F fredrik.johansson skrev:
Jag hade nog övervägt att göra två ordentligt stora luckor av mdf istället, men skippat gångjärn och istället hängt luckorna på någon form av hakar över reglarna. Då kan de lätt lyftas ner och det blir lätt att komma åt elecentralen när det behövs.
Hur ser det ut runt omkring? Du kanske kan bygga en garderob runt alltihop och rymma någon mer förvaring på nedre vägghalvan?
Har lite svårt att se framför mig hur de skulle hänga på reglarna men det låter som en intressant idé om det förenklar - jag håller ju som sagt inte på med elen varje dag direkt.

Så här var det tänkt ungefär (hemmabio i källaren). Elcentralen då bakom luckan till höger. Man skulle kunna ställa en garderob där men ganska ont om plats i allmänhet i rummet... Kanske

Hemmakontor med soffa, orange kuddar, ett element under fönstret och en elcentral bakom en lucka. Ritning av hemmabio i källare med soffa, ottoman och elcentral bakom lucka till höger. Begränsat utrymme för förvaring i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåt lämpligt konstverk då, häng i överkant med två krokar?

Ett tungt draperi passar bra i en bio. Bättrar på akustiken.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Jag hade "hängt på" ett köksöverskåp utan baksida. Förstärk där det behövs, montera upp med några vinkelbeslag e.t.c.
Hmm, det gör ju själva monteringen väldigt enkel. Hålet lite mindre än skåpet och sen skruva fast det med vinkeljärn typ.

T.ex. ett sånt här som man sedan sågar ner nästan hela djupet på så att den bara står ut någon cm.
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-koks...8eOZaklcUPRBNLp6aWN0KUqjs1rcED0xoCaR8QAvD_BwE
H Hybro skrev:
Nåt lämpligt konstverk då, häng i överkant med två krokar?
En bra idé men det känns som att det kanske kommer se skumt ut med en tavla som hänger hela vägen in till hörnet.
M Mellanbarn skrev:
Ett tungt draperi passar bra i en bio. Bättrar på akustiken.
Hmm, kände att det kanske skulle göra att det känns lite "ofärdigt" men tål att tänkas på...

En HILA lucka är det naturliga om man önskar en inspektionslucka i en gipsvägg

P Peter321 skrev:
T.ex. ett sånt här som man sedan sågar ner nästan hela djupet på så att den bara står ut någon cm.
Jamen visst! eller något från IKEA eller återvinningsgården o.s.v....

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En HILA lucka är det naturliga om man önskar en inspektionslucka i en gipsvägg
Den verkar tyvärr bara finas upp till 60x60 vilket blir för litet för denna majestätiska elcentral. 😎

P Peter321 skrev:
Den verkar tyvärr bara finas upp till 60x60 vilket blir för litet för denna majestätiska elcentral. 😎
Sätt fler då

P Peter321 skrev:
Behöver jag en karm till luckan eller stärka upp gipset med reglar runt hålet?
Prova att regla upp runt hålet så du har nått att skruva luckan/ dörrens gångjärn i om du ska ha en utanpåliggande lucka

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Det verkar finnas inspektionsluckor på 60*80 cm på Bauhaus, behöver du större kanske du kan överväga en vanlig innerdörr med karm?

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Kommer funka fint bara du hittar önskat mått

D
Förslaget om draperi längs hela väggen lät väldigt bra.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
D datja skrev:
Förslaget om draperi längs hela väggen lät väldigt bra.
Det är tänkt att sitta en radiator på samma vägg så det gör det lite knöligt att ha draperi hela vägen. Men just för elcentralen kan det funka. Jag känner bara att det kommer kännas lite ofärdigt om man går förbi och drar bort draperiet och så är det bara ett "hål" i väggen bakom. 🙂

Även med lucka så kan man ju välja att hänga en gardin utanför för akustikens / känslans skull.
3D-ritning visar ett rum med radiator under stort fönster, grå gardin mot vägg, och svarta stolar med orange kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Peter321 skrev:
att lucka då kan vara något mindre än centralen. Då kanske stommen går bort ändå.
Det måste gå att komma åt samtliga delar av centralen för underhåll. Även kopplingsdosan i överkant av bilden. Så luckan måste vara minst lika stor som centralen.

Sedan ser det väl knappast ut att räcka med 80 cm bredd om även fiberburken vi ser på bilden skall gå att komma åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.