347 läst ·
4 svar
347 läst
4 svar
Installation vattenmantlad kamin
Ponera att jag har ett hus. En bergvärmepump i garaget in till huset,
där sitter en trycktank och en cirkulationspump.
I andra änden av huset finns en vattenmantlad vedpanna med trycktank nr2 och cirkulationspump nr2.
Allt fungerar perfekt.
Jag vill installera en vattenmantlad panna i köket. Alltså i mitten av huset. Kan jag då koppla in den direkt i befintliga rören utan tankar o pumpar?
Ska inte koppla in den själv men vill veta lite innan jag kontaktar rörmokaren.
där sitter en trycktank och en cirkulationspump.
I andra änden av huset finns en vattenmantlad vedpanna med trycktank nr2 och cirkulationspump nr2.
Allt fungerar perfekt.
Jag vill installera en vattenmantlad panna i köket. Alltså i mitten av huset. Kan jag då koppla in den direkt i befintliga rören utan tankar o pumpar?
Ska inte koppla in den själv men vill veta lite innan jag kontaktar rörmokaren.
Om du har grova rör anpassade för självcirkulation på platsen där du avser att installera kökspannan kanske det går, men troligtvis behöver du ju nån cirkulationspump så att den nya pannan inte kokar.
Ska du sätta kökspannan i serie med några andra värmerör ( returtemp mot tanken och efter den sista i den slingan ) kan det gå. Men inte att rekomendera. Det måste vara en klar cirk genom den och var har du tänkt att värmen ska lagras, som blir i den. Utan cirk genom den så finns en stor risk att den kokar som sägs.M mi.59 skrev:
Tack, förstår lite bättre nu 😃J jonaserik skrev:Ska du sätta kökspannan i serie med några andra värmerör ( returtemp mot tanken och efter den sista i den slingan ) kan det gå. Men inte att rekomendera. Det måste vara en klar cirk genom den och var har du tänkt att värmen ska lagras, som blir i den. Utan cirk genom den så finns en stor risk att den kokar som sägs.
Klicka här för att svara