D
Bra relation…..

Efter att ha kollat lite priser inser jag att 1-fas kabel skulle bli svindyr. Jag kommer alltså köra på 3-fasvarianten som drar 2,7 amp per fas.

D
Blir 4000 kr för 100 meter. Blir saftigt.

• En jordkabel EKKJ med specifikationer 3x2,5+2,5 mm2 och priset 40 kronor per meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Då behöver du också motorskydd eftersom det inte finns inbyggt. Om du sätter detta i matande ände borde du få ökad säkerhet eftersom motorskyddet också skyddar kabeln i det fallet. Om det är helt ok att göra på det sättet vet jag inte, någon av de smartare får svara på det. I ett sådant fall måste du dock ansluta pumpen fast, du kan inte vad jag vet ha ett eluttag nere vid pumpen. Inget stort problem förvisso men ändå en detalj att beakta. Det gör också väderskyddet enklare.

Edit: Ja, du hamnar i den ligan. Dyr dusch....

Observera att jag inte heller säger att du säkert kan ha 2,5 kvmm och C4A. Du måste räkna på detta.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Då får den dessutom ligga kvar över vintern med allt va det innebär….

tommib
Jo, men du kan ju fiska upp pumpen ur vattnet i alla fall. Och ställa där nere.

D
Elektrikern kommer få göra de slutliga beräkningarna jag försöker egentligen bara uppskatta om det är ett rimligt projekt.

pumpen ligger ganska bra där nere under vintern. Lär inte frysa på 2 meters djup och kör jag ingen backventil så står det inget vatten i ledningen.

Jag hittade kabel för 2785:- på site med namn efter sydamerikanskt grönområde.

1290 för 5G1,5 100m.

D
Länk?

D
[…]
tommib tommib skrev:
Eftersom det är en pump som dessutom startar mot tryck så kommer startströmmen bli ganska stor. Ev underlättas det lite av att kabeln är lång men inte säkert att det är tillräckligt.
[…]

Vad menar du med att den startar mot tryck, den startar väl så fort den får ström?

D Derbyboy skrev:
[…][…]

Vad menar du med att den startar mot tryck, den startar väl så fort den får ström?
Men du måste väl ha nått som startar och stoppar pumpen så att den inte står och går mot en stängd "ventil". Det är knappast nyttigt för pumpen eller för kran/ventil.

4G2,5 ~ 21kr / meter såg jag också.

Men kan man inte komma runt utlösningsvillkoret genom en snabb PSA/JFB i matande ände? Jag vill minnas att jag läst något här om det.

tommib tommib skrev:
så får du räkna med att det vid 20 l/min motsvarar ett mottryck på 4,5 bar med PEM32.
Du har räknat tokigt. Aldrig att mottrycket kan blir 2bar i en PEM32 vid 1200 l/h. Du måste ligga en faktor 10 fel.

D
E elmont skrev:
Men du måste väl ha nått som startar och stoppar pumpen så att den inte står och går mot en stängd "ventil". Det är knappast nyttigt för pumpen eller för kran/ventil.
Det idealiska för mig (tror jag) vore att jag hade en strömbrytare uppe vid huset som jag tryckte på för att styra/starta pumpen. Efter några sekunder sprutar vattnet från pemslangen.

Går det att lösa på annat sätt, tryckströmbrytare (?) utan att få vatten ståendes någonstans vore det intressant.

alltså ingen hydropress eller liknande. Får jag till det då kan jag använda duschen på vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.