Jag har en nybyggd vägg som avslutas mot en murstock. Det är en falsad gipskant mot murstocken. Hur kan jag få till ett snyggt avslut? Skulle ju behöva spackla falsen på gipsskivan, men vill inte spackla ända in till murstocken, för jag tänker att det kommer att spricka, plus att jag inte vill ha kladd på den putsade ytan. Helst skulle jagvbiljablömna en springa på några mm och sen mjukfoga, men hur får jag till det? Andra bra förslag?

Mvh Markus

• Nybyggd vägg med gips som avslutas mot en putsad murstock, visar en springa mellan gipsskivan och murstocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skruvar i en byggnad under konstruktion, delvis täckt av gips eller panelmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt så skär man bort falsen i mot hörn för att slippa spackla ;): Det är väl lite sent nu kanske...

Jag hade först maskerat murstocken och sen satt en spackel mellan murstock och gips när jag spacklat. Dvs. använt två spackelspadar samtidigt för att bygga en kant. Lite pyssligt - men det går.

mexitegel mexitegel skrev:
Normalt så skär man bort falsen i mot hörn för att slippa spackla ;): Det är väl lite sent nu kanske...

Jag hade först maskerat murstocken och sen satt en spackel mellan murstock och gips när jag spacklat. Dvs. använt två spackelspadar samtidigt för att bygga en kant. Lite pyssligt - men det går.
Ja, det var väl min tanke också, men snickaren i fråga tänkte nog inte riktigt på det, men det är ingen mening att gaffla om det då han är billig och har gjort ett bra jobb i övrigt.

Hade kanske hoppats på att det fanns en enklare lösning än den du föreslår, har inte riktigt uppnått svart bälte i spackling ännu. Men det finns kanske inget enklare sätt...

Det är lätt hänt, jag har bannat snickaren ett par gånger också när jag ska spackla. Mitt problem är bara att jag är både snickaren och målaren :D.

Det kommer bli en liten ojämn kant, framförallt första gången, när du formar en 90-graders vinkel med spackelspadarna och drar av. Låt bara det vara och slipa och spackla igen. Det blir mindre och mindre för varje lager du lägger på.

• Gilla
Markus P
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.