Hej!

Helt plötsligt går inte maskinen igång, piper och visar kransymbolen. Vad ska jag göra för att fixa den? Tvättmaskin och tumlare har jag lagat och bytt element och allt möjligt tack vare er på forumet här men nu vet jag inte vad jag ska göra. Tack på förhand.

/ En ensam trebarnsmorsa med mycket disk
 
  • Diskmaskinspanel med knappar, display visar kransymbol och stjärna; rött ljus tänd. En finger pekar på kontrollpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutningar och rör bakom en diskmaskin som inte fungerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppssystem under diskbänk med grå rör och slangar, potentiellt från en diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör och slangar under diskbänk i kök, med synliga kopplingar och en eluttag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och avloppsslang under diskbänk med en hand som håller i en röd ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har tre ledare från kranen, så gissar diskmaskinen får vatten från den.

Så dubbelkolla så du ej har stängt av det på kranen. (Har råkat göra det på vår)

Hos oss ser reglaget ut så här:
Kökskrans reglage med markerad ventil för att styra vattentillförseln till diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B buffyin skrev:
du har tre ledare från kranen, så gissar diskmaskinen får vatten från den.

Så dubbelkolla så du ej har stängt av det på kranen. (Har råkat göra det på vår)

Hos oss ser reglaget ut så här:
[bild]
Den är helt lös men har varit det. Det är som att maskinen vill börja jobba lite men sen blir den tyst, förutom pipet då.

När jag tänker efter har den varit det sista månaderna. Flera gånger har jag dragit igång en disk - har jag trott men så är det odiskat på morgonen. Så var det aldrig förut. Vet inte ens om det har med saken att göra.

Nu hör jag att maskinen försöker jobba.
 
A Ansanpansan skrev:
Den är helt lös men har varit det. Det är som att maskinen vill börja jobba lite men sen blir den tyst, förutom pipet då.

När jag tänker efter har den varit det sista månaderna. Flera gånger har jag dragit igång en disk - har jag trott men så är det odiskat på morgonen. Så var det aldrig förut. Vet inte ens om det har med saken att göra.

Nu hör jag att maskinen försöker jobba.
det finns två aquastop under din diskbänk en blå och en röd den röda är för inkoppling till varmvatten du har bara kallvattnet påkopplat vilket är vanligast.
på vissa program vill den ha varmvatten detta går att programmera bort frågan är om detta har hänt av olyckshändelse annars är risken att den blå är trasig då de fungerar som inloppsventiler. svårta tt veta mer utan att kolla felkoder
 
Krilleman
Varför har du två "aquastop" under diskbänken?
Det är inte standard för en vanlig diskmaskin.

Har vattnet fungerat förut till diskmaskinen?

Två aquastop-enheter under diskbänken kopplade till avloppsrör och vattenledning, omgivna av plast- och metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Varför har du två "aquastop" under diskbänken?
Det är inte standard för en vanlig diskmaskin.

Har vattnet fungerat förut till diskmaskinen?

[bild]
varmt och kallt vatten
 
Krilleman
returen returen skrev:
varmt och kallt vatten
Jo, men frågan var ju om det alltid varit på detta sättet.
Ena inte inkopplad och andra fungerat.

Dessutom blir det ju lite meckigt med kravet på avstängning ovan diskbänk för vattnet till diskmaskin... Om det ska vara dubbelt alltså KV/VV.

Men avstängningsventilen verkar ju vara suspekt om man kikar på videon...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jo, men frågan var ju om det alltid varit på detta sättet...
nä jag tror TS har tillfört detta själv i nått tråkigt ögonblick...
 
returen returen skrev:
det finns två aquastop under din diskbänk en blå och en röd den röda är för inkoppling till varmvatten du har bara kallvattnet påkopplat vilket är vanligast.
på vissa program vill den ha varmvatten detta går att programmera bort frågan är om detta har hänt av olyckshändelse annars är risken att den blå är trasig då de fungerar som inloppsventiler. svårt att veta mer utan att kolla felkoder
Okej...hur kollar man felkoder? Jag tror inte den har massa program. Jag har aldrig tryckt på mer knappar än två, auto och eco men auto har sensate åren slagit om till eco av sig själv. Det är också helt omöjligt att liksom "slå av" den. Nu när jag trycker av blir displayen svart men trycker jag igen blinkar den igång på det där eco 3-timmars progrmmet. Går liksom inte att 0-ställa.
 
returen returen skrev:
nä jag tror TS har tillfört detta själv i nått tråkigt ögonblick...
Menar ni de tredje vredet vid kranen vid hon? Så som den snurrar har det i alla fall gjort senaste åren.
 
A Ansanpansan skrev:
Menar ni de tredje vredet vid kranen vid hon? Så som den snurrar har det i alla fall gjort senaste åren.
Nä vi spånar på aquastopen under diskbänken, du höll i det röda oinkopplade sen är det ju ett blått oxå
dessa är ju ventiler för vattnet in i maskinen
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jo, men frågan var ju om det alltid varit på detta sättet.
Ena inte inkopplad och andra fungerat.

Dessutom blir det ju lite meckigt med kravet på avstängning ovan diskbänk för vattnet till diskmaskin... Om det ska vara dubbelt alltså KV/VV.

Men avstängningsventilen verkar ju vara suspekt om man kikar på videon...
Eller menar ni varmvattnet inte inkopplat, bara kallvatten ?
 
returen returen skrev:
Nä vi spånar på aquastopen under diskbänken, du höll i det röda oinkopplade sen är det ju ett blått oxå
dessa är ju ventiler för vattnet in i maskinen
Den ena har suttit på något fäste i väggen
 
Krilleman
A Ansanpansan skrev:
Eller menar ni varmvattnet inte inkopplat, bara kallvatten ?
Ja, din diskmaskin är endast inkopplad på kallvattnet som det ser ut just nu rent okulärt.

Och det är ju normalfallet i 99% av alla diskmaskiner i villor.

Men jag misstänker starkt att felkällan till bristen på vatten ligger i avstängningsventilen som verkar vara av tvivelaktig funktion.
 
A Ansanpansan skrev:
Den ena har suttit på något fäste i väggen
 
  • Gråa flexibla rör och en röd plastdel på en vägg, fastsatta med vita beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.