Hej på er alla kunniga personer!

Jag har köpt ett hus där det finns en öppenspis, säljaren har även en gammal kamin som hon tänkt installera men inte gjort ännu.

Problemet jag ser är att kaminen är för hög så hon hade tänkt att man skulle knacka bort den översta tegel-raden.

Är detta lämpligt? Fyller den tegelstenarna där någon funktion? Eller det är bara att tuta och köra och ta bort det?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! 😀

• En öppen spis i tegel med sotspår, aska och en bit obehandlat trä ligger kvar på botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg vid en murstock, eventuell del av en öppen spis eller skorsten, diskussion om att ta bort översta tegelraden för kaminstallation.
    Skapa konto
  • Närbild av tegelfog på en skorsten med mörkt tegel och sliten murbruk, fokus på fogens struktur och kvalitet.
    Skapa konto
År säkert armeringsjärn i den eller en balk som sitter på insidan, för att stödja upp teglet ovanför och inget bra att skrota det. Kan bli att teglet ovanför ramlar ner.

Det är sannolikt att det ligger någon typ av förstärkning i den raden tegelstenar. Det är inte omöjligt att ta bort men lite klurigare.

Om det var i mitt hus skulle jag överväga att ta bort hela öppna spisen och istället bygga en värmevägg av tegel för att få den dubbla funktionen snabb värme och sparad värme.

• Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Tack för era svar!

Här kommer ännu en fråga:
Kan man slipa ner tegel-raden ett par milimetrar för att få plata med en kamin?

Den är ca 460mm hög och har nog hittat en annan som är 465mm hög.

Det blir i så fall nyinstallation med godkänd, förmodligen nyare, kamin.

Det eldfasta teglet på sidor och under kan knackas bort och sedan putsar man till det.
Men hela eldstaden ser lite "sliten" ut så jag hade nog rengjort och putsat allt om den ska behållas.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det går att såga i tegel, så det borde gå att anpassa öppningen efter kaminen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.