14 739 läst ·
137 svar
15k läst
137 svar
Installation av en dränkpump i havet
Jag tittade på Rinkabys tabell. Och nu när jag tittar igen så ser jag att jag mycket riktigt ligger en faktor 10 fel, eftersom de anger måttet mvp istället för bar.TotalControl skrev:
Jag menar att det i en normal installation sitter en bottenventil så att pumpen startar mot 25 m vattenpelare. Om du skippar den startar pumpen lättare eftersom det är trycklöst uppströms.D Derbyboy skrev:
Visst kan du starta pumpen genom knapptryckning och vänta en stund på vattnet. Då bör du nog ha någon förregling på genomströmningsvärmaren så att den inte slår på innan det strömmar vatten genom den.
Jag skulle inte kört pumpen på vintern ändå. Med en så lång slang så tror jag att vattnet kommer bilda ishinna och till sist propp i slangen på vägen upp även om det strömmar.
Nej, det tror jag inte. En JFB skyddar mot jordfel men för kortslutning Fas-Nolla gör den inget alls. Ett kabelfel som inte leder till jord, t.ex. att man håller en ledare i varje hand, ser bara ut som en last för säkringen och den kommer inte lösa ut. Så för kortslutning mot jord hjälper det men inte för kortslutning fas-nolla.M merbanan skrev:
Skulle kunna kika på ande varianter av pump men med tanke på kostnaden för kabel så är en 1-fas diskvalificerad och då kan jag lika väl köra på den där pumpen (EMS UPI 2900).tommib skrev:
En vattenpump startar alltid trycklöst eftersom pumphjulet måste börja snurra innan det börjar bromsa motorntommib skrev:
Jag menar att det i en normal installation sitter en bottenventil så att pumpen startar mot 25 m vattenpelare. Om du skippar den startar pumpen lättare eftersom det är trycklöst uppströms.
Visst kan du starta pumpen genom knapptryckning och vänta en stund på vattnet. Då bör du nog ha någon förregling på genomströmningsvärmaren så att den inte slår på innan det strömmar vatten genom den.
Jag skulle inte kört pumpen på vintern ändå. Med en så lång slang så tror jag att vattnet kommer bilda ishinna och till sist propp i slangen på vägen upp även om det strömmar.
När vattnet går tillbaka i ledningen, alltså när jag bryter strömmen till pumpen så får jag inte återstarta pumpen för då går alla säkringar.
Går det att lösa på elsidan, tänker att start med fördröjning skulle kunna förhindra det scenariot.
?
Edit:
tror det här är vad jag söker:
Går det att lösa på elsidan, tänker att start med fördröjning skulle kunna förhindra det scenariot.
?
Edit:
tror det här är vad jag söker:
Redigerat:
tommib skrev:
Då behöver du också motorskydd eftersom det inte finns inbyggt. Om du sätter detta i matande ände borde du få ökad säkerhet eftersom motorskyddet också skyddar kabeln i det fallet. Om det är helt ok att göra på det sättet vet jag inte, någon av de smartare får svara på det. I ett sådant fall måste du dock ansluta pumpen fast, du kan inte vad jag vet ha ett eluttag nere vid pumpen. Inget stort problem förvisso men ändå en detalj att beakta. Det gör också väderskyddet enklare.
Edit: Ja, du hamnar i den ligan. Dyr dusch....
Observera att jag inte heller säger att du säkert kan ha 2,5 kvmm och C4A. Du måste räkna på detta.
Varför kan jag inte ha ett 3-fasuttag nere vid pumpen för att smidigt kunna koppla bort den på vintern och bära in den i stugan?

