D
Borde kanske borde borra lite lufthål i botten.
 
D
Måste fråga igen:

Hur ska jag tänka med skyddslangen (PEL40) som går utmed sluttningen?

Är det ok att den rider på mossan och hänger fritt på vissa ställen?

Ska jag kompensera med rörelsemån på jordkabeln? Tex innan centralen låta 1 meter hänga fritt?
 
  • Svart skyddsslang (PEL40) på sluttning bland grönska, rider på mossa och hänger fritt på platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyddsslang (PEL40) som löper ovanpå mossklädd sluttning i skogsmiljö, med hängande delar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha slack på kabeln för slangen kommer att så småningom att följa marken, kylan gör kabeln kortare. Hur mycket vet jag inte men troligen ska det vara minst några dm. Dessutom måste du i den höga änden se till att kabeln är ordentligt "dragavlastad" för den kommer med tiden att försöka glida neråt.
 
K
D Derbyboy skrev:
Hmm, intressant… undra vad det kan bero på. Känns ju rimligtvis stillastående vatten börjar lukta. Dina tankar är tillslutna, det kanske spelar roll.
Vi har motsvarande setup och har aldrig haft problem med illaluktande vatten, hur menar du att det spelar roll att tankarna är tillslutna?
 
D
E elmont skrev:
Du ska ha slack på kabeln för slangen kommer att så småningom att följa marken, kylan gör kabeln kortare. Hur mycket vet jag inte men troligen ska det vara minst några dm. Dessutom måste du i den höga änden se till att kabeln är ordentligt "dragavlastad" för den kommer med tiden att försöka glida neråt.
Den höga ändan kommer vara i krypgrunden. Jag antar det räcker med några vanliga skruvklamrar men innan lämna kabeln i typ ett ”s” så att den kan gå dras ut lite med åren.
 
D
K Kallebo skrev:
Vi har motsvarande setup och har aldrig haft problem med illaluktande vatten, hur menar du att det spelar roll att tankarna är tillslutna?
Om jag får killgissa så är det syre och uv-ljus som får det att växa till i tanken. Är tanken tillsluten så minskar ju syret och då kanske det växer mindre.

Jag pumpar även dräneringsvatten, ytvatten till tanken, Det finns alltså rejält med humus, jord osv i vattnet. Det kan också göra att det växer till.

Har man en mindre tank och använder allt vatten kontinuerligt så växer det säkert mindre. Det äldsta vattnet i min tank är gammalt. Silen sitter dessutom någon dm upp så bottenslammets har legat där i några år. Kan kanske också spela in.

Hurusom är jag långt in i projektet att pumpa upp havsvatten.
 
D
E elmont skrev:
Du ska ha slack på kabeln för slangen kommer att så småningom att följa marken, kylan gör kabeln kortare. Hur mycket vet jag inte men troligen ska det vara minst några dm. Dessutom måste du i den höga änden se till att kabeln är ordentligt "dragavlastad" för den kommer med tiden att försöka glida neråt.
Kan du ge något exempel på en bra och snygg dragavslastning som jag skulle kunna använda?
Tack!
 
D
I väntan på elektriker…..

Idag har jag gjort en liten kopplingstation så att jag enkelt kan koppla bort pumpen till vintern.
 
  • DIY kopplingstation med pump och verktyg på träbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Sådär nu är sista biten in till huset återfyllt och kopplingstationen nere vid strandkanten är klar.
 
  • Återfyllt område vid skogsbryn med synlig kopplingsstation och rörledning nära vattenkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Återfylld grävd sträcka i terräng nära hus, med synliga ledningar och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Återfylld grävd yta med en synlig fiberkabel markerad med en gul VARNING FIBERKABEL-markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
Nu har jag kommit vidare och börjat med vattenslangen (pem 32). Det var en liten brottningsmatch med slangen eftersom jag tog den nerifrån och upp.

Innan jag började dra vattenslangen bultade jag fast slangen på 5 ställen på vägen. Mellan bultningen ligger kabeln slackt som ett utdraget ”s”. Tror den kommer klara tempoväxlingen i vinter och typ nedfallna träd.

Mot berget vid bultningen la jag 5mm EPDM-gummi.
 
  • Vattenslang PEM 32 fastbultad på en EPDM-gummiplatta mot en stenig markbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-slang säkrad med metallbultar mot marken, omgiven av grus och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En PEM-slang fastsatt till en bergsyta med en metallklämma och EPDM-gummiskydd undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenslang (PEM 32) utdragen i naturen vid en sjö med bultningar och EPDM-gummi mot berget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-slang 32 mm fastsatt och dras genom skogsområde, med EPDM-gummi vid bultning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Någon som har tips på hur jag fäster kabeln till pumpen på pem-slangen som går till pumpen. Absoluta legendaren går i vattnet.

spontan tanke var slangklämmor runt båda slangarna varje 70-80 cm.
 
D Derbyboy skrev:
Någon som har tips på hur jag fäster kabeln till pumpen på pem-slangen som går till pumpen. Absoluta legendaren går i vattnet.

spontan tanke var slangklämmor runt båda slangarna varje 70-80 cm.
En kvalitets eltejp så sitter det.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En sån här rulle?

[länk]
Sök hellre efter tejp fabrikat Nitto tex Nitto 225.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D
Nu har jag satt igång med att placera ut bojen för pumpen. Jag har gjutit en bojsten (1) på 70 kg (torrvikt) den är placerad ca 9 meter från strandkanten på ett djup av 3,5 meter.

Jag tänker placera pumpen (3) hängandes i en kätting som går till bojen (2).

PEM slangen (4) blir något kortare än 9 meter så att pumpen inte kan sno sig runt kättingen som går till mellan boj och bojsten. Kättingarna till bojen bildar ett uppochnedvänt ”v”. Där bojen sitter i spetsen.

i pumpen monterat jag en rak uppstickare på 25 cm som sedan sitter med en vinkelkoppling och en lång PEM som går upp mot strandkanten. Intaget till pumpen sitter 1,8m från ytan och 1,7m från botten.

typ såhär:
 
  • Schematisk bild som visar placering av en boj med pump och slangen under vatten, med bojsten på botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.