348 läst ·
5 svar
348 läst
5 svar
Deklaration, inköpsdatum
Hej!
Jag hjälper min gamla svärmor med deklarationen för villan hon sålde förra året.
De byggde nytt hus under 1978-1979, på ärvd fastighet. (Värde- och nybyggnadsår 1978.)
Jag har hittat en anteckning om slutvärdedatum 1978-12-27, antar att det är det datumet som ska anges som inköpsdatum? (Dock inget dokument.)
I fastighetsutdraget finns ett inskrivningsdatum 1978-01-18 för den ärvda tomten med hus som revs. Är det kanske det som ska anges istället?
Det verkar dock varit ordning på gubben (dog 2023), för det finns några pärmar med kvitton och fakturor, så inköpspriset kan jag nog räkna fram. Det är väl så man gör?
Tomten förutsätter jag att den ingår med 0:- då den är ärvd?
Tacksam för lite hjälp-☺
Jag hjälper min gamla svärmor med deklarationen för villan hon sålde förra året.
De byggde nytt hus under 1978-1979, på ärvd fastighet. (Värde- och nybyggnadsår 1978.)
Jag har hittat en anteckning om slutvärdedatum 1978-12-27, antar att det är det datumet som ska anges som inköpsdatum? (Dock inget dokument.)
I fastighetsutdraget finns ett inskrivningsdatum 1978-01-18 för den ärvda tomten med hus som revs. Är det kanske det som ska anges istället?
Det verkar dock varit ordning på gubben (dog 2023), för det finns några pärmar med kvitton och fakturor, så inköpspriset kan jag nog räkna fram. Det är väl så man gör?
Tacksam för lite hjälp-☺
Skatteverket har ofta bra hjälp, både anvisningar och svar på e-post. Kanske tar litet mer tid nu i deklarationstider. Om kvitton och underlag saknas så finns det schabloner som man kan räkna med. Om tomten har ärvts så ärver man även anskaffningsvärde så det är i vart fall mer än noll, men om det är lång tid bakåt troligen ett lågt värde.R Ragge20 skrev:Hej!
Tacksam för lite hjälp-☺
Tack för svar.K klimt skrev:Skatteverket har ofta bra hjälp, både anvisningar och svar på e-post. Kanske tar litet mer tid nu i deklarationstider. Om kvitton och underlag saknas så finns det schabloner som man kan räkna med. Om tomten har ärvts så ärver man även anskaffningsvärde så det är i vart fall mer än noll, men om det är lång tid bakåt troligen ett lågt värde.
Jag har kollat runt lite skatteverkets sajt, men inte lyckats hitta det jag söker.
Får ta mig en noggrannare koll i helgen låter det som.
Trevlig helg!
Klicka här för att svara