Jag har en kompletterande pump till vår från lufts värmepump Bosch 3800 som förser två rum med golvvärme. Nu är golven kalla och jag begriper inte vad som är fel. Jag har kollat cirkulationspumpen och den fungerar och jag har tagit av ställdonen och kollat fjädringen på schuntarna (de flexar). Problemet är att det är endast varmt framåt till det vita värmereglaget ,(pinnen pekar) sen är all rör kalla. Kan det vara luft i systemet ? Hur gör man isf för att avlufta eller finns det någon som har en bra förklaring?
Ta bort maxtermostaten, då ska det vara helt öppet till GV, under så är det en pigg och är den inte uppe, så knacka på den med skaffet på en mejsel, så brukar dom släppa.Från den vita går det ett smalt rör till vänster och en bulb i röret. Går att ta ut den, utan att vatten sprutar, om den är lös.
Jag tog bort den och piggen flexar men det känns inte som varmvattnet flödar längre än till där jag pekarJ jonaserik skrev:
Redigerat:
P Peter de Jonge skrev:Jag har en kompletterande pump till vår från lufts värmepump Bosch 3800 som förser två rum med golvvärme. Nu är golven kalla och jag begriper inte vad som är fel. Jag har kollat cirkulationspumpen och den fungerar och jag har tagit av ställdonen och kollat fjädringen på schuntarna (de flexar). Problemet är att det är endast varmt framåt till det vita värmereglaget ,(pinnen pekar) sen är all rör kalla. Kan det vara luft i systemet ? Hur gör man isf för att avlufta eller finns det någon som har en bra förklaring?
Bankat med hammare o skakat men känns inte som det flödar någon värme vidare mot vänster. Testade öka hastigheten på pumpen vilket jag hörde att den ökade men ingen förändring… kan det vara skräp som fastnar i ventilen ?J jonaserik skrev:
Alla vanliga element är varma, även på ovanvåningen så det borde väl indikera att cirkulationspumpen i VP funkar.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara