Stefan N Stefan N skrev:
Aquastop.
Jo men om det är en liten sak att åtgärda så behöver man väl inte göra ett onödigt stort jobb.

Det är höljet som har någon skruvgrej som inte gängar i. Nu när jag har den på öppet läge händer ändå inget. Kan det ändå vara något i den?

• Person håller ett metallhölje bredvid kran med fastklämd tång i kök. Problematik med att skruva fast höljet på kranen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Ansanpansan skrev:
Vad är det för trådar/ kablar i rören?
Det är kabeln till aquastoppen (magnetventilen). Diskmaskinen skickar en signal (ström) om den ska släppa på vatten eller vara stängd

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
A Ansanpansan skrev:
Det är höljet som har någon skruvgrej som inte gängar i. Nu när jag har den på öppet läge händer ändå inget. Kan det ändå vara något i den?
Kan du ta bort aquastoppet och kika så det kommer vatten när du öppnar avstängningsventilen så har du eliminerat det eventuella felet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kan du ta bort aquastoppet och kika så det kommer vatten när du öppnar avstängningsventilen så har du eliminerat det eventuella felet.
Har försökt öppna även med verktyg men det går typ inte så nu ger jag upp och ringer in någon.

Jag tror att tanken är bara att du skall skruva loss stoppet från röret från blandaren, och kontrolelra om det kommer vatten från blandaren. Du skall nog inte försöka öppna själva aquastopp "burken". Skulle det vara den som är trasig tror jag att man får byta hela klabbet med slang och allt.

Anslutningen till röret brukar nästan gå att lossa utan verktyg, det brukar stå att den bara skall skruvas dit utan verktyg, inte dra för hårt. Men det kan behövas lite verktygshjälp om den varit ihopskruvad länge.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt snarare att det är maskinen det är fel på. Den beter sig oregelbundet. Piper ibland, ibland inte. Börjar jobba, ibland inte. Låter märkligt men är det för att den inte får vatten i sig? Så krångligt. Det får nog bli att ta hit någon.

Kan även vara varning för vatten under maskinen, har sett några (som ej ger felkoder) som varnar med samma varningslampa vid läckage till undre tråget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.