4 119 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Inreda sommarstugan - 9 praktiska tips
På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Med en genomtänkt inredning av sommarstugan blir det ännu mer avkopplande och välgörande att vistas där. Inredningsarkitekt Christel Månsson tog fram nio praktiska tips på vad du bör ta hänsyn till när du inreder fritidshuset.
Du kan läsa artikeln här: Inreda sommarstugan - 9 praktiska tips
Du kan läsa artikeln här: Inreda sommarstugan - 9 praktiska tips
Ozongenerator ??? Mig veterligen är ozon en mycket hälsovådlig gas som inte bör användas där människor vistas. Dessutom, att bekämpa lukten utan att först ha åtgärdat orsaken är tämligen meningslöst.
Haha, ja.Sommartorparn skrev:
Men det kanske behövs nåt för att väga upp alla harmoniska naturmaterial
Läs gärna på om ämnet:
"Ozon är en naturligt förekommande variant av syre. Det är oerhört reaktivt. Ozon binder och neutraliserar lukter. Dessutom förstör det bakterier, virus och mögelsporer."
"Naturen använder ozon som rengöringsmedel för att hålla skadliga mikroorganismer i schack. Den karakteristiska friska luften efter en åskväder är resultatet av stora mängder ozon i luften."
Läs här: ozoneair.se Mvh, Christel
"Ozon är en naturligt förekommande variant av syre. Det är oerhört reaktivt. Ozon binder och neutraliserar lukter. Dessutom förstör det bakterier, virus och mögelsporer."
"Naturen använder ozon som rengöringsmedel för att hålla skadliga mikroorganismer i schack. Den karakteristiska friska luften efter en åskväder är resultatet av stora mängder ozon i luften."
Läs här: ozoneair.se Mvh, Christel
Ozon, då vill det till att man vädrar rejält efter användning. För ozon är inte nyttigt för oss och man ska inte använda en sådan i lokaler där man vistas.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Marknara-ozon/
Läs stycket om effekter. Just reaktiviteten är lika skadlig för oss som för mikrorganismer.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Marknara-ozon/
Läs stycket om effekter. Just reaktiviteten är lika skadlig för oss som för mikrorganismer.
Håller med om att det är viktigt att läsa på! Den som googlar "ozon hälsorisker" hittar en hel del, bl. a. denna sida från KI https://ki.se/imm/ozon
Att en gas är naturligt förekommande betyder inte att den är hälsosam att andas in!
Att en gas är naturligt förekommande betyder inte att den är hälsosam att andas in!
Christel svarar:Sommartorparn skrev:
Allt handlar om koncentrationer och denna produkt hade aldrig fått godkänt om den inte varit säker.
Att dricka för mycket vatten kan också vara farligt.
Gammal tråd ser jag men testar ändå.
Det står:
"Det har forskats kring hur vi omedvetet reagerar på rum med naturmaterial eller konstgjorda material genom att mäta kroppsreaktioner och puls på blinda personer som går in i olika rum. Alla reagerar med att få lägre blodtryck och puls och välmåendet ökar när de kommer in i de naturliga rummen."
Var finns den forskningen? Låter märkligt, skulle vara intressant ta del av.
Det står:
"Det har forskats kring hur vi omedvetet reagerar på rum med naturmaterial eller konstgjorda material genom att mäta kroppsreaktioner och puls på blinda personer som går in i olika rum. Alla reagerar med att få lägre blodtryck och puls och välmåendet ökar när de kommer in i de naturliga rummen."
Var finns den forskningen? Låter märkligt, skulle vara intressant ta del av.
Klicka här för att svara