verkar nästan som det är effektbrist och det du får via pannan inte räcker. Antingen är den för klen eller något som gör att du inte får till eldningen bra. Att det är något fel på kopplingarna verkar mindre troligt det ser bra ut på bilderna på både tank och radiatorsidan. Men kolla temperaturerna på de fyra rören när du eldar det säger lite till att börja med.
1) Det sitter ingen skylt på tanken tyvärr. I offerten från Combiheat står det bara "1 st isolerad 500L ackumulatortank (700*700*H1750mm) inkl. 110 L varmvattenberedare för uppvärmning av tappvarmvatten".GK100 skrev:
Varmvattnet har ingen annan plats än där anslutningarna för beredaren sitter så det är rätt. Sen beroende på tank kan det också vara rätt med radiatorkretsen där det ska då finnas internt rör som går ner mot botten för returen. Finns det någon skylt som säger vad det är för tank och typ?
Om vi lite börjar från början ser det rätt ut med kopplingen från pannan med dina blå och röda pilar. Även hur det är gjort i utrymmet där pump och blandningsventil mot pannan sitter verkar rätt. Och ventilen för bypass hade du redan kontroll på att den normalt ska vara öppen. Frågan är vad du har för temperaturer på de fyra rören till/från panna och till/från tank när du eldar? Om det inte skulle gå mot tanken borde pannan snabbt börja koka. Och har det gått till tanken bör du få ut det mot radiatorerna också.
Ser nu att du skriver i senaste inlägget att du behöver både elda och köra elpatronen. Vad menar du med hela radiatorkretsen är det för låg temp eller är det delar som är sämre då? Det verkar nästan som det är effektbrist och det du får via pannan inte räcker. Antingen är den för klen eller något som gör att du inte får till eldningen bra. Att det är något fel på kopplingarna verkar mindre troligt det ser bra ut på bilderna på både tank och radiatorsidan. Men kolla temperaturerna på de fyra rören när du eldar det säger lite till att börja med.
2) Röret som går från pannan till tanken är kokhett när jag eldar och det som kommer från tanken och tillbaka till pannan är kallt om jag endast eldar, men ljummet om jag samtidigt kör elpatronen. Radiatorkretsens rör från pannan blir lite varmt om jag eldat ett tag men returvattenröret känns bara kallt. Detta blir dock också lite varmt om jag som sagt även kopplar på elpatronen.
Elpatronen sitter mitt på acktankens sida. Vattnet från pannan går in i tankens översta del och hur mycket jag än eldar så rör sig knappt termometern som sitter på tanken. Enda sättet att få tillräckligt mycket varmvatten i tanken så det räcker till mina 9 radiatorer är ju nu att BÅDE elda OCH köra elpatron. Det är därför jag tycker att det heta vattnet från pannan borde kopplas lite längre ner på acktanken.
Om du har både pumparna på max så kan det också vara att skiktningen förstörs så vattnet blandas ihop i tankarna.
Men kan du får ihop värme i tanken? Blir den full laddad?B Björkbyns Anna skrev:1) Det sitter ingen skylt på tanken tyvärr. I offerten från Combiheat står det bara "1 st isolerad 500L ackumulatortank (700*700*H1750mm) inkl. 110 L varmvattenberedare för uppvärmning av tappvarmvatten".
2) Röret som går från pannan till tanken är kokhett när jag eldar och det som kommer från tanken och tillbaka till pannan är kallt om jag endast eldar, men ljummet om jag samtidigt kör elpatronen. Radiatorkretsens rör från pannan blir lite varmt om jag eldat ett tag men returvattenröret känns bara kallt. Detta blir dock också lite varmt om jag som sagt även kopplar på elpatronen.
Elpatronen sitter mitt på acktankens sida. Vattnet från pannan går in i tankens översta del och hur mycket jag än eldar så rör sig knappt termometern som sitter på tanken. Enda sättet att få tillräckligt mycket varmvatten i tanken så det räcker till mina 9 radiatorer är ju nu att BÅDE elda OCH köra elpatron. Det är därför jag tycker att det heta vattnet från pannan borde kopplas lite längre ner på acktanken.
Jag har provat pumparnas samtliga lägen... får inte till det! (Om jag inte eldat på ett tag och vill kunna ta en varm dusch så brukar jag tillfälligt stänga av cirkpumpen, så slipper jag vänta så länge.)L lostinsweden skrev:
Nej jag har inte lyckats få hela tanken fulladdad än. Det sitter två termometrar på tanken. Om jag endast eldar, visar den övre termometern max ca 45 grader. Den undre står mer eller mindre still på dryga 20 grader. Men kör jag eldning och elpatron samtidigt, så stiger den övre delens temperatur (just nu 60 grader). Och som sagt, då blir hela huset uppvärmt.L lostinsweden skrev: