Jag har en kompletterande pump till vår från lufts värmepump Bosch 3800 som förser två rum med golvvärme. Nu är golven kalla och jag begriper inte vad som är fel. Jag har kollat cirkulationspumpen och den fungerar och jag har tagit av ställdonen och kollat fjädringen på schuntarna (de flexar). Problemet är att det är endast varmt framåt till det vita värmereglaget ,(pinnen pekar) sen är all rör kalla. Kan det vara luft i systemet ? Hur gör man isf för att avlufta eller finns det någon som har en bra förklaring?
 
  • Bild av ett värmesystem med rör och ventiler, där en pinne pekar mot ett vitt värmereglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort maxtermostaten, då ska det vara helt öppet till GV, under så är det en pigg och är den inte uppe, så knacka på den med skaffet på en mejsel, så brukar dom släppa.Från den vita går det ett smalt rör till vänster och en bulb i röret. Går att ta ut den, utan att vatten sprutar, om den är lös.
 
J jonaserik skrev:
Ta bort maxtermostaten, då ska det vara helt öppet till GV, under så är det en pigg och är den inte uppe, så knacka på den med skaffet på en mejsel, så brukar dom släppa.Från den vita går det ett smalt rör till vänster och en bulb i röret. Går att ta ut den, utan att vatten sprutar, om den är lös.
Jag tog bort den och piggen flexar men det känns inte som varmvattnet flödar längre än till där jag pekar
 
  • Finger pekar på ett rör vid en koppling i ett VVS-system, termostat sitter intill och kablar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och alla don borta syns det. ta hammaren och knacka på lilla hjärtat under ventilen, det ska ruska om ordentligt, det håller. Finns en packning i ventilen som kan kärva den med. Prova
 
P Peter de Jonge skrev:
Jag har en kompletterande pump till vår från lufts värmepump Bosch 3800 som förser två rum med golvvärme. Nu är golven kalla och jag begriper inte vad som är fel. Jag har kollat cirkulationspumpen och den fungerar och jag har tagit av ställdonen och kollat fjädringen på schuntarna (de flexar). Problemet är att det är endast varmt framåt till det vita värmereglaget ,(pinnen pekar) sen är all rör kalla. Kan det vara luft i systemet ? Hur gör man isf för att avlufta eller finns det någon som har en bra förklaring?
J jonaserik skrev:
Och alla don borta syns det. ta hammaren och knacka på lilla hjärtat under ventilen, det ska ruska om ordentligt, det håller. Finns en packning i ventilen som kan kärva den med. Prova
Bankat med hammare o skakat men känns inte som det flödar någon värme vidare mot vänster. Testade öka hastigheten på pumpen vilket jag hörde att den ökade men ingen förändring… kan det vara skräp som fastnar i ventilen ?
 
Och piggarna nere är OK då. Har du även vanliga element, hur är det cirkpumpen i VP, kam du se vilken fart den har, den är den primära framdrivande kraften för värmen.
 
J jonaserik skrev:
Och piggarna nere är OK då. Har du även vanliga element, hur är det cirkpumpen i VP, kam du se vilken fart den har, den är den primära framdrivande kraften för värmen.
Alla vanliga element är varma, även på ovanvåningen så det borde väl indikera att cirkulationspumpen i VP funkar.
 
  • Cirkulationspump Grundfos UPM3 i värmepump med grön lysdiod som indikerar drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK nästa steg i provningen då, ställ ner elementen uppe till minst hälften eller några helt, blir GV varmt då.
 
J jonaserik skrev:
OK nästa steg i provningen då, ställ ner elementen uppe till minst hälften eller några helt, blir GV varmt då.
Nej det blir ingen förändring tyvärr.
Så tacksam för att du försöker hjälpa mig
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.