Hej,
Jag har läst i massor av forumtrådar här och funderat innan jag nu ställer frågan, men känner att jag skulle ändå vilja ha feedback av alla kunniga här på min idé om hur det ska byggas innan jag skickar in snickargubben jag brukar anlita.

Jag har alltså tänkt isolera hjälpligt för sommarbruk, kommer troligen inte att sova däruppe på vintern och det är viktigare att få mer takhöjd och svängrum än varmt (huset är bara ca 65 kvadrat i botten). Taket är nylagt med Plannjaplåt och har förut varit tegel, så jag tror inte bärighet är ett problem. Även undertaket är nytt i råspont. Pappen är tät.

Taket i tvärsnitt skulle alltså bli:
Plåt
Papp
Råspont
Luftspalt 30mm
Oljehärdad board 3mm
ISOVERskiva 145mm
OSB eller plywood 12mm

Nockventilation 300mm

Tack på förhand!
 
  • Tvärsnitt av ett tak med lager som plåt, papp, råspont, luftspalt, oljehärdad board, ISOVER, OSB/plywood och nockventilation. Måttangivelser för innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joon skrev:
Hej,
Jag har läst i massor av forumtrådar här och funderat innan jag nu ställer frågan, men känner att jag skulle ändå vilja ha feedback av alla kunniga här på min idé om hur det ska byggas innan jag skickar in snickargubben jag brukar anlita.

Jag har alltså tänkt isolera hjälpligt för sommarbruk, kommer troligen inte att sova däruppe på vintern och det är viktigare att få mer takhöjd och svängrum än varmt (huset är bara ca 65 kvadrat i botten). Taket är nylagt med Plannjaplåt och har förut varit tegel, så jag tror inte bärighet är ett problem. Även undertaket är nytt i råspont. Pappen är tät.

Taket i tvärsnitt skulle alltså bli:
Plåt
Papp
Råspont
Luftspalt 30mm
Oljehärdad board 3mm
ISOVERskiva 145mm
OSB eller plywood 12mm

Nockventilation 300mm

Tack på förhand!
En ångbroms är kanske inte en dum ide innna OSB/Plyfan (inte spärr dock om du tänkt kallställa det) ?
 
  • Gilla
Jan_G
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En ångbroms är kanske inte en dum ide innna OSB/Plyfan (inte spärr dock om du tänkt kallställa det) ?
Kanske det...ja, det kommer ju stå kallt på vintern. Men vinner man något i värme på ångbroms eller är det fukt man vill undvika att få kondenserat i isoleringen?
 
Ångbromsen är bara till för att stoppa fukt att komma ut i isoleringen (främst genom konvektion av varm lyft). För värmeförlust borde det ändå vara tätt nog med OSB (om det inte finns glipor). Ev kan en variabel ångbroms vara en extra trygghet i den här situationen, den blir mer genomsläpplig vid hög luftfuktighet.
 
J joon skrev:
Kanske det...ja, det kommer ju stå kallt på vintern. Men vinner man något i värme på ångbroms eller är det fukt man vill undvika att få kondenserat i isoleringen?
Nej det är bara för att hindra/bromsa fuktvandring in i isoleringen från den varma sidan (som vanligtvis är insidan, och där man också producerar fukt, genom tex att vara där, använda vatten (koka, tvätta,diska osv) eller ställa in blöta grejer)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.