tommib
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du har räknat tokigt. Aldrig att mottrycket kan blir 2bar i en PEM32 vid 1200 l/h. Du måste ligga en faktor 10 fel.
Jag tittade på Rinkabys tabell. Och nu när jag tittar igen så ser jag att jag mycket riktigt ligger en faktor 10 fel, eftersom de anger måttet mvp istället för bar. :lying:
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
tommib
D Derbyboy skrev:
[…][…]

Vad menar du med att den startar mot tryck, den startar väl så fort den får ström?
Jag menar att det i en normal installation sitter en bottenventil så att pumpen startar mot 25 m vattenpelare. Om du skippar den startar pumpen lättare eftersom det är trycklöst uppströms.

Visst kan du starta pumpen genom knapptryckning och vänta en stund på vattnet. Då bör du nog ha någon förregling på genomströmningsvärmaren så att den inte slår på innan det strömmar vatten genom den.

Jag skulle inte kört pumpen på vintern ändå. Med en så lång slang så tror jag att vattnet kommer bilda ishinna och till sist propp i slangen på vägen upp även om det strömmar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Jag tittade på Rinkabys tabell. Och nu när jag tittar igen så ser jag att jag mycket riktigt ligger en faktor 10 fel, eftersom de anger måttet mvp istället för bar. :lying:
Vad innebär det för mig, bättre eller sämre?
 
D
Genomströmningsberedaren startar först när det kommer vatten. Det är en inbyggd säkerhetsfunktion i beredaren.
 
tommib
Bättre, du klarar dig med en mindre pump. Men just i detta fallet hjälper det inte eftersom den pumpen bara finns i en trefasversion.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
tommib
M merbanan skrev:
4G2,5 ~ 21kr / meter såg jag också.

Men kan man inte komma runt utlösningsvillkoret genom en snabb PSA/JFB i matande ände? Jag vill minnas att jag läst något här om det.
Nej, det tror jag inte. En JFB skyddar mot jordfel men för kortslutning Fas-Nolla gör den inget alls. Ett kabelfel som inte leder till jord, t.ex. att man håller en ledare i varje hand, ser bara ut som en last för säkringen och den kommer inte lösa ut. Så för kortslutning mot jord hjälper det men inte för kortslutning fas-nolla.
 
D
tommib tommib skrev:
Bättre, du klarar dig med en mindre pump. Men just i detta fallet hjälper det inte eftersom den pumpen bara finns i en trefasversion.
Skulle kunna kika på ande varianter av pump men med tanke på kostnaden för kabel så är en 1-fas diskvalificerad och då kan jag lika väl köra på den där pumpen (EMS UPI 2900).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D
@tommib tycker du EKKJ är bättre än NV1X är bättre i detta falll. Hängde inte riktigt med på det där med exentr….
 
tommib tommib skrev:
Jag menar att det i en normal installation sitter en bottenventil så att pumpen startar mot 25 m vattenpelare. Om du skippar den startar pumpen lättare eftersom det är trycklöst uppströms.

Visst kan du starta pumpen genom knapptryckning och vänta en stund på vattnet. Då bör du nog ha någon förregling på genomströmningsvärmaren så att den inte slår på innan det strömmar vatten genom den.

Jag skulle inte kört pumpen på vintern ändå. Med en så lång slang så tror jag att vattnet kommer bilda ishinna och till sist propp i slangen på vägen upp även om det strömmar.
En vattenpump startar alltid trycklöst eftersom pumphjulet måste börja snurra innan det börjar bromsa motorn
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D
Ja så har jag också förstått det, backventilen sitter ju efter pumpen.
 
D
När vattnet går tillbaka i ledningen, alltså när jag bryter strömmen till pumpen så får jag inte återstarta pumpen för då går alla säkringar.

Går det att lösa på elsidan, tänker att start med fördröjning skulle kunna förhindra det scenariot.

?

Edit:

tror det här är vad jag söker:
 
  • Schematisk bild av en analog multifunktionsströmbrytare MFZ12NP med textbeskrivning och kopplingsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Så för kortslutning mot jord hjälper det men inte för kortslutning fas-nolla.
Behöver man nolla till 3-fas pumpen?
 
D
tommib tommib skrev:
Då behöver du också motorskydd eftersom det inte finns inbyggt. Om du sätter detta i matande ände borde du få ökad säkerhet eftersom motorskyddet också skyddar kabeln i det fallet. Om det är helt ok att göra på det sättet vet jag inte, någon av de smartare får svara på det. I ett sådant fall måste du dock ansluta pumpen fast, du kan inte vad jag vet ha ett eluttag nere vid pumpen. Inget stort problem förvisso men ändå en detalj att beakta. Det gör också väderskyddet enklare.

Edit: Ja, du hamnar i den ligan. Dyr dusch....

Observera att jag inte heller säger att du säkert kan ha 2,5 kvmm och C4A. Du måste räkna på detta.

Varför kan jag inte ha ett 3-fasuttag nere vid pumpen för att smidigt kunna koppla bort den på vintern och bära in den i stugan?
 
D Derbyboy skrev:
Varför kan jag inte ha ett 3-fasuttag nere vid pumpen för att smidigt kunna koppla bort den på vintern och bära in den i stugan?
Det kan du ha om det sitter på rätt höjd eller är blockerat samt föregås av jfb (y)
 
tommib
M merbanan skrev:
Behöver man nolla till 3-fas pumpen?
Troligen inte men en JFB skyddar inte heller för kortslutning fas-fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.