41 252 läst ·
134 svar
41k läst
134 svar
Bosch spis inkoppling.
Då får de ju förtydliga med begriplig text.E El-Löken66 skrev:
Man kan ju lika gärna tolka det som att häll och ugn är trefas och nollan behövs för ugnslampan på 230V 25W
DeE El-Löken66 skrev:Tack för input.
Det stämmer tyvärr som de skriver, butiken används som buffert såvida den inte kursat.
Jag skulle vilja veta förklaringen bakom detta. Något säger mig att det har med Corona att göra.
Dessa spisar borde nog aldrig tagit sig till svenska marknaden.
Kan man bjuda in någon representant från Bosch som förklarar vad som händer med att av de absoluta tippmärkena bland hushållsspisar?
Pressade lite och ifrågasatte vem som är ansvarig för dokumentationen och det kan knappast vara butiken.E El-Löken66 skrev:Tack för input.
Det stämmer tyvärr som de skriver, butiken används som buffert såvida den inte kursat.
Jag skulle vilja veta förklaringen bakom detta. Något säger mig att det har med Corona att göra.
Dessa spisar borde nog aldrig tagit sig till svenska marknaden.
Kan man bjuda in någon representant från Bosch som förklarar vad som händer med att av de absoluta tippmärkena bland hushållsspisar?
Så idag kom detta:
'Vi kan erbjuda er HLT79Y320U för 8700:- inkl moms och frakt, ej installation eller retur, som en goodwill.'
Har mailat fråga om inte den här spisen är likadan som den jag och tror han jag är dum i huvudet och köper en ny spis till då skulle jag nästan betalat 20000:- för 2 icke funktionsdugliga spisar. Men väntar på morgondagen svar så uppdaterar med svaret.
Åkte och köpte Electrolux spishäll och ugn idag istället. Aldrig mer Bosch i mitt hus.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Rent allmänt så har det gått utför med teknisk dokumentation på sådana här prylar under ganska lång tid.
Köpte nyss en ny spis till svärmor, Electrolux. Anländer imorrn. En 400V-spis enligt rubricering och produktbeskrivning men jag vet ärligt talat inte vad jag får. Inkopplingsanvisningar går inte att få tag på innan köp och det verkar som att man får se hur det är kopplat för att veta säkert.
Vi får se kanske jag blir överraskad - effektmässigt 9300W skulle den kunna drivas med 400V 3x10A och befintlig 1,5 mm2 ledning (som gamla spisen) om så vore fallet men... av någon anledning specat 3x16A vilket gör att jag starkt misstänker 230V x 3, dvs 230V elementspänning. Kräver i så fall nolla vilket inte finns i befintlig kabelanslutning till Perilex-uttaget, plus att 1,5 mm2 är för klent, behövs 2,5 mm2 typ EK.
Inte ens specifikation på vilken ugnslampa som gäller kan de orka med att ange i manualen, bara en generisk manual skriven för en väldig massa varianter. Diverse meningslösa recept och koktider är vad de fyller sidorna med...
Likadant faktiskt med vår Siemens inbyggnadsugn ca 7 år gammal, ugnslampan behövde bytas ut och enda sättet var att fysiskt undersöka själva lampan noga för att hitta vad man skulle köpa (det var en udda lampa, halogen 230V med ett par fjädrande tåtar ungefär som en 12V-halogen).
Värdelösa manualer tyvärr, både för installation och för användare.
Köpte nyss en ny spis till svärmor, Electrolux. Anländer imorrn. En 400V-spis enligt rubricering och produktbeskrivning men jag vet ärligt talat inte vad jag får. Inkopplingsanvisningar går inte att få tag på innan köp och det verkar som att man får se hur det är kopplat för att veta säkert.
Vi får se kanske jag blir överraskad - effektmässigt 9300W skulle den kunna drivas med 400V 3x10A och befintlig 1,5 mm2 ledning (som gamla spisen) om så vore fallet men... av någon anledning specat 3x16A vilket gör att jag starkt misstänker 230V x 3, dvs 230V elementspänning. Kräver i så fall nolla vilket inte finns i befintlig kabelanslutning till Perilex-uttaget, plus att 1,5 mm2 är för klent, behövs 2,5 mm2 typ EK.
Inte ens specifikation på vilken ugnslampa som gäller kan de orka med att ange i manualen, bara en generisk manual skriven för en väldig massa varianter. Diverse meningslösa recept och koktider är vad de fyller sidorna med...
Likadant faktiskt med vår Siemens inbyggnadsugn ca 7 år gammal, ugnslampan behövde bytas ut och enda sättet var att fysiskt undersöka själva lampan noga för att hitta vad man skulle köpa (det var en udda lampa, halogen 230V med ett par fjädrande tåtar ungefär som en 12V-halogen).
Värdelösa manualer tyvärr, både för installation och för användare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
De få data jag hittar om denna spis är en totaleffekt på 7850 W och en PowerManagement-funktion på 4500 W som kräver 20 A säkring. Dock anger övergripande data 16 A säkring. Så det verkar vara precis samma snåla spis som tråden började med. Fick du detta "erbjudande" av Bosch? Det vore synnerligen skamlig...Ann-Christin Ahl skrev:
94 inlägg....vad är som brusat så i denna tråd??
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Det som brusat är att folk blir förbannade att man inte ska kunna få korrekt info om hur man ansluter prylarna innan man köpt dom och sitter med problematiken.
Vad folk vill är typiskt att kunna byta en köksgrunka till en ny utan att behöva dra om elkablarna till köket och ändra huvudsäkringar för att nya hällen ska prestera enligt spec. Detta vore enkelt åtgärdat med korrekt info från tillverkaren.
Vad folk vill är typiskt att kunna byta en köksgrunka till en ny utan att behöva dra om elkablarna till köket och ändra huvudsäkringar för att nya hällen ska prestera enligt spec. Detta vore enkelt åtgärdat med korrekt info från tillverkaren.
3x10A ger 6900W. Så full belastning kontinuerligt lär du inte klara med de säkringarna. Men det gör du sannolikt inte med den gamla spisen heller. Det brukar dock vara fullt tillräckligt för de flestas matlagning. Om nollan saknas i dosan så skall spisens inkoppling visas med 3~ och inte 3N~.H Harald Blåtumme skrev:Vi får se kanske jag blir överraskad - effektmässigt 9300W skulle den kunna drivas med 400V 3x10A och befintlig 1,5 mm2 ledning (som gamla spisen) om så vore fallet men... av någon anledning specat 3x16A vilket gör att jag starkt misstänker 230V x 3, dvs 230V elementspänning. Kräver i så fall nolla vilket inte finns i befintlig kabelanslutning till Perilex-uttaget, plus att 1,5 mm2 är för klent, behövs 2,5 mm2 typ EK.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Men det var 400V jag pratade om här, på nuvarande 3x10A. Finns ingen nolla i den gamla spisen bara L1 L2 L3 + jord. 400V bör väl ge 4kW per fas om jag räknar rätt utan att säkringarna löser, summa 12 kW max - på tre faser givet balanserad belastning. Så i det scenariot så borde en 9.3 kW max-specad spis kunna klara sig på existerande 3 faser plus jord utan nolla... men jag tror inte det är så. Får se imorrn när nya spisen anländer.A Avemo skrev:
Trefaseffekt räknas som 400 * 10 * sqrt(3). Det blir samma svar som 230 * 10 * 3. Du kan belasta en tvåfasgrupp på 10 A med 4 kW. Men nu är det en trefasgrupp. Och då blir det fel att räkna så. Med det relevanta är att det sannolikt inte är en begränsning för matlagning. I enfaslägenheter brukar det vara 1x20A till spisen. Och det räcker för de flesta trots att spisen brukar ha en märkeffekt på runt 10 kW.H Harald Blåtumme skrev:
Nollan däremot är ett problem om spisen skulle kräva de. Se till att dubbelkolla innan du kopplar in något att den inte kräver nolla.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Nu ser jag att jag kanske inte riktigt vet hur man beräknar effekt vid trefas. Tack för info!
Är dock med på vad du säger om att belasta en tvåfasgrupp på 10 A med 4 kW, ligger 400V över faserna och då blir ju precis så. Min tanke var att samma måste gälla för övriga två kombinationer av faserna och att dessa bara kan adderas men möjligt att det inte är så.
Hur som helst. Detta är en trefasinstallation, jag tillkallar min betrodda elektriker för att ersätta nuvarande 3x1,5mm2 + jord med 3x2,5mm2 plus jord och nolla. Och 16A istf 10A säkringar, det är ju detta som specas för spisen. Det blir utanpåliggande kablage i denna gamla stuga, litet trixigt men känns viktigt att allt blir korrekt.
Även om den nya spisen verkligen skulle ha 400V elementspänning och att nolla inte skulle behövas så anser jag att nuvarande gamla 1,5mm2 kulo (EK) är för klen, vill inte chansa på sånt här.
Är dock med på vad du säger om att belasta en tvåfasgrupp på 10 A med 4 kW, ligger 400V över faserna och då blir ju precis så. Min tanke var att samma måste gälla för övriga två kombinationer av faserna och att dessa bara kan adderas men möjligt att det inte är så.
Hur som helst. Detta är en trefasinstallation, jag tillkallar min betrodda elektriker för att ersätta nuvarande 3x1,5mm2 + jord med 3x2,5mm2 plus jord och nolla. Och 16A istf 10A säkringar, det är ju detta som specas för spisen. Det blir utanpåliggande kablage i denna gamla stuga, litet trixigt men känns viktigt att allt blir korrekt.
Även om den nya spisen verkligen skulle ha 400V elementspänning och att nolla inte skulle behövas så anser jag att nuvarande gamla 1,5mm2 kulo (EK) är för klen, vill inte chansa på sånt här.
Att dra fram en ny kabel så att du även får nolla bakom spisen är en investering för framtiden. Då behöver du inte fundera på vilken spis du kan välja. Och skall du byta kabel blir det givetvis 2,5 mm². Med det sagt så klarar sig de flesta med 3x10A till spisen. Du har redan facit där. Går inte säkringarna när du lagar mat med den gamla spisen så kommer de inte att gå med den nya spisen heller.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Bra synpunkter Avemo, men nya spisen har ganska mycket högre märkeffekt än den gamla så vill inte chansa med tanke på att det är angett 3x16A i produktspec. Möjligt att man i det specifika fallet kanske klarat sig med existerande klent kablage för 10A. Men det är en fastighet jag hyr ut så det måste vara så gott jag kan göra känner jag, inga enorma kostnader att byta kabel. Gammal kulo kan man inte lita på och ska det vara till spis är det bland det första i elanläggningen man bör byta som jag ser det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den driver 2 värmezoner av totalt 4 zoner. Nere till vänster är anslutning för Fas och Nolla, och nere till höger och i mitten är anslutning till induktionsspole som sitter direkt under glasytan.
Den svarta runda är en fläkt som blåser på kylflänsen där dom 4 effekttransistorerna sitter 2 till varje zon.
Det är därför en induktionshäll bara använder 2 Faser eller rättare 2 separata 230V anslutningar!
Dom kan ha samma fasläge [1-Fas ] eller komma från 2 olika faser.
Vid anslutningspunkterna finns En bygel som förbinder dom 2 nollorna då man i det Svenska systemet har en gemensam nolla.
Vissa hällar har en fast kabel monterad direkt på flatstiften på kretskortet och kabeln har då en brun och blå till ena kortet, det andra kortet får då den svarta och grå (blå i annan nyans) (fas-nolla) + gul/grön då sker bygling i Perilex kontakten eller i en kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här uppstår ett problem med 1- Fas lägenheter då dessa matas med 25A det krävs 4 mm2 ledare till nollan medan dom två delarna kan säkras vardera med 16 A 2.5 mm2
Ett alternativ är att använda 5x2,5 mellan kopplingsdosa och elcentralen och då betrakta hällen som 2 separata hällar. Då kan man inte använda Perilex.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ärr du i rätt tråd nu Leif?
Eller menar du att Bosch spisar som avhandlas i denna tråd faktiskt använder två faser till hällen?
Eller menar du att Bosch spisar som avhandlas i denna tråd faktiskt använder två faser till hällen?
TS har ju (hade?) en spis och ingen separat häll?L Leif i Skåne skrev:[bild]Detta är elektroniken i en induktionshäll.
Den driver 2 värmezoner av totalt 4 zoner. Nere till vänster är anslutning för Fas och Nolla, och nere till höger och i mitten är anslutning till induktionsspole som sitter direkt under glasytan.
Den svarta runda är en fläkt som blåser på kylflänsen där dom 4 effekttransistorerna sitter 2 till varje zon.
Det är därför en induktionshäll bara använder 2 Faser eller rättare 2 separata 230V anslutningar!
Dom kan ha samma fasläge [1-Fas ] eller komma från 2 olika faser.
Vid anslutningspunkterna finns En bygel som förbinder dom 2 nollorna då man i det Svenska systemet har en gemensam nolla.
Vissa hällar har en fast kabel monterad direkt på flatstiften på kretskortet och kabeln har då en brun och blå till ena kortet, det andra kortet får då den svarta och grå (fas-nolla) + gul/grön då sker bygling i Perilex kontakten eller i en kopplingsdosa.
[bild]
Här uppstår ett problem med 1- Fas lägenheter då dessa matas med 25A det krävs 4 mm2 ledare till nollan medan dom två delarna kan säkras vardera med 16 A 2.5 mm2
Ett alternativ är att använda 5x2,5 mellan kopplingsdosa och elcentralen och då betrakta hällen som 2 separata hällar. Då kan man inte använda Perilex.
Ja.Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte träffat på någon standard induktionshäll som inte är uppbyggd på detta sett.
Det enda undantaget är då det är hel spis där ugnen har en 3:e 230V anslutning. Det förekommer även i häll med stor fläkt som suger nedåt den har också egen 230V matning.
Nollan är nästan alltid byglad i hällen.
