14 739 läst ·
137 svar
15k läst
137 svar
Installation av en dränkpump i havet
Måste fråga igen:
Hur ska jag tänka med skyddslangen (PEL40) som går utmed sluttningen?
Är det ok att den rider på mossan och hänger fritt på vissa ställen?
Ska jag kompensera med rörelsemån på jordkabeln? Tex innan centralen låta 1 meter hänga fritt?
Hur ska jag tänka med skyddslangen (PEL40) som går utmed sluttningen?
Är det ok att den rider på mossan och hänger fritt på vissa ställen?
Ska jag kompensera med rörelsemån på jordkabeln? Tex innan centralen låta 1 meter hänga fritt?
Du ska ha slack på kabeln för slangen kommer att så småningom att följa marken, kylan gör kabeln kortare. Hur mycket vet jag inte men troligen ska det vara minst några dm. Dessutom måste du i den höga änden se till att kabeln är ordentligt "dragavlastad" för den kommer med tiden att försöka glida neråt.
Vi har motsvarande setup och har aldrig haft problem med illaluktande vatten, hur menar du att det spelar roll att tankarna är tillslutna?D Derbyboy skrev:
Den höga ändan kommer vara i krypgrunden. Jag antar det räcker med några vanliga skruvklamrar men innan lämna kabeln i typ ett ”s” så att den kan gå dras ut lite med åren.E elmont skrev:Du ska ha slack på kabeln för slangen kommer att så småningom att följa marken, kylan gör kabeln kortare. Hur mycket vet jag inte men troligen ska det vara minst några dm. Dessutom måste du i den höga änden se till att kabeln är ordentligt "dragavlastad" för den kommer med tiden att försöka glida neråt.
Om jag får killgissa så är det syre och uv-ljus som får det att växa till i tanken. Är tanken tillsluten så minskar ju syret och då kanske det växer mindre.K Kallebo skrev:
Jag pumpar även dräneringsvatten, ytvatten till tanken, Det finns alltså rejält med humus, jord osv i vattnet. Det kan också göra att det växer till.
Har man en mindre tank och använder allt vatten kontinuerligt så växer det säkert mindre. Det äldsta vattnet i min tank är gammalt. Silen sitter dessutom någon dm upp så bottenslammets har legat där i några år. Kan kanske också spela in.
Hurusom är jag långt in i projektet att pumpa upp havsvatten.
Kan du ge något exempel på en bra och snygg dragavslastning som jag skulle kunna använda?E elmont skrev:Du ska ha slack på kabeln för slangen kommer att så småningom att följa marken, kylan gör kabeln kortare. Hur mycket vet jag inte men troligen ska det vara minst några dm. Dessutom måste du i den höga änden se till att kabeln är ordentligt "dragavlastad" för den kommer med tiden att försöka glida neråt.
Tack!
Sådär nu är sista biten in till huset återfyllt och kopplingstationen nere vid strandkanten är klar.
Nu har jag kommit vidare och börjat med vattenslangen (pem 32). Det var en liten brottningsmatch med slangen eftersom jag tog den nerifrån och upp.
Innan jag började dra vattenslangen bultade jag fast slangen på 5 ställen på vägen. Mellan bultningen ligger kabeln slackt som ett utdraget ”s”. Tror den kommer klara tempoväxlingen i vinter och typ nedfallna träd.
Mot berget vid bultningen la jag 5mm EPDM-gummi.
Innan jag började dra vattenslangen bultade jag fast slangen på 5 ställen på vägen. Mellan bultningen ligger kabeln slackt som ett utdraget ”s”. Tror den kommer klara tempoväxlingen i vinter och typ nedfallna träd.
Mot berget vid bultningen la jag 5mm EPDM-gummi.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Nu har jag satt igång med att placera ut bojen för pumpen. Jag har gjutit en bojsten (1) på 70 kg (torrvikt) den är placerad ca 9 meter från strandkanten på ett djup av 3,5 meter.
Jag tänker placera pumpen (3) hängandes i en kätting som går till bojen (2).
PEM slangen (4) blir något kortare än 9 meter så att pumpen inte kan sno sig runt kättingen som går till mellan boj och bojsten. Kättingarna till bojen bildar ett uppochnedvänt ”v”. Där bojen sitter i spetsen.
i pumpen monterat jag en rak uppstickare på 25 cm som sedan sitter med en vinkelkoppling och en lång PEM som går upp mot strandkanten. Intaget till pumpen sitter 1,8m från ytan och 1,7m från botten.
typ såhär:
Jag tänker placera pumpen (3) hängandes i en kätting som går till bojen (2).
PEM slangen (4) blir något kortare än 9 meter så att pumpen inte kan sno sig runt kättingen som går till mellan boj och bojsten. Kättingarna till bojen bildar ett uppochnedvänt ”v”. Där bojen sitter i spetsen.
i pumpen monterat jag en rak uppstickare på 25 cm som sedan sitter med en vinkelkoppling och en lång PEM som går upp mot strandkanten. Intaget till pumpen sitter 1,8m från ytan och 1,7m från botten.
typ såhär:
Redigerat:












