3 617 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Innertak har fallit ner - vad gör vi nu?
Förra spontade innertaket satt just som du beskriver, två tretumsspikar i varje takstol så det verkar ju fungera 👍 Det var typ en "bastupanel" så det fanns utrymme för att inte sätta dem klosstight utan att det såg dåligt ut. Mellanrum i råspont ser ju sådär ut varför vi försökte sätta ihop dem så tight som möjligt. Läxa lärd! 🤓H heimlaga skrev:Har man tjock panel går det väldigt bra att göra så som ni har gjort och låta isoleringen bäras direkt av panelen. Det är bara spikningen som är fel. Det brukar behövas två galvaniserade tretumsspikar rätt igenom brädan i varje takstol.
Dessutom skall man lämna litet springor så bräderna kan svälla och krympa om det inte är väldigt fuktigt väder när man spikar dit dem.
Vi har gipsväggar, både mot innervägg och yttervägg som är tapetserade sedan länge och ser hela och fina ut. Tänker du att det i taket blir sämre av andra anledningar eller mer om det var för fuktigt överlag?N Niq skrev:
Ok jag är ingen expert men min erfarenhet är att gips som blir fuktigt brukar bli mjuk och böja sig. Jag skulle tro att det håller formen tillräckligt bra som vägg med mycket stöd bakom och under skivan. Men jag skulle inte lita på gips i taket på ett kallt hus. Men kanske jag har helt fel och att det fungerar hur bra som helst.Lovensson skrev:
Själv skulle jag undvika att använda gips alls i ett hus som står kallt
Råsponten är 20-22 mm tjock så vid rak spikning så behövs dubbla längden in i takstolarna, totalt 66 mm -> välj 2.8x75 spik (ej dyckert) varmgalvad som är sträv och inte ger rostfläckar i en kallställd stuga.Lovensson skrev:
Alternativet är golvskruv som skråskruvas dolt. En utseendefråga men spik som målas över märks inte så mycket.
Min spont är på 17mm så då bör väl 60mm räcka. Försökte köra med ett par 2.3x60 men det går trögt för hand och hälften böjer sig halvvägs (att hamra underifrån är inte det lättaste jag gjort 😀). Har 2.8x75 också jag kanske ger ett försök 👍 Kanske skråskruvas blir enklare också, har ju trots all skruvdragare.ClasseClas skrev:
Råsponten är 20-22 mm tjock så vid rak spikning så behövs dubbla längden in i takstolarna, totalt 66 mm -> välj 2.8x75 spik (ej dyckert) varmgalvad som är sträv och inte ger rostfläckar i en kallställd stuga.
Alternativet är golvskruv som skråskruvas dolt. En utseendefråga men spik som målas över märks inte så mycket.
Tack!
Golvskruv har ju inbyggd borr i spetsen så de är ju tacksamma på det sättet. Undvik golvskruv som kräver fyrkantsbit (typ Robertson R1). De är inget roliga tycker jag.Lovensson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välj istället skruv för Torxbit. (ex Spax, Grabber)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden