A Ansanpansan skrev:
Den ena har suttit på något fäste i väggen
men inte inkopplad så den är ju inte ett nyligen uppkommit problem
 
A Ansanpansan skrev:
Eller menar ni varmvattnet inte inkopplat, bara kallvatten ?
ja men det skall inte spela någon roll
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, din diskmaskin är endast inkopplad på kallvattnet som det ser ut just nu rent okulärt.

Och det är ju normalfallet i 99% av alla diskmaskiner i villor.

Men jag misstänker starkt att felkällan till bristen på vatten ligger i avstängningsventilen som verkar vara av tvivelaktig funktion.
Kan man göra något åt denna avstängningsventil? Kontrollera det och i så fall åtgärda själv?
 
Krilleman
A Ansanpansan skrev:
Kan man göra något åt denna avstängningsventil? Kontrollera det och i så fall åtgärda själv?
Vet du vilken blandare du har i diskbänken?
Det är en bra utgångspunkt för att lokalisera problemet.

Vredet ska inte gå att snurra 360º oavsett fabrikat...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Ansanpansan skrev:
Kan man göra något åt denna avstängningsventil? Kontrollera det och i så fall åtgärda själv?
en rörmockare kan snabbt och lätt kolla igenom detta. eller vitvarutekniker
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vet du vilken blandare du har i diskbänken?
Det är en bra utgångspunkt för att lokalisera problemet.

Vredet ska inte gå att snurra 360º oavsett fabrikat...
Tapwell TM
 
Krilleman
A Ansanpansan skrev:
Tapwell TM
Du måste vara mer specifik.

Googlar man Tapwell TM så resulterar det inte bara i EN variant...
Det verkar dessutom inte finnas en variant som heter Tapwell TM.

Länka gärna om du har möjlighet till just din köksblandare!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du måste vara mer specifik.

Googlar man Tapwell TM så resulterar det inte bara i EN variant...
Det verkar dessutom inte finnas en variant som heter Tapwell TM.

Länka gärna om du har möjlighet till just din köksblandare!
Vad snäll du <3 är som försöker hjälpa en så sån här hopplös typ.
 
Krilleman
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ah, en EVO984, det underlättar ju enormt!

Här ligger ditt fel någonstans.
Demontera och kika på hur allt ser ut...

[länk]

[bild]
Tack! Morgondagens jobb...😩
 
Ovanligt med två anslutningar till diskmaskinen. Har bara sett det på 3 fas maskiner men jag misstänker snarare att det är magnetventilen (den blå som är inkopplad) som är problemet. Skifta över till den röda anslutningen och prova ett program men se till så att vattnet är avstängt annars kommer det bli ganska blött
 
B Bengt Henrik skrev:
Ovanligt med två anslutningar till diskmaskinen. Har bara sett det på 3 fas maskiner men jag misstänker snarare att det är magnetventilen (den blå som är inkopplad) som är problemet. Skifta över till den röda anslutningen och prova ett program men se till så att vattnet är avstängt annars kommer det bli ganska blött
Okej! Kollar det innan jag ger mig på att skriva isär hela blandaren. Tack!
 
Vad är det för trådar/ kablar i rören?
 
  • Rör och kablar i ett badrum eller kök, nära en vägganslutning, med metall- och plastdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aquastop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.