A
L Lennart Holmberg skrev:
Så jag skall dela på blå och grå och isolera den grå och låta den gå med in i stickproppen , är den grå inte aktiv då inne som ni kallar för terminalen
Nej!
De skall vara ihop för det kommer en nolla från var induktionsmodul
 
A
L Lennart Holmberg skrev:
L1 L2 N Jord
Annars får du bygla i hällen plint
 
A
L Lennart Holmberg skrev:
delar jag på kabeln o ångrar mig så vet jag inte om jag kan lämna tillbaka hällen
Varför dela?
 
electroluxaren skrev:
Varför dela?
får inte in dom i stiftet på periflix stickproppen, måste dela dom för att få i dom igen
 
electroluxaren skrev:
Nej!
De skall vara ihop för det kommer en nolla från var induktionsmodul
Ja ! Nu blir det så
 
alm82 alm82 skrev:
Den är nu kopplad enligt NL längst till höger med dubbla nollor.
Det resulterar i att endast halva hällen fungerar?
En häll med dessa alternativ beskrivna har en åtkomlig anslutningsplint som då ska kopplas enligt 400 V 2N~ i Sverige. Det är också så den borde vara kopplad från fabrik eftersom det stöder alla länder, inkl Holland även om det blir lite fel med ihopkopplade neutralledare. Jag har svårt att tro att tillverkare prånglar ut en häll som är föranpassad till Holland.

Om däremot hällens terminal inte är åtkomlig så har du rätt i att den måste den vara kopplad a la Holland, och då uppmanar jag till bojkott av denna häll.
L Leif i Skåne skrev:
Kolla även i denna länk som förklarar hur en induktionshäll fungerar. Och varför det är kopplas så från fabrik. Inlägg #102
[länk]
Har du läst inlägget efter ;) Du verkar fortfarande vara i fel tråd. TS inkopplingsproblem har ingenting med hällens två halvor att göra, utan det handlar om en bristfällig produkt.
L Lennart Holmberg skrev:
så ser det ut om jag väljer en annan induktionshäll på Ikea , lite bättre och se hur man skall göra
Elektriskt schema för anslutningsplint i en häll med 400V 2N~ uppmärkning och ledningsdragning.
Ja, så ska det se ut i plinten i hällen för Sverige. Kan man inte koppla så så gör du rätt i att välja en annan häll. Men låt gärna Ikea få veta vad du tycker.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En häll med dessa alternativ beskrivna har en åtkomlig anslutningsplint som då ska kopplas enligt 400 V 2N~ i Sverige. Det är också så den borde vara kopplad från fabrik eftersom det stöder alla länder, inkl Holland även om det blir lite fel med ihopkopplade neutralledare. Jag har svårt att tro att tillverkare prånglar ut en häll som är föranpassad till Holland.

Om däremot hällens terminal inte är åtkomlig så har du rätt i att den måste den vara kopplad a la Holland, och då uppmanar jag till bojkott av denna häll.

Har du läst inlägget efter ;) Du verkar fortfarande vara i fel tråd. TS inkopplingsproblem har ingenting med hällens två halvor att göra, utan det handlar om en bristfällig produkt.

[bild]
Ja, så ska det se ut i plinten i hällen för Sverige. Kan man inte koppla så så gör du rätt i att välja en annan häll. Men låt gärna Ikea få veta vad du tycker.
Ikea skriver på produktinformation
Spänning 220-240 V
2x16A
Alla hällar på Ikea står det detta
Skillnaden är på andra hällar att i deras montagebeskrivningar visar det bilder på
L1 L2 och en nolla och jord , sedan hur det ser ut i verkligheten om man packar upp en häll så kanske kablarna är samma , skillnaden på min då med två nollor är att det blir 2 st sidor med 220V och med en nolla ut och bygling i hällen blir det 400V , är det så
 
Ja, en sak som är störande är att man ofta inte kan utläsa från produktreklam eller ens installationsanvisning hur en häll ska kopplas in, utan man måste ha hällen fysiskt i handen för att se den inkopplingsanvisning som finns präglad den.

När man pratar om spänning tycker jag man ska börja med att förstå elementspänningen i spisen, dvs om dess värmeelement vill ha 230 V eller 400 V.

Förr fanns nästan uteslutande 400 V-spisar i Sverige, inkopplade enligt 1 i figuren. Värmeelementen var inkopplade mellan två faser, 400 V.

Men då Sverige är ganska ensamma om att ha flera faser och därmed 400 V inne i bostäder så är idag alla spisar avsedda för en elementspänning på 230 V. Dessa kan kopplas in på en rad olika sätt som 2-5 visar.



Det som liknar ditt fall med en häll är 4.Värmeelementen är inkopplade mellan fas och nolla. I Sverige har vi trefas, med tre faser som är tidsförskjutna mot varandra. Om vi säger att strömmen i L1 och L2 är 10 A i fall 4, så blir strömmen i den gemensamma N-ledaren också 10 A, inte 20 A. Det är finessen med trefas.

Om man vill ha samma effekt på hällen i fall 5, så måste strömmen i fasledaren L1 vara 20 A, fördelat på 10 A genom varje element. I detta fall blir strömmen i N-ledaren också 20 A. Så ser det ut i Europa. Holland finns inte med på bild. Där har de dubbla L1 och dubbla N. Sådana anvisningar är något som vi aldrig borde behöva se på en häll såld i Sverige.

Det som diskuteras i ditt fall 4 är ifall man ska ha dubbla N-ledare eller inte. Det behövs inte dubbla N-ledare, men hällen kanske ändå kräver det pga att dess anslutningsterminal inte går att komma åt vilket är dåligt.

Bilden är hämtad från Koppla in en spis, häll eller ugn
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, en sak som är störande är att man ofta inte kan utläsa från produktreklam eller ens installationsanvisning hur en häll ska kopplas in, utan man måste ha hällen fysiskt i handen för att se den inkopplingsanvisning som finns präglad den.

När man pratar om spänning tycker jag man ska börja med att förstå elementspänningen i spisen, dvs om dess värmeelement vill ha 230 V eller 400 V.

Förr fanns nästan uteslutande 400 V-spisar i Sverige, inkopplade enligt 1 i figuren. Värmeelementen var inkopplade mellan två faser, 400 V.

Men då Sverige är ganska ensamma om att ha flera faser och därmed 400 V inne i bostäder så är idag alla spisar avsedda för en elementspänning på 230 V. Dessa kan kopplas in på en rad olika sätt som 2-5 visar.

[bild]

Det som liknar ditt fall med en häll är 4.Värmeelementen är inkopplade mellan fas och nolla. I Sverige har vi trefas, med tre faser som är tidsförskjutna mot varandra. Om vi säger att strömmen i L1 och L2 är 10 A i fall 4, så blir strömmen i den gemensamma N-ledaren också 10 A, inte 20 A. Det är finessen med trefas.

Om man vill ha samma effekt på hällen i fall 5, så måste strömmen i fasledaren L1 vara 20 A, fördelat på 10 A genom varje element. I detta fall blir strömmen i N-ledaren också 20 A. Så ser det ut i Europa. Holland finns inte med på bild. Där har de dubbla L1 och dubbla N. Sådana anvisningar är något som vi aldrig borde behöva se på en häll såld i Sverige.

Det som diskuteras i ditt fall 4 är ifall man ska ha dubbla N-ledare eller inte. Det behövs inte dubbla N-ledare, men hällen kanske ändå kräver det pga att dess anslutningsterminal inte går att komma åt vilket är dåligt.

Bilden är hämtad från Koppla in en spis, häll eller ugn
Hänger inte riktigt med här , det blir mycket
 
A
L Lennart Holmberg skrev:
får inte in dom i stiftet på periflix stickproppen, måste dela dom för att få i dom igen
okay ibland blir det så
 
L Lennart Holmberg skrev:
Hänger inte riktigt med här , det blir mycket
Ja, det hade varit MYCKET enklare om Ikea kunde sälja hällar med en förmonterad perilexstickpropp, bara att plugga in hemma.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är en ganska smart lösning med den typ av anslutningskabel, det blir t.ex väldigt enkelt om hällen ska anslutas enfasigt.

Problemet blir med den svenska perilexkontakten som för övrigt är en jäkla skitkonstruktion. Jag skulle säga att hällen är anpassad för Sverige men inte för att anslutas till ett perilexuttag.
 
Om hällen ska användas i en gammal enfaslägenhet med 20 A säkring till spisen så ska anslutningssladden bytas till en 3G2.5 mm². Man parallellkopplar inte ledare i Sverige, och vi kan inte låta Holland låta det ske bara för att Svenska importörer slarvar med dokumentation and anpassning.
 
Sladden är en del av produkten. Där kan inte Sverige ha unika krav.
 
Nej, kabeln behöver inte bytas vid enfasinkoppling och kabeln är inte parallellkopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.