Jag funderar på att installera en dränkbar pump i havet för att pumpa upp vatten till en utedusch.
Dränkpumpen levereras med 10 meter kabel och därefter behöver jag dra ytterligare 80-90 meter kabel till centralen.
Centralen saknar idag jfb
Terrängen består av massiv mossa, blåbärsris, berg i dagen, klippor och tät sly. Höjdskillnaden är 25 meter.
Hur gör jag och vad behöver jag?
Pumpen är 1-fas 230v på 5 amp.
Dränkpumpen levereras med 10 meter kabel och därefter behöver jag dra ytterligare 80-90 meter kabel till centralen.
Centralen saknar idag jfb
Terrängen består av massiv mossa, blåbärsris, berg i dagen, klippor och tät sly. Höjdskillnaden är 25 meter.
Hur gör jag och vad behöver jag?
Pumpen är 1-fas 230v på 5 amp.
Det kräver lite eftertanke låter det som.
Till att börja med, jag skulle nog vara tveksam till att stoppa ner en dränkpump i havet. Saltvatten är rätt elakt. Är hela pumpen rostfri? Annars är det nog bättre med en pumpautomat med trycktank och pumphus i just rostfritt.
Höjdskillnaden på 25 m är också en liten utmaning. Inte omöjligt att lösa på något sätt men kräver en större pump än man skulle kunna tro. Du får räkna med tryckfallet i slangen också och titta på vad pumpen levererar vid ett givet mottryck. Om du har de där 90 metrarna med slang som vattnet ska igenom, och dessutom upp 25 m, så får du räkna med att det vid 20 l/min motsvarar ett mottryck på 4,5 bar med PEM32. Om du då vill ha 2 bar uppe vid tappstället så ska pumpen leverera minst 6,5 bar och dessutom vara kapabel att vid det mottrycket leverera det önskade flödet (1200 l/tim). Man får titta noga på pumpkurvan för den tänkta pumpen.
Vad gäller det elektriska så måste du välja pump först för att veta belastning. Därefter gör man en vanlig ledningsdimensionering och säkrar av på lämpligt sätt. En trefaspump är bättre än en enfas eftersom strömmen i varje fas blir lägre. Gissningsvis så blir det minst 2,5 kvmm ledare men det kan bli mer beroende på förimpedans vid matningsstället. JFB är i stort sett obligatorisk här för att få rimliga frånkopplingstider vid jordfel.
Därefter ska du fundera på hur kabeln ska skyddas. Om den inte kan grävas ner kan man lägga den i kabelskyddsrör. PEM-slang med gul rand är bra här, annars finns det specifika kabelrör för ändamålet (kan de heta SRE-P??).
Jag gissar att din dränkpump inte kommer i närheten av dessa specifikationer, om den inte istället är en djuphålspump.
Till att börja med, jag skulle nog vara tveksam till att stoppa ner en dränkpump i havet. Saltvatten är rätt elakt. Är hela pumpen rostfri? Annars är det nog bättre med en pumpautomat med trycktank och pumphus i just rostfritt.
Höjdskillnaden på 25 m är också en liten utmaning. Inte omöjligt att lösa på något sätt men kräver en större pump än man skulle kunna tro. Du får räkna med tryckfallet i slangen också och titta på vad pumpen levererar vid ett givet mottryck. Om du har de där 90 metrarna med slang som vattnet ska igenom, och dessutom upp 25 m, så får du räkna med att det vid 20 l/min motsvarar ett mottryck på 4,5 bar med PEM32. Om du då vill ha 2 bar uppe vid tappstället så ska pumpen leverera minst 6,5 bar och dessutom vara kapabel att vid det mottrycket leverera det önskade flödet (1200 l/tim). Man får titta noga på pumpkurvan för den tänkta pumpen.
Vad gäller det elektriska så måste du välja pump först för att veta belastning. Därefter gör man en vanlig ledningsdimensionering och säkrar av på lämpligt sätt. En trefaspump är bättre än en enfas eftersom strömmen i varje fas blir lägre. Gissningsvis så blir det minst 2,5 kvmm ledare men det kan bli mer beroende på förimpedans vid matningsstället. JFB är i stort sett obligatorisk här för att få rimliga frånkopplingstider vid jordfel.
Därefter ska du fundera på hur kabeln ska skyddas. Om den inte kan grävas ner kan man lägga den i kabelskyddsrör. PEM-slang med gul rand är bra här, annars finns det specifika kabelrör för ändamålet (kan de heta SRE-P??).
Jag gissar att din dränkpump inte kommer i närheten av dessa specifikationer, om den inte istället är en djuphålspump.
Jag har pratat med EMS pump och han jag pratade med rekommenderade först en dränkbar pump men att det även (vid mina förhållanden) gick med en pumpautomat.
Han rekommenderade UPI 2600 men jag kan tänka mig att välja 3-fas varianten om jag kan komma ner i ledningsdimmension vad gäller strömmingen:
1-fas 230v 5 amp
3-fas 2,7 amp
http://www.emspump.se/pdf/upi.pdf
Han rekommenderade UPI 2600 men jag kan tänka mig att välja 3-fas varianten om jag kan komma ner i ledningsdimmension vad gäller strömmingen:
1-fas 230v 5 amp
3-fas 2,7 amp
http://www.emspump.se/pdf/upi.pdf
Allt tycks vara syrafast RFtommib skrev:
Ok, jag såg framför mig att du tänkte slänga ner en billig Julasänkpump, det där var något helt annat.
Ja, det är ju precis så att du klarar dig med den. Lustigt nog har den nästan exakt den prestandan jag använde som räkneexempel. Den ger 20 l/min vid 6 bar så du kommer få ut 1,5 bar tryck uppe vid duschen. Om det är tillräckligt vågar jag inte säga men du kommer inte kunna driva några vattenspridare i alla fall.
Du måste kolla vad du har för förimpedans och tillgänglig kortslutningsström innan det går att säga något om ledningsdimensionen, men en gissning är att du med en trefaspump kan klara dig med 2,5 kvmm och säkra C4A i matande ände. Förhoppningsvis begränsar kabellängden startströmmen såpass mycket att säkringen räcker. Detta är en gissning och du kan inte använda den rakt av. Trefaspumpen är också mycket mer effektiv så du får bättre tryck och flöde med den.
Ska du köra enfas kommer du sannolikt få gå upp till 6 kvmm och då vet jag inte om det är lönt. Kabeln blir såpass mycket dyrare. Ett tips för kabelinköp är faktiskt Thomann, om du ska köpa gummikabel. Där kan du köpa vettiga kablar för scenbruk som är tåliga och bra till väldigt bra priser.
Ja, det är ju precis så att du klarar dig med den. Lustigt nog har den nästan exakt den prestandan jag använde som räkneexempel. Den ger 20 l/min vid 6 bar så du kommer få ut 1,5 bar tryck uppe vid duschen. Om det är tillräckligt vågar jag inte säga men du kommer inte kunna driva några vattenspridare i alla fall.
Du måste kolla vad du har för förimpedans och tillgänglig kortslutningsström innan det går att säga något om ledningsdimensionen, men en gissning är att du med en trefaspump kan klara dig med 2,5 kvmm och säkra C4A i matande ände. Förhoppningsvis begränsar kabellängden startströmmen såpass mycket att säkringen räcker. Detta är en gissning och du kan inte använda den rakt av. Trefaspumpen är också mycket mer effektiv så du får bättre tryck och flöde med den.
Ska du köra enfas kommer du sannolikt få gå upp till 6 kvmm och då vet jag inte om det är lönt. Kabeln blir såpass mycket dyrare. Ett tips för kabelinköp är faktiskt Thomann, om du ska köpa gummikabel. Där kan du köpa vettiga kablar för scenbruk som är tåliga och bra till väldigt bra priser.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Eftersom man inte ska vattna med bräckt vatten så är de användningsområdena jag kan komma på förutom uteduschen typ att fylla barnens minipool (400L).
Uteduschens vvb (genomströmning) som är det primära syftet med installationen kräver 5L/min.
Uteduschens vvb (genomströmning) som är det primära syftet med installationen kräver 5L/min.
Kag såg framför mig att jag körde N1XV och sen en kopplingsdosa i plåt i närheten av vattnet. Där kopplar jag ihop pumpens kabel med den fasta installationen.tommib skrev:
Tänker du att jag skulle köra gummikabel hela vägen?
Beror på hur mycket du vill betala och hur permanent installationen är. Det är naturligtvis snyggare att köra N1XV eller EKKJ större delen av sträckan och sen ha ett uttag nere vid pumpen. Det kommer bli ganska utsatt dock så bäst att bygga i en låda av god kvalitet och kanske ett väderskydd runt också.
Vi har väldigt dålig tillgång till vatten på landet (Sthlm skärgård). Kommunalt vatten ska komma inom 5-10 år. Prioriterat området.
Efter 4 års renovering (kvällar, helger, semestrar) så va det förra onsdagen dags för inflyttning. Samma dag byggde jag familjens utedusch. Allt blev succe, den kallas för Freedom Shower. Trycket för genomströmningsbetedare var helt ok. Familjen duschade, svärföräldrarna duschade och allt va frid och fröjd.
Igår skulle jag ta en dusch och då luktade det fan från duschen. Såklart, det borde jag egentligen kunnat räkna ut eftersom regnvattnet står stilla i en nedgrävd 3m3-tank.
Jag tänker nu alltså om……hämta havsvatten
Efter 4 års renovering (kvällar, helger, semestrar) så va det förra onsdagen dags för inflyttning. Samma dag byggde jag familjens utedusch. Allt blev succe, den kallas för Freedom Shower. Trycket för genomströmningsbetedare var helt ok. Familjen duschade, svärföräldrarna duschade och allt va frid och fröjd.
Igår skulle jag ta en dusch och då luktade det fan från duschen. Såklart, det borde jag egentligen kunnat räkna ut eftersom regnvattnet står stilla i en nedgrävd 3m3-tank.
Jag tänker nu alltså om……hämta havsvatten
Lite knepigt tycker jag, jag har tre LBC-tankar fyllda med regnvatten år 2019 som inte luktar något konstigt alls. Under hela pandemin var jag utomlands och använde inte vattnet i tankarna alls. Nu har jag börjat vattna med det, och det varken luktar eller smakar konstigt och är helt klart.
Nu fattade jag bättre när du skrev om illaluktande duschvatten och läste den tråden också 
Har du fastighet ända ner till havet eller har du bra relation med grannarna så att ingen gnäller över att du drar ner el och vatten?
Jag skulle använda EKKJ eller annan kabel med koncentrisk jordledare. Den ger bättre skydd vid kabelskada, speciellt i kombination med JFB. Du måste som sagt bestämma vilken belastning du ska ha och sedan dimensionera kabeln så att den går att avsäkra med en säkring som också tål lasten. Eftersom det är en pump som dessutom startar mot tryck så kommer startströmmen bli ganska stor. Ev underlättas det lite av att kabeln är lång men inte säkert att det är tillräckligt.
Kolla med Eldim vad du behöver för kabeldimension. Du måste som sagt veta din förimpedans. Detta kan du ta reda på med t.ex. vattenkokarmetoden.
Har du fastighet ända ner till havet eller har du bra relation med grannarna så att ingen gnäller över att du drar ner el och vatten?
Jag skulle använda EKKJ eller annan kabel med koncentrisk jordledare. Den ger bättre skydd vid kabelskada, speciellt i kombination med JFB. Du måste som sagt bestämma vilken belastning du ska ha och sedan dimensionera kabeln så att den går att avsäkra med en säkring som också tål lasten. Eftersom det är en pump som dessutom startar mot tryck så kommer startströmmen bli ganska stor. Ev underlättas det lite av att kabeln är lång men inte säkert att det är tillräckligt.
Kolla med Eldim vad du behöver för kabeldimension. Du måste som sagt veta din förimpedans. Detta kan du ta reda på med t.ex. vattenkokarmetoden.

