Hej på er alla kunniga personer!
Jag har köpt ett hus där det finns en öppenspis, säljaren har även en gammal kamin som hon tänkt installera men inte gjort ännu.
Problemet jag ser är att kaminen är för hög så hon hade tänkt att man skulle knacka bort den översta tegel-raden.
Är detta lämpligt? Fyller den tegelstenarna där någon funktion? Eller det är bara att tuta och köra och ta bort det?
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! 😀
Jag har köpt ett hus där det finns en öppenspis, säljaren har även en gammal kamin som hon tänkt installera men inte gjort ännu.
Problemet jag ser är att kaminen är för hög så hon hade tänkt att man skulle knacka bort den översta tegel-raden.
Är detta lämpligt? Fyller den tegelstenarna där någon funktion? Eller det är bara att tuta och köra och ta bort det?
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! 😀
Det är sannolikt att det ligger någon typ av förstärkning i den raden tegelstenar. Det är inte omöjligt att ta bort men lite klurigare.
Om det var i mitt hus skulle jag överväga att ta bort hela öppna spisen och istället bygga en värmevägg av tegel för att få den dubbla funktionen snabb värme och sparad värme.
Om det var i mitt hus skulle jag överväga att ta bort hela öppna spisen och istället bygga en värmevägg av tegel för att få den dubbla funktionen snabb värme och sparad värme.
Tack för era svar!
Här kommer ännu en fråga:
Kan man slipa ner tegel-raden ett par milimetrar för att få plata med en kamin?
Den är ca 460mm hög och har nog hittat en annan som är 465mm hög.
Här kommer ännu en fråga:
Kan man slipa ner tegel-raden ett par milimetrar för att få plata med en kamin?
Den är ca 460mm hög och har nog hittat en annan som är 465mm hög.
Klicka här för att svara