20 269 läst ·
176 svar
20k läst
176 svar
Installation kökspanna fel?
Finns avluftare på tanken? Finns avluftare på ledningen som matar tanken från pannan?B Björkbyns Anna skrev:Nej jag har inte lyckats få hela tanken fulladdad än. Det sitter två termometrar på tanken. Om jag endast eldar, visar den övre termometern max ca 45 grader. Den undre står mer eller mindre still på dryga 20 grader. Men kör jag eldning och elpatron samtidigt, så stiger den övre delens temperatur (just nu 60 grader). Och som sagt, då blir hela huset uppvärmt.
Hur ser en avluftare ut?L lostinsweden skrev:
På röret som matar tanken sitter det en röd mackapär som det står "Flamco Presscor 115 kW 1,5 bar" på och från den går ett rör ut i naturen. Kan försöka klättra upp på nåt och se om det sitter nåt på tankens ovansida.
På tankens top eller på högsta ledningar ska finnas nåt där man kan släppa ut luften som bildas i tanken.B Björkbyns Anna skrev:
De har olika utseende men kan se ut som i bilderna:
Det är säkerhetsventilen som öppna om trycket blir för högt.B Björkbyns Anna skrev:
Du måste köra med elpatronen ett tag samtidigt, är en otrolig tröghet i systemet , ibland får man nästan koka ur systemet , så har jag fått göra på mina olika annläggningarB Björkbyns Anna skrev:
Men kan det finnas luft i ackumulatortanken trots att jag har öppet system? Jag hade luft i pannan i början men genom att stänga av laddomaten fick jag upp pannans temperatur till nära kokning och när jag sedan startade laddomaten igen så försvann luften ur pannan (och det blev äntligen tyst). Har även öppnat kranen för påfyllnad av hela systemet 3 gånger under några veckors tid tills det kommit vatten ur spillröret. Allt för att säkerställa att all luft tryckts ut ur systemet.L lostinsweden skrev:
Förstår hur du menar och jag gör ju så. Men så fort jag slagit ifrån elpatronen så är jag tillbaka på ruta 1 inom kort. Oerhört frustrerande eftersom målsättningen är att endast behöva elda (morgon och kväll).L larsson r skrev:
Varje gång du släpper på nytt vatten så får du in syremättat vatten , ibland måste man slå in nåra droppar diskmedel för att släppa ytspänningen på vattnet , kör med elpatronen samtidigt så släpper trögheten snartB Björkbyns Anna skrev:Men kan det finnas luft i ackumulatortanken trots att jag har öppet system? Jag hade luft i pannan i början men genom att stänga av laddomaten fick jag upp pannans temperatur till nära kokning och när jag sedan startade laddomaten igen så försvann luften ur pannan (och det blev äntligen tyst). Har även öppnat kranen för påfyllnad av hela systemet 3 gånger under några veckors tid tills det kommit vatten ur spillröret. Allt för att säkerställa att all luft tryckts ut ur systemet.
Blir svårt få in diskmedel, enda stället som systemet är öppet på är ju röret från expansionskärlet upp genom taket...L larsson r skrev: