J Josth skrev:
Jag menar bild nr 3 hämtad ur manualen. Andra schemat från vänster, 400 V.
Ok !! Då låter jag det vara som det är då
Det jag reagerar på att Ikea skriver 220-230 v

E elmont skrev:
Om du tittar på anvisningen så är den INTE för Sverige.
Bild två från vänster är för svenska förhållanden.

Vad jag kan se så är en bild (första) för Belgien, BE på mörk oval och bild 3 Belgien och Nederländerna BE resp NL på mörk oval. Men jag kanske ser fel.

• Gilla
Ulfjs
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bild två från vänster är för svenska förhållanden.
kollade på nätet på andra Ikea induktionshällar , då finns inte den grå kabeln med som är ihopkopplad med blå nolla , bara L1 L2 N Jord

Ja, det är mycket möjligt att det funkar också. Men det vet du inte om du inte vet hur det ser ut i andra änden på kabeln.

Ja det är förvillande. 400 V 2N~ betyder (i praktiken) att hällen använder 230 V intern för sina värmezoner. Det är bokstaven N som anger detta. Beteckningen 400 V 2N~ anger att hällen kan kopplas till ett trefassystem med nolla, precis vad vi har i Sverige.

Beteckningen 230 V ~ ("220-240 V ~" i manualen) anger likaså at hällen kan kopplas till ett enfassystem, tvåpoligt, mot 230 V. Det kan man göra i Sverige genom att helt enkelt koppla den till fas och nolla, men det är dåligt då man inte kan ta ut lika hög effekt från en enda fas som för två.

Jag skulle säga att anslutningsterminalen och perilexstickproppen avgör praktiskt ifall du ska sära på blå och grå eller inte, dvs det är en praktisk fråga. Kommer du åt anslutningsterminalen på hällen så ta ett foto.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är förvillande. 400 V 2N~ betyder (i praktiken) att hällen använder 230 V intern för sina värmezoner. Det är bokstaven N som anger detta. Beteckningen 400 V 2N~ anger att hällen kan kopplas till ett trefassystem med nolla, precis vad vi har i Sverige.

Beteckningen 230 V ~ ("220-240 V ~" i manualen) anger likaså at hällen kan kopplas till ett enfassystem, tvåpoligt, mot 230 V. Det kan man göra i Sverige genom att helt enkelt koppla den till fas och nolla, men det är dåligt då man inte kan ta ut lika hög effekt från en enda fas som för två.

Jag skulle säga att anslutningsterminalen och perilexstickproppen avgör praktiskt ifall du ska sära på blå och grå eller inte, dvs det är en praktisk fråga. Kommer du åt anslutningsterminalen på hällen så ta ett foto.

Ser inte lätt ut och öppna , kan man ställa en rak fråga till Ikea om anslutningen ?

Nej, du får troligen inget meningsfull svar utan typ "ring en elektriker", men har du talets gåva kan du göra oss alla en tjänst och skälla på dem för en otydlig installationsanvisning. Man ska inte behöva se förvirrande anvisningar för Holland och andra länder, och man ska inte behöva få en häll som är kopplad som din med dubbla N-ledare.

Om inte anslutningsplinten är enkelt åtkomlig bakom en lucka så får du jobba i perilexstickproppsänden enbart. Du kan fortfarande sära på blå och grå ifall de inte får plats på N-stiftet. Men du måste då klippa grå, inte ansluta den till något fasstift. Du kanske som nämnts i vilket fall måste klippa ned samtliga ledare till lagom längd.

Du har troligen en plint liknande denna i hällen

Elkopplingsschema för olika konfigurationer med varningar och verktygsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är nu kopplad enligt NL längst till höger med dubbla nollor. Standardkoppling i Sverige är enligt 400V 2N, där det istället sitter en bygel mellan nollanslutningarna och endast en nolla (blå) i anslutningskabeln. Det blir i praktiken samma sak men det kan vara svårt att få en bra anslutning med två trådar i samma plint i perilexproppen.

Anledningen till att det finns två nollplintar är att hällen internt består av två separata delar (höger,vänster).

Nej, du får troligen inget meningsfull svar utan typ "ring en elektriker", men har du talets gåva kan du göra oss alla en tjänst och skälla på dem för en otydlig installationsanvisning. Man ska inte behöva se förvirrande anvisningar för Holland och andra länder, och man ska inte behöva få en häll som är kopplad som din med dubbla N-ledare.

Om inte anslutningsplinten är enkelt åtkomlig bakom en lucka så får du jobba i perilexstickproppsänden enbart. Du kan fortfarande sära på blå och grå ifall de inte får plats på N-stiftet. Men du måste då klippa grå, inte ansluta den till något fasstift. Du kanske som nämnts i vilket fall måste klippa ned samtliga ledare till lagom längd.
Det resulterar i att endast halva hällen fungerar?

Kopplingsscheman och instruktioner för installation av Ikea induktionshäll på svenska.
Skapa konto
Kopplingsscheman och instruktioner för installation av Ikea induktionshäll på svenska.
Skapa konto

så ser det ut om jag väljer en annan induktionshäll på Ikea , lite bättre och se hur man skall göra

Din sladd kan vara kopplad enligt övre högra alternativet. Då måste både blå och grå anslutas i kontakten. Man kan med andra ord inte separera dem utan att kolla i hällen.

D Daniel 109 skrev:
Din sladd kan vara kopplad enligt övre högra alternativet. Då måste både blå och grå anslutas i kontakten. Man kan med andra ord inte separera dem utan att kolla i hällen.
denna bild är hämtad från en annan häll hos Ikea , jag menar att den hällen har förmodligen bara 4 kablar ut ( kanske ) L1 L2 N Jord = 400V 2 fas

L Lennart Holmberg skrev:
denna bild är hämtad från en annan häll hos Ikea , jag menar att den hällen har förmodligen bara 4 kablar ut ( kanske ) L1 L2 N Jord = 400V 2 fas
Eller ingen. Det är inte helt ovanligt att hällar levereras utan kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.