Hej där!
För att göra en längre historia kort: Vi har en liten ouppvärmd stuga ute i skogen som vi tog oss på att renovera som ett läroprojekt. Vi ville ha råspont (som ska behandlas) som innertak och satte upp dem enligt ett (felaktigt?) tips om dold infästning (mer om det nedan) och därefter lösull ovanpå det (tillfällit gammal glasull som ska bytas ut mot cellulosa). Detta var i somras och till synes tycket vi det såg det ut.
Nu när vi kom upp till stugan efter vintern möttes vi av att en fjärdedel hade åkt rakt i golven medan en stor del satt kvar men antigen buktade eller höll på att lossna, där spik både hade slitit sönder planket eller höll på.
Jag har olika tankar och idéer om varför det har skett. Troligtvis har infästningen varit för dålig i kombination med vikten av lösull ovanifrån som har fått det att lossna. Eller så har du blivit fuktiga, expanderat och suttit för tight? (tanken är väl att de ska sitta kloss ihop?). Dessutom var vissa av plankorna skeva så vi fick tvinga dem på plats med tvingar innan vi spikade i dem, kanske har de slagit tillbaka?
Vi monterade dem med "dold infästning" genom att sätta dyckert i noten, 50x2mm dyckert. Nu i efterhand har jag förstått att det är i fjädern man ska sätta dem (och då behövs ännu längre spik) så om det har givit vika på grund av det lilla träet som håller uppe i noten låter det rimligt.
Jag gissar mig fram till att jag har följande alternativ:
A: Att spika i noten med dyckert - detta går bort av uppenbara skäl 😅
B: Att spika genom fjädern med dyckert - är det starkt nog och kommer det hålla? Vilka dimensioner isåfall?
C: Att spika rakt underifrån med trådspik och strunta i dold infästning - mer hållbart än C, trots vertikalt med vikten ovanifrån?
Några andra tips?
Vad, hur och varför rekommenderar ni vad vi ska göra? Vi är ute efter att återanvända så mycket av plankorna som möjligt (eftersom de gått sönder på ovandelen vid noten bör det väl inte påverka fästförmågan på annat sätt tänker jag).
Tacksam för all möjlig form av tips! ☀️ Planerar att påbörja arbetet till helgen.
För att göra en längre historia kort: Vi har en liten ouppvärmd stuga ute i skogen som vi tog oss på att renovera som ett läroprojekt. Vi ville ha råspont (som ska behandlas) som innertak och satte upp dem enligt ett (felaktigt?) tips om dold infästning (mer om det nedan) och därefter lösull ovanpå det (tillfällit gammal glasull som ska bytas ut mot cellulosa). Detta var i somras och till synes tycket vi det såg det ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när vi kom upp till stugan efter vintern möttes vi av att en fjärdedel hade åkt rakt i golven medan en stor del satt kvar men antigen buktade eller höll på att lossna, där spik både hade slitit sönder planket eller höll på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har olika tankar och idéer om varför det har skett. Troligtvis har infästningen varit för dålig i kombination med vikten av lösull ovanifrån som har fått det att lossna. Eller så har du blivit fuktiga, expanderat och suttit för tight? (tanken är väl att de ska sitta kloss ihop?). Dessutom var vissa av plankorna skeva så vi fick tvinga dem på plats med tvingar innan vi spikade i dem, kanske har de slagit tillbaka?
Vi monterade dem med "dold infästning" genom att sätta dyckert i noten, 50x2mm dyckert. Nu i efterhand har jag förstått att det är i fjädern man ska sätta dem (och då behövs ännu längre spik) så om det har givit vika på grund av det lilla träet som håller uppe i noten låter det rimligt.
Jag gissar mig fram till att jag har följande alternativ:
A: Att spika i noten med dyckert - detta går bort av uppenbara skäl 😅
B: Att spika genom fjädern med dyckert - är det starkt nog och kommer det hålla? Vilka dimensioner isåfall?
C: Att spika rakt underifrån med trådspik och strunta i dold infästning - mer hållbart än C, trots vertikalt med vikten ovanifrån?
Några andra tips?
Logga in
Skapa konto
Vad, hur och varför rekommenderar ni vad vi ska göra? Vi är ute efter att återanvända så mycket av plankorna som möjligt (eftersom de gått sönder på ovandelen vid noten bör det väl inte påverka fästförmågan på annat sätt tänker jag).
Tacksam för all möjlig form av tips! ☀️ Planerar att påbörja arbetet till helgen.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 476 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 476 inlägg
Men har ni spikat råsponten direkt i takstolarna utan glespanel? Det känns spontant som en väldigt klen konstruktion?
Man brukar ju spika eller skruva glespanel med rejäl spik/skruv och sedan fästa taket i det. Vad har ni för CC på takstolarna?
Man brukar ju spika eller skruva glespanel med rejäl spik/skruv och sedan fästa taket i det. Vad har ni för CC på takstolarna?
Ja det har vi. Det gamla taket (också spont-baserat) satt med trådspik underifrån och det har suttit på i 50 år utan glespanel, så vi tänkte det skulle vara ok 😅 Kan ju sätta dit glespanel vid behov, har bra tillgång från vinden så bör vara görbart.S SueCia skrev:
Om jag minns rätt är CC mellan 75-85, varierar lite emellan takstolarna.
Det gamla taket satt alltså med 12st trådspik (2st i varje takstol) och planken är 4.2 meter långa.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Man brukart ju siom sagt ha glespanel som tar lasten. Med plastfolie eller ev. diff öppen duk. Då blir det ingen belastning på panelen. Vilket cc avstånd det bör vara på glespanelen, när man skall ha träpanel under vet jag inte. Men för gipstak brukar man köra cc 400mm elller ännu hellre cc 300mm.
Men jagf blir förvånad över bilderna. Hade nog väntat mig att din indfästning skulle duga, men möpjligen att det skulle blivit en nedbuktning efter några år.
Men jagf blir förvånad över bilderna. Hade nog väntat mig att din indfästning skulle duga, men möpjligen att det skulle blivit en nedbuktning efter några år.
Jag tror att fukten spelat en avgörande roll att det kolapsade. Som du skriver så syntes ingen rörelse under sommar/höst, men när ni kommer tillbaka nu tidig vår har det kollapsat.
Min teori
är att:
- Lösullen har dragit åt sig fukt och blivit tyngre.
- Takpanelen, supertorr på sommaren, har spikats helt tight ihop. När den blivit fuktig under senhöst/vinter har den svällt och enda vägen att svälla är då utåt från takstolarna, vilket innebär att spikarna dragits ut så pass mycket att tyngden från lösullen sedan tryckt ner hela konstruktionen från infästningen i taket.
En annan fråga är om taket är 100% tätt, har det läckt har ju fuktsituationen förvärrats. Jag skulle ta en seriös inspektion av taket så att ni inte har något läckage där.
EDIT: Jag har ingen egen erfarenhet av att spika upp takpanel som här, men det är väl som trägolv att man ska ha ett mellanrum mot väggen så att panelen kan röra sig med skiftande fuktighet. Speciellt i ett ouppvärmt hus måste väl det vara supernoga med rörelseutrymme 🤔
Min teori
- Takpanelen, supertorr på sommaren, har spikats helt tight ihop. När den blivit fuktig under senhöst/vinter har den svällt och enda vägen att svälla är då utåt från takstolarna, vilket innebär att spikarna dragits ut så pass mycket att tyngden från lösullen sedan tryckt ner hela konstruktionen från infästningen i taket.
En annan fråga är om taket är 100% tätt, har det läckt har ju fuktsituationen förvärrats. Jag skulle ta en seriös inspektion av taket så att ni inte har något läckage där.
EDIT: Jag har ingen egen erfarenhet av att spika upp takpanel som här, men det är väl som trägolv att man ska ha ett mellanrum mot väggen så att panelen kan röra sig med skiftande fuktighet. Speciellt i ett ouppvärmt hus måste väl det vara supernoga med rörelseutrymme 🤔
Redigerat:
Det är nog inget fel på infästningen, råsponten har svällt i sidled och då finns inget som kan hålla emot. Allt virke vrider sig och spricker. Så kontentan är att med kallställning så suger råsponten åt sig fukt. samt att det måste finnas en form av luftning. Om isoleringen ligger direkt på virket, så blir det en tempskillnad mellan vind och inne. Solen lyser på taket och full skugga i huset. Borgar för fukt/väta direkt under isoleringen.
EDIT Isoleringen kan inte med sin tyngd åstadkomma något sådant.
Man får väl betänka att man skall kunna röra sig på vinden också. Vore ju tråkigt om minsta lilla felsteg leder till att hela j-vla innertaket brakar ner.
Sen tror jag TS har en poäng i detta med fuktrörelser också. På bild 3 ser det ut som att panelen hamnat i spänn. Är knepigt det där beroende på hur nedtorkat virket är när det monteras och i och med att det är ouppvärmt och exponeras för en bredare variation i luftfuktighet. Skulle av den anledningen också vara försiktig med plasten där. Kan bli kondensproblem.
Sen tror jag TS har en poäng i detta med fuktrörelser också. På bild 3 ser det ut som att panelen hamnat i spänn. Är knepigt det där beroende på hur nedtorkat virket är när det monteras och i och med att det är ouppvärmt och exponeras för en bredare variation i luftfuktighet. Skulle av den anledningen också vara försiktig med plasten där. Kan bli kondensproblem.
Redigerat:
På sidan där det buktade, men inte trillade ner, satte vi det för tight mot kanten helt klart. Jag tror den yttersta plankan höll sig kvar pga jag satte skruv i den (som sedan skulle döljas med list ändå). Så troligtvis därför det gav vika på den sidan också.Mats-S skrev:
Jag tror att fukten spelat en avgörande roll att det kolapsade. Som du skriver så syntes ingen rörelse under sommar/höst, men när ni kommer tillbaka nu tidig vår har det kollapsat.
Min teoriär att:
När ska man spika upp spont om inte på det fina sommarhalvåret? Småtråkigt att göra sådant jobb på vintern - eller så har man ett konstant varmställt ställe så det inte skiljer sig mellan årstiderna 🤓
Vinden/taket ser bra ut i övrigt och inga läckage vad jag har kunnat se 👍
Intressant. Så om jag hade satt trådspik nedifrån så hade inte det svällande träet slagit iväg på samma sätt? Förra panelerna satt på det sättet i decennier utan att ha åkt ner.J jonaserik skrev:Det är nog inget fel på infästningen, råsponten har svällt i sidled och då finns inget som kan hålla emot. Allt virke vrider sig och spricker. Så kontentan är att med kallställning så suger råsponten åt sig fukt. samt att det måste finnas en form av luftning. Om isoleringen ligger direkt på virket, så blir det en tempskillnad mellan vind och inne. Solen lyser på taket och full skugga i huset. Borgar för fukt/väta direkt under isoleringen.
Den gamla plasten lät jag ligga kvar löst ovanpå virket för att husera isoleringen så länge men det kanske inte gör någon skillnad ändå. Med gamla taket så satt plasten fastspikad i takstolarna.
Eller hur! 😅 Plasten lät jag ligga kvar löst under tiden vi har glasull. Tanken är att byta ut mot cellulosa och då ta bort plasten. Den satt tidigare fastspikad i takstolarna mellan gamla panelerna men de har vi lossat på 👍C cpalm skrev:Man får väl betänka att man skall kunna röra sig på vinden också. Vore ju tråkigt om minsta lilla felsteg leder till att hela j-vla innertaket brakar ner.
Jag har provat att sätta upp råsponten på nytt med trådspik hamrade underifrån men det är banne mig inte ett enkelt jobb utan några eldrivna verktyg.
Nu är jag lite inne på att sätta glespaneler och gips istället... En aning mer jobb men kanske mindre problem framöver? 😬
Använd golvskruv. Skruva enl b och c ute u ändarna.
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Lättare sagt än gjort, så klart, men man får anpassa ev. springa efter årstiden + inte minst virkets fukthalt.L Lovensson skrev:
Nu spekulerar jag, men om man spikar upp nysågat "byggtorrt" virke går det i princip inte att misslyckas då virket inte kommer annat än krympa.
Samtidigt har ju innertak spikats i hundratals år utan problem, så spikar man bara rätt så sitter det.D Dilato skrev:
Tror du det håller även vid ökad fukt och om virket vidgas? Ska jag lämna mindre glipor avsiktligt för att tillåta rörelse?Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Köpte sponten från billigt ”byggvaruhus” vars brädgård jag fick stå på i timmar för att hitta plank i okej skick, så färskt var det nog inte 😅C cpalm skrev:
Ha ha, nä, men det var nog torkat. T.ex. utomhus varierar träets fuktkvot mellan ca. 12-20%. Vanligtvis är trävarorna nedtorkade till 8-16% beroende på typ av produkt, så beroende på vad du köpt kommer det att svälla mer eller mindre om du använder det utomhus.L Lovensson skrev:
https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/tra-och-fukt/
Har man tjock panel går det väldigt bra att göra så som ni har gjort och låta isoleringen bäras direkt av panelen. Det är bara spikningen som är fel. Det brukar behövas två galvaniserade tretumsspikar rätt igenom brädan i varje takstol.
Dessutom skall man lämna litet springor så bräderna kan svälla och krympa om det inte är väldigt fuktigt väder när man spikar dit dem.
Dessutom skall man lämna litet springor så bräderna kan svälla och krympa om det inte är väldigt fuktigt väder när man spikar dit dem.