Hej,

Behöver er expertis, jag har försökt läsa på så gott jag kan och försöker förstå hur jag bäst förbättrar ventilationen i mitt hus, byggt ca 1955 med oljepanna original, men nu med bergvärme.
Huset är 128kvm+ 110kvm biyta (källare + garage)
idag sitter det en paxfläkt i badrummet som gör 0 och ingen skillnad, i köket har vi en köksfläkt.
alla fönster är bytta till nya moderna 3 glasfönster av tidigare ägare.
vi har en källare, där svale och en tvättstuga finns, tillsammans med ett garage som används som förråd. Takhöjden i källaren är väldigt låg, därav kommer jag i nuläget inte att dra ner FTX dit, utan jag tänker mig sätta in mini-FTX i befintliga ventilhål som finns i grunden, rätt eller fel, era åsikter? som sagt, skulle vi dra ner rör så blir det väldigt trångt, takhöjden är 180cm på flertalet ställen.

Hur som, åter till boytan, jag infogar en bild på hur JAG tänker att man eventuellt skulle kunna dra ventilationen, men jag är superöppen för ändringar.
Till vänster på bilden är det öppen planlösning numera, det är även ett ryggåstak (heter det så?), så jag har tänkt att gå med ett ventilationsrör på vardera sida om balken som sitter högst upp i taket idag och sedan klä in dem.
Jag har även en öppen spis som i framtiden kommer bli en kassett, jag tänker att det kan vara bra att ta hand om varmluften som den genererar och skjuta runt det i huset, därav en insug där.

Gult = frånluft
Rött = tilluft
Brun = avluft
Blå = uteluft

jag tänker mig placera dämpare på varje avstickare till respektive rum samt på kanalen ut emot öppna ytan till vänster på bilden, både på till och frånluftskanalerna.
dimension 160 på "stammarna" och 120? på insticken till rummen?

tar tacksamt emot massor med kommentarer och ideer!
Funderar på ett set ifrån ventilation.se, det verkar smidigt, men jag vill först bilda mig en egen uppfattning om hur jag bäst får till detta, innan jag tar in offert och beställer från dem.

BirgitS
Det går utmärkt att ladda upp bilder direkt i forumet, i stället för att gå omvägen över en PDF-fil. Det är inte alla som orkar öppna en PDF och därför blir det ofta färre svar då.

Med så många rum som behöver tilluft, 4 sovrum, 1 vardagsrum och kanske rummet med öppen spis, behöver du nästan lika många frånluft. Men du ska inte ha både till- och frånluft i samma rum. Det ska vara (ständig) frånluft i rum som "smutsar" ner luften, kök, badrum, tvättstuga, klädkammare, ev. hall. Det ska vara tilluft i alla rum där man vistas under lång tid, sovrum, vardagsrum, allrum.

Det finns de här normerna att ta hänsyn till:
Total frånluft minst 0,35 l/s per kvm.
Minst 15 l/s i badrum.
Minst 10 l/s i kök, toalett, tvättstuga.
5-10 l/s i övriga utrymmen med frånluft, klädkammare, hall.

Minst 4 l/s per person tilluft i sovrum.

Tack för svaret!
Hur ska jag tänka när kök/vardagsrum och hall allt är i en enda stor öppen yta? Tilluft eller frånluft? Tänker att som du säger, inte ha både och i ett rum, halva huset är tyvärr öppen planlösning 😱

Hej! Försök dra frånluft från kökets rum, alternativt så nära kökets yta som möjligt. Har du egen IM-kanal för köksfläkt (rekommenderas när man kör FTX). Precis som BirgitS skriver; ej från- och tilluft i samma rum. Förstår dock poängen iom kamin vilket är rimligt.

BirgitS
Okej, så planlösningen ser inte ut som på bild. Försök rita en skiss på hur det ser ut.

Som Markus skriver frånluft i köket så nära hällen (som har utblåsande fläkt, fläkt med plasma/kolfilter) som möjligt. Tilluft i andra änden (eller två andra ändor beroende på hur det ser) av "rummet", förslagsvis nära yttervägg och soffgrupp.

Tack för inspel! jag har lite hobbymässigt nu gjort en bild som visualiserar vårt kök/matplats/hall.
Planritning över kök, matplats och hall med öppen layout. Visar köksö med spis, matsalsbord, soffa, TV-bänk och olika skåp och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är alltså hela vänstra delen på min orginalritning enligt nedan (tänk trappan ner till källaren som referens.
Skiss över kök, matplats och hall med färgmarkerade ventilationsrör. Öppet innetak upp till taknock, trappa till källaren visas, planlösning vänstra delen.
Skapa konto

Det är alltså helt öppet, alla väggar borta, samt att det är öppet i tak upp till taknocken. (se nedan bild)
Öppet kök och matplats med tak upp till nocken, köksö, och matbord med orange stolar. Takpendlar hänger över bordet, ljusa väggar och golv.
Skapa konto

Därav min fråga hur jag bör hantera luften i det stora utrymmet.
Jag tänker att kanske är enklast att gå med ett rör på respektive sida om takbalken och sen klä in rören och sätta till/frånluft på de rören, men det kanske är dumt?
Eller är det helt enkelt så att FTX inte kommer funka hos mig pga ovan öppna yta?
Köksfläkten sitter över spisen vid köksön, den har en egen kanal som jag inte tänkte ge mig på.

BirgitS
FTX fungerar även när man har öppen planlösning.Sätt frånluften nära kylskåpet och tilluften ovanför TV ungefär, så blir det nog bra. Bör bli en bra luftström över ytorna där man sitter då.

Sen kan du ha en till frånluft nära ytterdörren (där kläderna hänger och det avdunstar vatten från blöta kläder och blir en del textildamm).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.