Hur gör jag en enkel, prisvärd och diskret inspektionslucka i en gipsvägg? Jag kommer vilja ha en lucka framför min elcentral som jag bygger in och den behöver vara ungefär ungefär 70x80. Så rätt stor. Den kommer ju inte öppnas ofta som en kökslucka men ett fåtal gånger på ett år blir det ju säkert.
Det kan bli mindre roligt att senare byta den där centralen. Vore det inte bättre att redan nu byta den du har mot en infälld?P Peter321 skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 766 inlägg
Ska du ändå regla upp en vägg sätter du reglar som en karm, skaffar en passande kökslucka eller mdf-skiva och väljer några lagom stora gångjärn.
Annars kan du skaffa en hel köksskåpsstomme inkl luckor från ikea, och kapar ner stommen till det djup du vill och fäster i väggen med vinkeljärn runt elcentralen.
Annars kan du skaffa en hel köksskåpsstomme inkl luckor från ikea, och kapar ner stommen till det djup du vill och fäster i väggen med vinkeljärn runt elcentralen.
Ah toppenbra tips. 😀F fredrik.johansson skrev:Ska du ändå regla upp en vägg sätter du reglar som en karm, skaffar en passande kökslucka eller mdf-skiva och väljer några lagom stora gångjärn.
Jag hade väl tänkt lite att de kunde vara bra att kunna nå och kika in i väggen litegrann, kanske att lucka då kan vara något mindre än centralen. Då kanske stommen går bort ändå.
Haha, ja det är rätt stort... 😅 Från kant till kant på det som sitter är det 80 cm och 50 cm höjd borde funka.A ajn82 skrev:
Jo jag förstår... Finns dock inte budget för att bygga om detta nu (skulle jag tro, utan att veta vad det kostar att byta 😁) och en lucka som man kan öppna framför är väl ändå "tillräckligt" åtkomligt?D datja skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 766 inlägg
Jag hade nog övervägt att göra två ordentligt stora luckor av mdf istället, men skippat gångjärn och istället hängt luckorna på någon form av hakar över reglarna. Då kan de lätt lyftas ner och det blir lätt att komma åt elecentralen när det behövs.
Hur ser det ut runt omkring? Du kanske kan bygga en garderob runt alltihop och rymma någon mer förvaring på nedre vägghalvan?
Hur ser det ut runt omkring? Du kanske kan bygga en garderob runt alltihop och rymma någon mer förvaring på nedre vägghalvan?
Husägare
· Västerviks kommun
· 464 inlägg
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer