14 739 läst ·
137 svar
15k läst
137 svar
Installation av en dränkpump i havet
Då behöver du också motorskydd eftersom det inte finns inbyggt. Om du sätter detta i matande ände borde du få ökad säkerhet eftersom motorskyddet också skyddar kabeln i det fallet. Om det är helt ok att göra på det sättet vet jag inte, någon av de smartare får svara på det. I ett sådant fall måste du dock ansluta pumpen fast, du kan inte vad jag vet ha ett eluttag nere vid pumpen. Inget stort problem förvisso men ändå en detalj att beakta. Det gör också väderskyddet enklare.
Edit: Ja, du hamnar i den ligan. Dyr dusch....
Observera att jag inte heller säger att du säkert kan ha 2,5 kvmm och C4A. Du måste räkna på detta.
Edit: Ja, du hamnar i den ligan. Dyr dusch....
Observera att jag inte heller säger att du säkert kan ha 2,5 kvmm och C4A. Du måste räkna på detta.
Elektrikern kommer få göra de slutliga beräkningarna jag försöker egentligen bara uppskatta om det är ett rimligt projekt.
pumpen ligger ganska bra där nere under vintern. Lär inte frysa på 2 meters djup och kör jag ingen backventil så står det inget vatten i ledningen.
pumpen ligger ganska bra där nere under vintern. Lär inte frysa på 2 meters djup och kör jag ingen backventil så står det inget vatten i ledningen.
5g 2,5mm² 34 kronor/meter
https://billigtvvs.se/el/kabel/jordkabel-n1xv/jordkabel-n1xv-5-ledare-rv-k/
4G2,5 29 kronor/meter
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel
https://billigtvvs.se/el/kabel/jordkabel-n1xv/jordkabel-n1xv-5-ledare-rv-k/
4G2,5 29 kronor/meter
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel
Det idealiska för mig (tror jag) vore att jag hade en strömbrytare uppe vid huset som jag tryckte på för att styra/starta pumpen. Efter några sekunder sprutar vattnet från pemslangen.E elmont skrev:
Går det att lösa på annat sätt, tryckströmbrytare (?) utan att få vatten ståendes någonstans vore det intressant.
alltså ingen hydropress eller liknande. Får jag till det då kan jag använda duschen på vintern.

