Hejsan på er,

Har satt upp ny innervägg hemma, och haft målarfirma som målat denna. Nu när arbetet är färdigställt är resultatet enligt nedan :

Vertikala linjer som syns, inte bara i släpljus där typ inget underkänns vad jag förstått , men även när man betraktar det 2 meter ifrån rakt framifrån ( som någon sagt är så som man besiktar ) . Verkar vara ojämnt spacklat i skarvarna mellan gipsskivorna som kan vara orsaken . Det är två sidor av samma vägg detta .

Hur som helst , jag känner mig inte nöjd med detta resultat , medan målarfirman hävdar att ingen åtgärd är nödvändig . Vad tycker övriga här , finns det något case att förvänta sig att detta skall åtgärdas så linjerna blir mindre synliga , eller är detta ett klanderfritt utfört arbete och således så som nymålade nyuppsatta väggar förväntas se ut efter fackmannamässig målning?

Jag kan köpa att resultat kan bli sämre på befintliga väggar med okänt dåligt underlag , men helt nya innerväggar ?
 
  • Nymålad innervägg med synliga vertikala linjer, ojämnheter vid gipskanter, fotograferad i dagsljus med trägolv och fönster i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad innervägg med synliga vertikala linjer och ojämnheter i skarvarna mellan gipsskivor, fotograferad rakt framifrån på cirka 2 meters avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinnervägg med synliga vertikala linjer och skarvar, tagen rakt framifrån, med dörr i bakgrunden och träräcke i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad innervägg med synliga vertikala linjer och ojämn spackling; betraktas 2 meter ifrån, golvlist och parkettgolv i nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad innervägg med synliga vertikala linjer och ojämn spackling mellan gipsskivor, belyst med ficklampa i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betala på ett lika fackmannamässigt sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Hade lika gärna kunnat gjort det själv typ
 
Hmmmm. Känns skarvarna med fingrarna eller lyser skarven igenom tapeten. Tycker nog att målare borde göra bättre.
 
H Håbbe01 skrev:
Hmmmm. Känns skarvarna med fingrarna eller lyser skarven igenom tapeten. Tycker nog att målare borde göra bättre.
Ja alltså som på bilden , lägger man tex ett vattenpass mitt där linjen går så är det ingen glipa mellan den och väggen i mitten , medan det blir ett mellanrum mellan vattenpass och väggen ut mot ändarna på vattenpasset (eller vad man nu använder )
 
  • Vattenpass hålls mot en vägg, utan glipa i mitten men med mellanrum mot ändarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husmanhagberg skrev:
Ja alltså som på bilden , lägger man tex ett vattenpass mitt där linjen går så är det ingen glipa mellan den och väggen i mitten , medan det blir ett mellanrum mellan vattenpass och väggen ut mot ändarna på vattenpasset (eller vad man nu använde
Hade det varit en slutbesiktning vid nyproduktion så är det solklart underkänt. Får i princip inte synas några större avvikelser alls i släpljus.

Men här ser syns det genomgående. Dåligt
 
  • Gilla
Husmanhagberg
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Hade det varit en slutbesiktning vid nyproduktion så är det solklart underkänt. Får i princip inte synas några större avvikelser alls i släpljus.

Men här ser syns det genomgående. Dåligt
Vilken instans skulle man som privatperson kunna vända sig med detta för att ta det vidare om firman vägrar göra någon förbättringsinsats här ?
 
Who laid the plasterboards and who filled them?
 
S sturnus skrev:
Who laid the plasterboards and who filled them?
Snickare satte upp gipsskivorna . Målarfirman gjorde därefter allt annat , remsning , spackling , slipning , målning
 
H Håbbe01 skrev:
Hade det varit en slutbesiktning vid nyproduktion så är det solklart underkänt. Får i princip inte synas några större avvikelser alls i släpljus.

Men här ser syns det genomgående. Dåligt
Släpljus används aldrig vid slutbesiktning, 40 watts lampa som hänger i takuttaget används.
 
  • Gilla
närsom och 5 till
  • Laddar…
G Grävarn1 skrev:
Släpljus används aldrig vid slutbesiktning, 40 watts lampa som hänger i takuttaget används.
Det var definition enligt Hus Ama
måleriflretagen har tydligen mildare krav men kräver beaktande av naturligt släpljus ex. Från fönster vad jag fattar
 
Redigerat:
H Husmanhagberg skrev:
Vilken instans skulle man som privatperson kunna vända sig med detta för att ta det vidare om firman vägrar göra någon förbättringsinsats här ?
Konsumentverket ger riktlinjer

"Om du är missnöjd med en hantverkare, reklamera (klaga) skriftligen så snart som möjligt, helst inom två månader och senast tre år efter arbetet. Beskriv felet tydligt och kräv åtgärd. Betala inte slutfakturan förrän felet är avhjälpt, men håll inne pengar som motsvarar kostnaden för att fixa "
 
  • Gilla
Husmanhagberg
  • Laddar…
There was once a popular thread about a "badly" installed standing seam roof. Photos like these were taken under unfavorable sunlight, which occurs for 5-10 minutes a day. It's impossible to lay sheet metal or plasterboard perfectly smoothly. Harsh sunlight will always reveal "waves." This type of work is achieved by illuminating the wall with diffused light while standing perpendicularly in front of it from a distance of 2 meters. More and more clients want a cheap price and then pull out their spotlights for inspection. In this case, painters might as well claim that the plasterboards were installed incorrectly.
 
  • Gilla
Husmanhagberg
  • Laddar…
G Grävarn1 skrev:
Släpljus används aldrig vid slutbesiktning, 40 watts lampa som hänger i takuttaget används.
Så mao är resultatet på bilderna helt f
S sturnus skrev:
There was once a popular thread about a "badly" installed standing seam roof. Photos like these were taken under unfavorable sunlight, which occurs for 5-10 minutes a day. It's impossible to lay sheet metal or plasterboard perfectly smoothly. Harsh sunlight will always reveal "waves." This type of work is achieved by illuminating the wall with diffused light while standing perpendicularly in front of it from a distance of 2 meters. More and more clients want a cheap price and then pull out their spotlights for inspection. In this case, painters might as well claim that the plasterboards were installed incorrectly.
right . Well i can tell you that those photos show this result at any given time during the daytime. And considering its the Middle of winter with the least amount of sunlight in the year, one can except to see those lines like 20 hours per day in the summertime.
 
S sturnus skrev:
There was once a popular thread about a "badly" installed standing seam roof. Photos like these were taken under unfavorable sunlight, which occurs for 5-10 minutes a day. It's impossible to lay sheet metal or plasterboard perfectly smoothly. Harsh sunlight will always reveal "waves." This type of work is achieved by illuminating the wall with diffused light while standing perpendicularly in front of it from a distance of 2 meters. More and more clients want a cheap price and then pull out their spotlights for inspection. In this case, painters might as well claim that the plasterboards were installed incorrectly.
En bra målare hade (vilt svärande) bredspacklat hela väggen så att den var blivit plan.
H Husmanhagberg skrev:
Well i can tell you that those photos show this result at any given time during the daytime. And considering its the Middle of winter with the least amount of sunlight in the year, one can except to see those lines like 20 hours per day in the summertime.
Det är inte säkert. Solen står lägre under vintern med ett mjukare ljus, sommartid står solen högre och ger ett skarpare ljus. Därmed inte sagt att det är ok, jag hade absolut inte varit nöjd med det där om jag gjort det själv och än mindre om jag låtit en yrkesman göra det.
H Husmanhagberg skrev:
Ja alltså som på bilden , lägger man tex ett vattenpass mitt där linjen går så är det ingen glipa mellan den och väggen i mitten , medan det blir ett mellanrum mellan vattenpass och väggen ut mot ändarna på vattenpasset (eller vad man nu använder )
Det är alltså åsar av spackel (förhöjningar) i skarvarna. Kan man inte slipa ner dem måste man lägga på spackel över en bredare yta så att åsen inte blir så framträdande. Dessutom måste man lägga på tunt med spackel (<1mm) även över resten av skivan och slipa för att få en jämn ytstruktur, annars kommer skarvarna att synas ändå.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.