Hej!
Helt plötsligt går inte maskinen igång, piper och visar kransymbolen. Vad ska jag göra för att fixa den? Tvättmaskin och tumlare har jag lagat och bytt element och allt möjligt tack vare er på forumet här men nu vet jag inte vad jag ska göra. Tack på förhand.
/ En ensam trebarnsmorsa med mycket disk
Helt plötsligt går inte maskinen igång, piper och visar kransymbolen. Vad ska jag göra för att fixa den? Tvättmaskin och tumlare har jag lagat och bytt element och allt möjligt tack vare er på forumet här men nu vet jag inte vad jag ska göra. Tack på förhand.
/ En ensam trebarnsmorsa med mycket disk
Den är helt lös men har varit det. Det är som att maskinen vill börja jobba lite men sen blir den tyst, förutom pipet då.B buffyin skrev:
När jag tänker efter har den varit det sista månaderna. Flera gånger har jag dragit igång en disk - har jag trott men så är det odiskat på morgonen. Så var det aldrig förut. Vet inte ens om det har med saken att göra.
Nu hör jag att maskinen försöker jobba.
det finns två aquastop under din diskbänk en blå och en röd den röda är för inkoppling till varmvatten du har bara kallvattnet påkopplat vilket är vanligast.A Ansanpansan skrev:Den är helt lös men har varit det. Det är som att maskinen vill börja jobba lite men sen blir den tyst, förutom pipet då.
När jag tänker efter har den varit det sista månaderna. Flera gånger har jag dragit igång en disk - har jag trott men så är det odiskat på morgonen. Så var det aldrig förut. Vet inte ens om det har med saken att göra.
Nu hör jag att maskinen försöker jobba.
på vissa program vill den ha varmvatten detta går att programmera bort frågan är om detta har hänt av olyckshändelse annars är risken att den blå är trasig då de fungerar som inloppsventiler. svårta tt veta mer utan att kolla felkoder
Jo, men frågan var ju om det alltid varit på detta sättet.returen skrev:
Ena inte inkopplad och andra fungerat.
Dessutom blir det ju lite meckigt med kravet på avstängning ovan diskbänk för vattnet till diskmaskin... Om det ska vara dubbelt alltså KV/VV.
Men avstängningsventilen verkar ju vara suspekt om man kikar på videon...
Okej...hur kollar man felkoder? Jag tror inte den har massa program. Jag har aldrig tryckt på mer knappar än två, auto och eco men auto har sensate åren slagit om till eco av sig själv. Det är också helt omöjligt att liksom "slå av" den. Nu när jag trycker av blir displayen svart men trycker jag igen blinkar den igång på det där eco 3-timmars progrmmet. Går liksom inte att 0-ställa.returen skrev:
det finns två aquastop under din diskbänk en blå och en röd den röda är för inkoppling till varmvatten du har bara kallvattnet påkopplat vilket är vanligast.
på vissa program vill den ha varmvatten detta går att programmera bort frågan är om detta har hänt av olyckshändelse annars är risken att den blå är trasig då de fungerar som inloppsventiler. svårt att veta mer utan att kolla felkoder
Eller menar ni varmvattnet inte inkopplat, bara kallvatten ?Krilleman skrev:
Jo, men frågan var ju om det alltid varit på detta sättet.
Ena inte inkopplad och andra fungerat.
Dessutom blir det ju lite meckigt med kravet på avstängning ovan diskbänk för vattnet till diskmaskin... Om det ska vara dubbelt alltså KV/VV.
Men avstängningsventilen verkar ju vara suspekt om man kikar på videon...
Ja, din diskmaskin är endast inkopplad på kallvattnet som det ser ut just nu rent okulärt.A Ansanpansan skrev:
Och det är ju normalfallet i 99% av alla diskmaskiner i villor.
Men jag misstänker starkt att felkällan till bristen på vatten ligger i avstängningsventilen som verkar vara av tvivelaktig funktion.







