D
Känns som fräschaste alternativet när man ska duscha i vattnet. Kallaste stället på fastigheten just nu är i krypgrunden (+17) och det blir väldigt mycket mer omständigt att dra dit vattnet.
 
D
B BSOD skrev:
Pumpen brukar ha en pumpkurva, där minflöde brukar ritas in. Det är normalt inga problem att köra mot stängd ventil i ett par sekunder, men en tryckvakt kan väl vara en bra säkerhet.

Vet inte om det finns sådana som klarar saltvatten.
Det är bräckt vatten så det fungerar nog ett tag.

pumpkurvorna finns här men ser inget minimum:

http://www.emspump.se/pdf/upi.pdf

Frågan blir ju då vad man ska ställa in tryckvakten på? Alltså vad är högst tryck innan pumpen går sönder eller motorskyddet löser ut.
 
D Derbyboy skrev:
Det är bräckt vatten så det fungerar nog ett tag.

pumpkurvorna finns här men ser inget minimum:

[länk]

Frågan blir ju då vad man ska ställa in tryckvakten på? Alltså vad är högst tryck innan pumpen går sönder eller motorskyddet löser ut.
Du kan sätta tex en vanlig säkerhetsventil 4 bar uppe vid huset som överströmmningsventil så löser det sig själv och då behöver du ingen tank och tryckströmbrytare. Du kan då också göra som du tänkt med att låta vattnet strömma tillbaka fritt när pumpen är avstängd. I så fall bör du sätta någon vakuumventil ihop med SÄV så du får vettig returströmmning utan att öppna kranar osv. Du kan kolla på standardprodukter för dessa komponenter och ett litet ventil-, samlingsrör för enkelt prydligt montage.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ahh smart! Det hade jag inte tänkt på, en säkerhetsventil….

vad hade du att invända mot tidsrelät?
 
B
D Derbyboy skrev:
Det är bräckt vatten så det fungerar nog ett tag.

pumpkurvorna finns här men ser inget minimum:

[länk]

Frågan blir ju då vad man ska ställa in tryckvakten på? Alltså vad är högst tryck innan pumpen går sönder eller motorskyddet löser ut.
Vet inte varför de inte ritat ut minflöde, det kanske är försumbart lågt?
Är inte hundra på vilken av de tre pumparna du skulle ha, men den minsta ger ju 4.5 bar (45mVP) vid 0 flöde. Ställer man en tryckvakt på 4bar så kommer den bryta nån sek efter att man slutat duscha. Motsvarande logik för övriga pumpar, om du behöver högre tryck än 4.

Tryckvakt plus en liten hydropress/hydrofor på typ 15l, så är du hemma. Då kan du slå till vattnet när du kommer och slå av det när du åker. Slippa hålla på att manuellt slå av och på varje gång någon ska duscha. Monterar du hydropressen så den töms av gravitationen om du släpper in luft i systemet så blir det inga mängder vatten som står i systemet och äcklar till sig.
 
D
Tack! Fan va klurigt det blev :)
 
D
B BSOD skrev:
Vet inte varför de inte ritat ut minflöde, det kanske är försumbart lågt?
Är inte hundra på vilken av de tre pumparna du skulle ha, men den minsta ger ju 4.5 bar (45mVP) vid 0 flöde. Ställer man en tryckvakt på 4bar så kommer den bryta nån sek efter att man slutat duscha. Motsvarande logik för övriga pumpar, om du behöver högre tryck än 4.

Tryckvakt plus en liten hydropress/hydrofor på typ 15l, så är du hemma. Då kan du slå till vattnet när du kommer och slå av det när du åker. Slippa hålla på att manuellt slå av och på varje gång någon ska duscha. Monterar du hydropressen så den töms av gravitationen om du släpper in luft i systemet så blir det inga mängder vatten som står i systemet och äcklar till sig.
Eftersom jag måste ha en backventil om jag har hydropress så blir det ju 100 m pem 32 som står med vatten även om jag tömmer pressen.
 
D
GK100 GK100 skrev:
Du kan sätta tex en vanlig säkerhetsventil 4 bar uppe vid huset som överströmmningsventil så löser det sig själv och då behöver du ingen tank och tryckströmbrytare. Du kan då också göra som du tänkt med att låta vattnet strömma tillbaka fritt när pumpen är avstängd. I så fall bör du sätta någon vakuumventil ihop med SÄV så du får vettig returströmmning utan att öppna kranar osv. Du kan kolla på standardprodukter för dessa komponenter och ett litet ventil-, samlingsrör för enkelt prydligt montage.

Problemet med säkerhetsventilen lär bli att den slammar igen ganska fort med tanke på att det inte sitter någon bottenventil på en dränkpump.
 
D Derbyboy skrev:
Problemet med säkerhetsventilen lär bli att den slammar igen ganska fort med tanke på att det inte sitter någon bottenventil på en dränkpump.
Det är ett litet problem och som du enkelt kan förebygga genom ett enkelt filter i ledningen, det är något som inte är fel oavsett. Så med en liten samlad uppställning uppe vid huset där filter, överströmmare och ev vakuumventil sitter före ditt uttag så är du hemma. Och du kan ersätta vakuumventil med en manuell kran du kan öppna när du vill dränera säkert och ordentligt.

Huvudkostnaden här ligger ju på pump, slang och elkabel så övriga delar här är försumbara om du ändå gör jobbet.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Överströmmare och vakumventil?

Glöm inte bort att jag är typ 5 år
 
B
D Derbyboy skrev:
Eftersom jag måste ha en backventil om jag har hydropress så blir det ju 100 m pem 32 som står med vatten även om jag tömmer pressen.
Beror ju på vart du placerar hydropress och backventil.
 
D
Ja sant men den måste stå vid stugan, dvs 100 meter från pumpen fågelvägen och 25 meter upp.
 
D
Ha jag skulle ju kunna placera det såhär

pump
100 meter slang
Kran (avluftning, tömmer slang)
Backventil
Kran (tömma hydropress)
Hydropress

tror jag…..
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ha jag skulle ju kunna placera det såhär

pump
100 meter slang
Kran (avluftning, tömmer slang)
Backventil
Kran (tömma hydropress)
Hydropress

tror jag…..
Om du ska ha backventil och en vettig funktion bör du sätta den nere i änden där pumpen sitter. (Torricelli vill ha ett ord med i laget där.)

Så i ditt fall och med den användningen är nog den enkla direktkopplingen mot uttaget ev med de finesser jag nämnde tidigare en bra och fungerande kompromiss.
 
  • Gilla
Joelj0
  • Laddar…
D
Jag har också kommit fram till det i princip.

Jag tror kanske inte att det borde vara något problem att koppla på en förbrukare (dusch) som bara släpper igenom 5L per minut.

Det borde dock vara en enkel fråga för EMS att besvara på måndag.

Skulle det visa sig vara ett problem så sätter jag dit ett filter och en säkerhetsventil på 4 bar.

Alternativet till säkerhetsbrytare och filter (det växer bakterier ohämmat i ett sånt där filer) är ju att ha två kranar, en som jag släpper ut lite vatten ur (tryck) och en som jag koppla till duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.