B Björkbyns Anna skrev:
Nej jag har inte lyckats få hela tanken fulladdad än. Det sitter två termometrar på tanken. Om jag endast eldar, visar den övre termometern max ca 45 grader. Den undre står mer eller mindre still på dryga 20 grader. Men kör jag eldning och elpatron samtidigt, så stiger den övre delens temperatur (just nu 60 grader). Och som sagt, då blir hela huset uppvärmt.
Finns avluftare på tanken? Finns avluftare på ledningen som matar tanken från pannan?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Finns avluftare på tanken? Finns avluftare på ledningen som matar tanken från pannan?
Hur ser en avluftare ut?
På röret som matar tanken sitter det en röd mackapär som det står "Flamco Presscor 115 kW 1,5 bar" på och från den går ett rör ut i naturen. Kan försöka klättra upp på nåt och se om det sitter nåt på tankens ovansida.
 
B Björkbyns Anna skrev:
Hur ser en avluftare ut?
På röret som matar tanken sitter det en röd mackapär som det står "Flamco Presscor 115 kW 1,5 bar" på och från den går ett rör ut i naturen. Kan försöka klättra upp på nåt och se om det sitter nåt på tankens ovansida.
På tankens top eller på högsta ledningar ska finnas nåt där man kan släppa ut luften som bildas i tanken.
De har olika utseende men kan se ut som i bilderna:
iu
iu
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Hur ser en avluftare ut?
På röret som matar tanken sitter det en röd mackapär som det står "Flamco Presscor 115 kW 1,5 bar" på och från den går ett rör ut i naturen. Kan försöka klättra upp på nåt och se om det sitter nåt på tankens ovansida.
Det är säkerhetsventilen som öppna om trycket blir för högt.
 
L lostinsweden skrev:
Det är säkerhetsventilen som öppna om trycket blir för högt.
Ok men hur ser en avluftare ut? Så jag vet vad jag ska titta efter...
 
B Björkbyns Anna skrev:
Ok men hur ser en avluftare ut? Så jag vet vad jag ska titta efter...
Vet inte om det ens finns nån avluftare, har öppet system (expansionskärlet på vinden har ett rör upp genom taket för ev ånga).
 
B Björkbyns Anna skrev:
Enda sättet att få värme till hela radiatorkretsen är faktiskt att elda kontinuerligt och SAMTIDIGT ha elpatronen inkopplad. Jag vill ju kunna få värme genom att enbart elda, elpatronen saltar ju elräkningen rejält!
Du måste köra med elpatronen ett tag samtidigt, är en otrolig tröghet i systemet , ibland får man nästan koka ur systemet , så har jag fått göra på mina olika annläggningar
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Vet inte om det ens finns nån avluftare, har öppet system (expansionskärlet på vinden har ett rör upp genom taket för ev ånga).
Kolla några inlägg uppe. Där hat jag lagt upp några bilder av luftare. Borde finnas nånstans på tanken högst upp eller på högsta ledningen.
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
På tankens top eller på högsta ledningar ska finnas nåt där man kan släppa ut luften som bildas i tanken.
De har olika utseende men kan se ut som i bilderna:
[bild]
[bild]
Men kan det finnas luft i ackumulatortanken trots att jag har öppet system? Jag hade luft i pannan i början men genom att stänga av laddomaten fick jag upp pannans temperatur till nära kokning och när jag sedan startade laddomaten igen så försvann luften ur pannan (och det blev äntligen tyst). Har även öppnat kranen för påfyllnad av hela systemet 3 gånger under några veckors tid tills det kommit vatten ur spillröret. Allt för att säkerställa att all luft tryckts ut ur systemet.
 
L larsson r skrev:
Du måste köra med elpatronen ett tag samtidigt, är en otrolig tröghet i systemet , ibland får man nästan koka ur systemet , så har jag fått göra på mina olika annläggningar
Förstår hur du menar och jag gör ju så. Men så fort jag slagit ifrån elpatronen så är jag tillbaka på ruta 1 inom kort. Oerhört frustrerande eftersom målsättningen är att endast behöva elda (morgon och kväll).
 
B Björkbyns Anna skrev:
Men kan det finnas luft i ackumulatortanken trots att jag har öppet system? Jag hade luft i pannan i början men genom att stänga av laddomaten fick jag upp pannans temperatur till nära kokning och när jag sedan startade laddomaten igen så försvann luften ur pannan (och det blev äntligen tyst). Har även öppnat kranen för påfyllnad av hela systemet 3 gånger under några veckors tid tills det kommit vatten ur spillröret. Allt för att säkerställa att all luft tryckts ut ur systemet.
Varje gång du släpper på nytt vatten så får du in syremättat vatten , ibland måste man slå in nåra droppar diskmedel för att släppa ytspänningen på vattnet , kör med elpatronen samtidigt så släpper trögheten snart
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Förstår hur du menar och jag gör ju så. Men så fort jag slagit ifrån elpatronen så är jag tillbaka på ruta 1 inom kort. Oerhört frustrerande eftersom målsättningen är att endast behöva elda (morgon och kväll).
Kan ta nåra dagar upp till flera veckor ibland
 
  • Wow
Brullpupp
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Förstår hur du menar och jag gör ju så. Men så fort jag slagit ifrån elpatronen så är jag tillbaka på ruta 1 inom kort. Oerhört frustrerande eftersom målsättningen är att endast behöva elda (morgon och kväll).
Allt vatten ska nästan kokas
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Varje gång du släpper på nytt vatten så får du in syremättat vatten , ibland måste man slå in nåra droppar diskmedel för att släppa ytspänningen på vattnet , kör med elpatronen samtidigt så släpper trögheten snart
Blir svårt få in diskmedel, enda stället som systemet är öppet på är ju röret från expansionskärlet upp genom taket...
 
B Björkbyns Anna skrev:
Blir svårt få in diskmedel, enda stället som systemet är öppet på är ju röret från expansionskärlet upp genom taket...
Jo det förstår jag , men bara vara enveten nu , bara köra på med bägge sen släpper det
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.