1 369 läst ·
31 svar
1k läst
31 svar
Inspektionslucka i gipsvägg
Har lite svårt att se framför mig hur de skulle hänga på reglarna men det låter som en intressant idé om det förenklar - jag håller ju som sagt inte på med elen varje dag direkt.F fredrik.johansson skrev:Jag hade nog övervägt att göra två ordentligt stora luckor av mdf istället, men skippat gångjärn och istället hängt luckorna på någon form av hakar över reglarna. Då kan de lätt lyftas ner och det blir lätt att komma åt elecentralen när det behövs.
Hur ser det ut runt omkring? Du kanske kan bygga en garderob runt alltihop och rymma någon mer förvaring på nedre vägghalvan?
Så här var det tänkt ungefär (hemmabio i källaren). Elcentralen då bakom luckan till höger. Man skulle kunna ställa en garderob där men ganska ont om plats i allmänhet i rummet... Kanske
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tungt draperi passar bra i en bio. Bättrar på akustiken.
Hmm, det gör ju själva monteringen väldigt enkel. Hålet lite mindre än skåpet och sen skruva fast det med vinkeljärn typ.Fel av Åke skrev:
T.ex. ett sånt här som man sedan sågar ner nästan hela djupet på så att den bara står ut någon cm.
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-koks...8eOZaklcUPRBNLp6aWN0KUqjs1rcED0xoCaR8QAvD_BwE
En bra idé men det känns som att det kanske kommer se skumt ut med en tavla som hänger hela vägen in till hörnet.H Hybro skrev:
Hmm, kände att det kanske skulle göra att det känns lite "ofärdigt" men tål att tänkas på...M Mellanbarn skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 464 inlägg
Det är tänkt att sitta en radiator på samma vägg så det gör det lite knöligt att ha draperi hela vägen. Men just för elcentralen kan det funka. Jag känner bara att det kommer kännas lite ofärdigt om man går förbi och drar bort draperiet och så är det bara ett "hål" i väggen bakom. 🙂D datja skrev:
Även med lucka så kan man ju välja att hänga en gardin utanför för akustikens / känslans skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det måste gå att komma åt samtliga delar av centralen för underhåll. Även kopplingsdosan i överkant av bilden. Så luckan måste vara minst lika stor som centralen.P Peter321 skrev:
Sedan ser det väl knappast ut att räcka med 80 cm bredd om även fiberburken vi ser på bilden skall gå att komma åt.