11 266 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
installation av kamin på egen hand
Byggt en lite gipslådda runt, tänkte limma på en gipsskiva mot murstocken, med urtag för rökröret så det täcker gliporna som nu finns..
Jag använde golvgips på sidorna eftersom jag hade lämpliga bitar över.. den är ju mycket hårdare än vanlig gips, kan väl inte vara sämre??
Jag använde golvgips på sidorna eftersom jag hade lämpliga bitar över.. den är ju mycket hårdare än vanlig gips, kan väl inte vara sämre??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sotaren ville hellre ha 100mm till trä än 85mm till gips..
nu vart det 100 mm till gips, det hoppas jag han godkänner,
nu vart det 100 mm till gips, det hoppas jag han godkänner,
Googlade lite och ser att din sotare ger ungefär samma svar som i detta dokument från kollegor i Laholm:
http://www.sotarnalaholm.se/images/document/10_Vaggenomforing.pdf
Gips ska tydligen undvikas om temperaturen långvarit går över 45 grader C för då förlorar gipset sitt kristallvatten.
Jag gissar att konstruktionerna kommer från Brandskydd. Byggvägledning 6 (eller tidigare utgåva) som ger konstruktionsexempel som uppfyller kraven:
https://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/ovrigt/ordbocker-handbocker/brandskydd.-bvl-6.-utg-6/
Hm. Är det värt 433 kr för en Pdf-fil?
http://www.sotarnalaholm.se/images/document/10_Vaggenomforing.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gips ska tydligen undvikas om temperaturen långvarit går över 45 grader C för då förlorar gipset sitt kristallvatten.
Jag gissar att konstruktionerna kommer från Brandskydd. Byggvägledning 6 (eller tidigare utgåva) som ger konstruktionsexempel som uppfyller kraven:
https://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/ovrigt/ordbocker-handbocker/brandskydd.-bvl-6.-utg-6/
Hm. Är det värt 433 kr för en Pdf-fil?
Aaha där står tom ej gips..
Men gissar det blir godkänt ändå, eftersom han ej förkastade mitt förslag..
Han sa ju att man kunde ha vad som helst bara det var 100mm från isoleringen...
Men gissar det blir godkänt ändå, eftersom han ej förkastade mitt förslag..
Han sa ju att man kunde ha vad som helst bara det var 100mm från isoleringen...
Han blir nog nöjd - det spelar ju ingen roll om gipsen försvagas med åren (om det blir uppåt 50 grader C i "lådan" vid eldning.)
I laholmsdokumentet är väggenomföringen fylld med isoleringsmaterial. Undrar varför din sotare föredrar luft? Inspektionsmöjlighet?
I laholmsdokumentet är väggenomföringen fylld med isoleringsmaterial. Undrar varför din sotare föredrar luft? Inspektionsmöjlighet?
Har inte fått nå svar av sotaren ännu, men han har väl helg han å
Jadu, luft isolerar väl bättre än isolering skulle ja tro, man ska bara ha 2x30mm matta sa sotarn...
Jadu, luft isolerar väl bättre än isolering skulle ja tro, man ska bara ha 2x30mm matta sa sotarn...
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Skönt att du verkar ha en duktig sotare.
OTfråga, kör du bilbana åxå?
OTfråga, kör du bilbana åxå?
Kanske sent påkommen undran i tråden, men ändå:
Jag fick en liknande skorsten monterad till min vedpanna. Där gjorde installatören så att rökröret (eller egentligen ett keramiskt innerrör) går hela vägen ner till plattan, under min rökrörsanslutning från pannan. Under min anslutning, kanske 20-30 cm från golvet, har de satt en sotlucka.
Allt blev sedan godkänt av sotare etc.
Lösningen med "botten" kan säkert funka – men brukar man göra så? Jag menar, om det lossnar grejs vid sotning och faller ner, hur blir man av med det då?
Men jag är inte på nåt sätt expert – undrar bara...
Jag fick en liknande skorsten monterad till min vedpanna. Där gjorde installatören så att rökröret (eller egentligen ett keramiskt innerrör) går hela vägen ner till plattan, under min rökrörsanslutning från pannan. Under min anslutning, kanske 20-30 cm från golvet, har de satt en sotlucka.
Allt blev sedan godkänt av sotare etc.
Lösningen med "botten" kan säkert funka – men brukar man göra så? Jag menar, om det lossnar grejs vid sotning och faller ner, hur blir man av med det då?
Men jag är inte på nåt sätt expert – undrar bara...
Jag ska inte ha någon sotlucka, utan det ska sotas genom kaminen..hnurre skrev:Kanske sent påkommen undran i tråden, men ändå:
Jag fick en liknande skorsten monterad till min vedpanna. Där gjorde installatören så att rökröret (eller egentligen ett keramiskt innerrör) går hela vägen ner till plattan, under min rökrörsanslutning från pannan. Under min anslutning, kanske 20-30 cm från golvet, har de satt en sotlucka.
Allt blev sedan godkänt av sotare etc.
Lösningen med "botten" kan säkert funka men brukar man göra så? Jag menar, om det lossnar grejs vid sotning och faller ner, hur blir man av med det då?
Men jag är inte på nåt sätt expert undrar bara...
Det ska gå iaf..
Visar det sig att det inte går, kan jag ta upp ett hål som du säger, 20-30cm längre ner på andra sidan skorstenen, plocka ut singlet, knacka bort murbruket och göra en ny botten under sotluckan
Fick svar från sotarn att det såg bra ut.. bara att köra vidare då
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spackel på snabbtorkning... så man kunde tapetsera nån gång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär lite tapeter på det... och en liten tilluftsventil för friskluft till kaminen

