H hempularen skrev:
Det måste gå att komma åt samtliga delar av centralen för underhåll. Även kopplingsdosan i överkant av bilden. Så luckan måste vara minst lika stor som centralen.

Sedan ser det väl knappast ut att räcka med 80 cm bredd om även fiberburken vi ser på bilden skall gå att komma åt.
Menar du denna?
En fiberbox och elcentral på en vägg med olika elkomponenter och ledningar, med en markerad sektion i blått upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den större fiberboxen tänkte jag flytta in till höger under elcentralen. Den mindre tror jag precis täcks in om jag tar luckan från Amazon som var 90 cm bred (eldelen är 80 cm).

P Peter321 skrev:
Har lite svårt att se framför mig hur de skulle hänga på reglarna men det låter som en intressant idé om det förenklar - jag håller ju som sagt inte på med elen varje dag direkt.

Så här var det tänkt ungefär (hemmabio i källaren). Elcentralen då bakom luckan till höger. Man skulle kunna ställa en garderob där men ganska ont om plats i allmänhet i rummet... Kanske

[bild][bild]
Kika på https://en.wikipedia.org/wiki/French_cleat?wprov=sfti1#

Du skulle kunna sätta en regel med snedsågad ovankant till en french cleat på några distanser några centimeter ner från taket. Sen skruvar du motsvarande kloss på baksidan av en eller två mdf-skivor som luckor som du kan hänga på och av när du behöver komma åt elcentralen. Då kan du enkelt täcka så stort hål som behövs och det blir enkelt både att öppna och stänga. Har du en stor lucka på gångjärn blir det lätt trångt att öppna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.