D
Typ den här stilen:
 
  • Metallisk utomhuskran med röd spak och orange slanganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan köra en pressure controller. Dvs en mini trycktank/tryckvakt/flödeskontroller i ett. Den har inbyggda säkerhetsfuntioner som b.la torrkörningskydd, autoprime mm.
Den installerar du uppe vid stugan mellan pump och dusch på slangen.

Den startar pumpen när du öppnar kranen och stoppar när du stänger kranen och controller detekterar <2 l/min flöde och trycknivå. Den har inbyggd backventil så den håller tryck mellan controllern och förbrukare. Inte mellan pump och controllern.

Den är till 230V 1fas fast elektrikern kan fixa med relä till 3fas. Så har jag för mitt bevattningssystem.

https://www.manualslib.com/manual/1430470/Dgflow-Presflo.html
 
D Derbyboy skrev:
Jag har också kommit fram till det i princip.

Jag tror kanske inte att det borde vara något problem att koppla på en förbrukare (dusch) som bara släpper igenom 5L per minut.

Det borde dock vara en enkel fråga för EMS att besvara på måndag.

Skulle det visa sig vara ett problem så sätter jag dit ett filter och en säkerhetsventil på 4 bar.

Alternativet till säkerhetsbrytare och filter (det växer bakterier ohämmat i ett sånt där filer) är ju att ha två kranar, en som jag släpper ut lite vatten ur (tryck) och en som jag koppla till duschen.
Nej det är inget problem med ett sånt flöde bara du inte stänger av helt och glömmer pumpen på. Och även i det fallet skadas inget om det inte går väldigt lång tid dvs många timmar.

Så gör det enkelt för dig och anslut uttaget direkt ev kan du ju ordna någon parallell kran för att enkelt släppa in luft. Risken att glömma pumpen på kan du fixa i så fall med kontaktormotorskydd och en enkelt timer som begränsar max drifttid oavsett. Pumpen ligger ju bra kyld i vattnet så det typiska att den går varm och skadas är i princip borta men det finns annat slitage också som kommer in om det går mot stängt långa tider.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack!

Det jag behöver är (tror jag)

- 3-fas motorskydd
- 3-polish dvärgsäkring 4a C
- någonting som förhindrar att jag kan slå på pumpen under tiden den tömmer ledningen
-fysiskt kunna styra ON/OFF
-en lösning för att styra ON/OFF via telefonen
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Tack!

Det jag behöver är (tror jag)

- 3-fas motorskydd
- 3-polish dvärgsäkring 4a C
- någonting som förhindrar att jag kan slå på pumpen under tiden den tömmer ledningen
-fysiskt kunna styra ON/OFF
-en lösning för att styra ON/OFF via telefonen
från illa luktande vatten till ett fungerande vattensystem!
Börjar bli en komplex anläggning:rofl:
 
D
Det sjuka är att nu när jag luktar på vattnet så luktar det helt ok.

EDIT: efter lite längre test så visade det sig att vattnet inte luktade bra. Vilket är fullt rimligt.
 
Redigerat:
D
Sådär nu har jag varit ute i spenaten och mätt upp avståndet.

Elkabeln behöver dras 82 meter och vattenslangen (PEM32) 76 meter.
 
  • Blå vattenslang dras över lummig terräng med diverse vegetation och stubbe i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät vegetation i skog med träd och buskar, potentiell sträcka för elkabel och vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skogsmark med utspridda växter och en blå vattenslang som sträcker sig igenom terrängen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå måttsnöre utsträckt på en träaltan vid en vit vägg, använd för att mäta avstånd för elkabel och vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tack!

Det jag behöver är (tror jag)

- 3-fas motorskydd
- 3-polish dvärgsäkring 4a C
- någonting som förhindrar att jag kan slå på pumpen under tiden den tömmer ledningen
-fysiskt kunna styra ON/OFF
-en lösning för att styra ON/OFF via telefonen
I första punkten väljer du ett kontaktormotorskydd med inställning som täcker motorns märkdata (ström).
Säkring bör du sträva efter att inte välja udda typer som ofta är oproportionerligt dyra håll dig till C10 A trepolig.
Att förhindra starten där är något du kan låta vara det tillför inget i ditt fall.
Din styrning både lokal med knapp och telefon går bra att lösa med tex Shelly 1.
 
tommib
Det var jag som rekommenderade C 4 A. Anledningen var att jag trodde att TS, givet att det rörde sig om skärgården, skulle ha usel förimpedans. Nu var det inte så och givet den uppgivna 0,234 ohm så borde en 2,5 kvmm gruppledning som är 100 m lång vara ok att avsäkra C 10 A (men jag har inte räknat).
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ja och jag förutsätter att TS har JFB före som tar hand om utlösningsvillkoret dvs jordslutning även om man hamnar på marginalen konventionellt sett med säkringen som enda skydd. Det har ju nämnts att använda CEE uttag så JFB blir ju naturligt obligatorisk då.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
I första punkten väljer du ett kontaktormotorskydd med inställning som täcker motorns märkdata (ström).
Säkring bör du sträva efter att inte välja udda typer som ofta är oproportionerligt dyra håll dig till C10 A trepolig.
Att förhindra starten där är något du kan låta vara det tillför inget i ditt fall.
Din styrning både lokal med knapp och telefon går bra att lösa med tex Shelly 1.

tusen tack, du skrev någon gång att ett jag inte skulle köra ett tidsrelä för att fördröja starten. Kommer du ihåg varför du kom fram till det?
 
Jag vet inte varför du tycker det ska sättas in något sånt. Det är inget problem att starta pumpen oavsett om den är "tom" eller det står vatten upp i slangen eller om vatten strömmar tillbaks ut i havet. Det rör sig ju om en flerstegs centrifugalpump och såna är ytterst dåliga som "turbiner" med flödet bakåt när det dräneras. Och oavsett om det mot förmodan skulle snurra lite har det ingen betydelse när du startar den igen.
 
D
Det var han på EMS som sa att hjulet snurrade baklänges när vattnet åker ut och att jag då inte fick starta pumpen för då kunde säkringarna gå.
 
Det är inget du behöver bygga någon logik för. I praktiken kan du bortse från det i ditt fall skulle jag säga.
 
D
Har du aldrig stängt av duschen och direkt känt att du haft tvål kvar i skägget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.