14 739 läst ·
137 svar
15k läst
137 svar
Installation av en dränkpump i havet
Du kan köra en pressure controller. Dvs en mini trycktank/tryckvakt/flödeskontroller i ett. Den har inbyggda säkerhetsfuntioner som b.la torrkörningskydd, autoprime mm.
Den installerar du uppe vid stugan mellan pump och dusch på slangen.
Den startar pumpen när du öppnar kranen och stoppar när du stänger kranen och controller detekterar <2 l/min flöde och trycknivå. Den har inbyggd backventil så den håller tryck mellan controllern och förbrukare. Inte mellan pump och controllern.
Den är till 230V 1fas fast elektrikern kan fixa med relä till 3fas. Så har jag för mitt bevattningssystem.
https://www.manualslib.com/manual/1430470/Dgflow-Presflo.html
Den installerar du uppe vid stugan mellan pump och dusch på slangen.
Den startar pumpen när du öppnar kranen och stoppar när du stänger kranen och controller detekterar <2 l/min flöde och trycknivå. Den har inbyggd backventil så den håller tryck mellan controllern och förbrukare. Inte mellan pump och controllern.
Den är till 230V 1fas fast elektrikern kan fixa med relä till 3fas. Så har jag för mitt bevattningssystem.
https://www.manualslib.com/manual/1430470/Dgflow-Presflo.html
Nej det är inget problem med ett sånt flöde bara du inte stänger av helt och glömmer pumpen på. Och även i det fallet skadas inget om det inte går väldigt lång tid dvs många timmar.D Derbyboy skrev:Jag har också kommit fram till det i princip.
Jag tror kanske inte att det borde vara något problem att koppla på en förbrukare (dusch) som bara släpper igenom 5L per minut.
Det borde dock vara en enkel fråga för EMS att besvara på måndag.
Skulle det visa sig vara ett problem så sätter jag dit ett filter och en säkerhetsventil på 4 bar.
Alternativet till säkerhetsbrytare och filter (det växer bakterier ohämmat i ett sånt där filer) är ju att ha två kranar, en som jag släpper ut lite vatten ur (tryck) och en som jag koppla till duschen.
Så gör det enkelt för dig och anslut uttaget direkt ev kan du ju ordna någon parallell kran för att enkelt släppa in luft. Risken att glömma pumpen på kan du fixa i så fall med kontaktormotorskydd och en enkelt timer som begränsar max drifttid oavsett. Pumpen ligger ju bra kyld i vattnet så det typiska att den går varm och skadas är i princip borta men det finns annat slitage också som kommer in om det går mot stängt långa tider.
Tack!
Det jag behöver är (tror jag)
- 3-fas motorskydd
- 3-polish dvärgsäkring 4a C
- någonting som förhindrar att jag kan slå på pumpen under tiden den tömmer ledningen
-fysiskt kunna styra ON/OFF
-en lösning för att styra ON/OFF via telefonen
Det jag behöver är (tror jag)
- 3-fas motorskydd
- 3-polish dvärgsäkring 4a C
- någonting som förhindrar att jag kan slå på pumpen under tiden den tömmer ledningen
-fysiskt kunna styra ON/OFF
-en lösning för att styra ON/OFF via telefonen
från illa luktande vatten till ett fungerande vattensystem!D Derbyboy skrev:
Börjar bli en komplex anläggning
Sådär nu har jag varit ute i spenaten och mätt upp avståndet.
Elkabeln behöver dras 82 meter och vattenslangen (PEM32) 76 meter.
Elkabeln behöver dras 82 meter och vattenslangen (PEM32) 76 meter.
I första punkten väljer du ett kontaktormotorskydd med inställning som täcker motorns märkdata (ström).D Derbyboy skrev:
Säkring bör du sträva efter att inte välja udda typer som ofta är oproportionerligt dyra håll dig till C10 A trepolig.
Att förhindra starten där är något du kan låta vara det tillför inget i ditt fall.
Din styrning både lokal med knapp och telefon går bra att lösa med tex Shelly 1.
Det var jag som rekommenderade C 4 A. Anledningen var att jag trodde att TS, givet att det rörde sig om skärgården, skulle ha usel förimpedans. Nu var det inte så och givet den uppgivna 0,234 ohm så borde en 2,5 kvmm gruppledning som är 100 m lång vara ok att avsäkra C 10 A (men jag har inte räknat).
Ja och jag förutsätter att TS har JFB före som tar hand om utlösningsvillkoret dvs jordslutning även om man hamnar på marginalen konventionellt sett med säkringen som enda skydd. Det har ju nämnts att använda CEE uttag så JFB blir ju naturligt obligatorisk då.
GK100 skrev:
I första punkten väljer du ett kontaktormotorskydd med inställning som täcker motorns märkdata (ström).
Säkring bör du sträva efter att inte välja udda typer som ofta är oproportionerligt dyra håll dig till C10 A trepolig.
Att förhindra starten där är något du kan låta vara det tillför inget i ditt fall.
Din styrning både lokal med knapp och telefon går bra att lösa med tex Shelly 1.
tusen tack, du skrev någon gång att ett jag inte skulle köra ett tidsrelä för att fördröja starten. Kommer du ihåg varför du kom fram till det?
Jag vet inte varför du tycker det ska sättas in något sånt. Det är inget problem att starta pumpen oavsett om den är "tom" eller det står vatten upp i slangen eller om vatten strömmar tillbaks ut i havet. Det rör sig ju om en flerstegs centrifugalpump och såna är ytterst dåliga som "turbiner" med flödet bakåt när det dräneras. Och oavsett om det mot förmodan skulle snurra lite har det ingen betydelse när du startar den igen.





