Hur gör jag en enkel, prisvärd och diskret inspektionslucka i en gipsvägg? Jag kommer vilja ha en lucka framför min elcentral som jag bygger in och den behöver vara ungefär ungefär 70x80. Så rätt stor. Den kommer ju inte öppnas ofta som en kökslucka men ett fåtal gånger på ett år blir det ju säkert.

J
Ja men sätt dit en kökslucka då.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Ja men sätt dit en kökslucka då.
Låter toppen - hur skulle man kunna gå till väga rent praktiskt. Först såg upp ett hål då men sen?

Behöver jag en karm till luckan eller stärka upp gipset med reglar runt hålet?

Är det inte bättre att välja en elcentral för inbyggnad med integrerad lucka?

A ajn82 skrev:
Är det inte bättre att välja en elcentral för inbyggnad med integrerad lucka?
Det är en befintlig central som jag inte tänkt byta (nu) och lite annat jox som medieomvandlare till fibern etx. Så tänkte att jag reglar upp en vägg och sätter lucka över det istället.

D
P Peter321 skrev:
Det är en befintlig central som jag inte tänkt byta (nu) och lite annat jox som medieomvandlare till fibern etx. Så tänkte att jag reglar upp en vägg och sätter lucka över det istället.
Det kan bli mindre roligt att senare byta den där centralen. Vore det inte bättre att redan nu byta den du har mot en infälld?

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Ska du ändå regla upp en vägg sätter du reglar som en karm, skaffar en passande kökslucka eller mdf-skiva och väljer några lagom stora gångjärn.
Annars kan du skaffa en hel köksskåpsstomme inkl luckor från ikea, och kapar ner stommen till det djup du vill och fäster i väggen med vinkeljärn runt elcentralen.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
D datja skrev:
Det kan bli mindre roligt att senare byta den där centralen. Vore det inte bättre att redan nu byta den du har mot en infälld?
Känns spontant som att det skulle bli rätt stort och omfattande att bygga om / flytta allt detta.
Elcentral med strömbrytare, elskåp och kopplingsdosor på vitmålad vägg, potentiellt komplicerat att flytta eller bygga om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte ut som något du lätt kan täcka med en vanlig "lucka" heller, är väl typ skjutdörr du behöver 😀

• Haha
Peter321
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ska du ändå regla upp en vägg sätter du reglar som en karm, skaffar en passande kökslucka eller mdf-skiva och väljer några lagom stora gångjärn.
Annars kan du skaffa en hel köksskåpsstomme inkl luckor från ikea, och kapar ner stommen till det djup du vill och fäster i väggen med vinkeljärn runt elcentralen.
Ah toppenbra tips. 😀

Jag hade väl tänkt lite att de kunde vara bra att kunna nå och kika in i väggen litegrann, kanske att lucka då kan vara något mindre än centralen. Då kanske stommen går bort ändå.
A ajn82 skrev:
Ser inte ut som något du lätt kan täcka med en vanlig "lucka" heller, är väl typ skjutdörr du behöver 😀
Haha, ja det är rätt stort... 😅 Från kant till kant på det som sitter är det 80 cm och 50 cm höjd borde funka.

D
P Peter321 skrev:
Känns spontant som att det skulle bli rätt stort och omfattande att bygga om / flytta allt detta.
[bild]
Den där bilden stärkte mig snarare i min uppfattning. Mätaren, t ex, måste ju vara lättåtkomlig också.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
D datja skrev:
Den där bilden stärkte mig snarare i min uppfattning. Mätaren, t ex, måste ju vara lättåtkomlig också.
Jo jag förstår... Finns dock inte budget för att bygga om detta nu (skulle jag tro, utan att veta vad det kostar att byta 😁) och en lucka som man kan öppna framför är väl ändå "tillräckligt" åtkomligt?

Jag hade nog övervägt att göra två ordentligt stora luckor av mdf istället, men skippat gångjärn och istället hängt luckorna på någon form av hakar över reglarna. Då kan de lätt lyftas ner och det blir lätt att komma åt elecentralen när det behövs.
Hur ser det ut runt omkring? Du kanske kan bygga en garderob runt alltihop och rymma någon mer förvaring på nedre vägghalvan?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Hur gör jag en enkel, prisvärd och diskret inspektionslucka i en gipsvägg?
Jag hade "hängt på" ett köksöverskåp utan baksida. Förstärk där det behövs, montera upp med några vinkelbeslag e.t.c.

Ett större antikt typ "köksskåp" på hjul?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.