6 771 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Ingen/bristfällig värme i vattenburna element på översta våningen
Jag sätter också min gissning på att det är för högt mottryck i radiatorerna på övervåningen, det blir lätt så om man kopplar på nya radiatorer på avstick. Lösningen är att strypa övriga radiatorer och att höja hastigheten till max på de berörda radiatorerna. Ett bekymmer kan vara att gamla slottsventiler inte kan strypa tillräckligt eftersom packningarna är slitna. Om det finns radiatorer som inte blir kalla trots att ventilen är stängd kan det behövas packningsbyte.
Rörmokaren kan ha glömt att öppna kopplen efter sig ocksåT term skrev:Jag sätter också min gissning på att det är för högt mottryck i radiatorerna på övervåningen, det blir lätt så om man kopplar på nya radiatorer på avstick. Lösningen är att strypa övriga radiatorer och att höja hastigheten till max på de berörda radiatorerna. Ett bekymmer kan vara att gamla slottsventiler inte kan strypa tillräckligt eftersom packningarna är slitna. Om det finns radiatorer som inte blir kalla trots att ventilen är stängd kan det behövas packningsbyte.
Medlem
· Blekinge
· 12 249 inlägg
Antar att de elementen som är på er översta våning är de sista i linjen, oftast är de sista elementen alltid en viss skillnad kallare än de som ligger först. Om inte huset är ”uppvärmt”. Vad har ni för bar tryck?
Cirkulationspumpen kanske inte klarar av att trycka upp värmen i det flödet som den gör i de andra elementen. Att du kör med helt öppna radiatorer hela vägen är bara gynnsamt. För själva värmen bör du sedan ställa på pannan (om de nu finns möjlighet). Oavsett vad så bör du ju kunna använda dig av fullt flöde i alla element och ändå få värme till översta plan
Cirkulationspumpen kanske inte klarar av att trycka upp värmen i det flödet som den gör i de andra elementen. Att du kör med helt öppna radiatorer hela vägen är bara gynnsamt. För själva värmen bör du sedan ställa på pannan (om de nu finns möjlighet). Oavsett vad så bör du ju kunna använda dig av fullt flöde i alla element och ändå få värme till översta plan
Har haft samma problem när vi blandat ny och gammal installation.
När vi hade olja vad det inga problem, termostaterna på radiatorerna skötte ballansen.
Funkade sämre med värmepump.
Löstes genom att ta bort termostaterna på dom nya radiatorerna. Även när dom är helt öppna bromsar dom en hel del.
När vi hade olja vad det inga problem, termostaterna på radiatorerna skötte ballansen.
Funkade sämre med värmepump.
Löstes genom att ta bort termostaterna på dom nya radiatorerna. Även när dom är helt öppna bromsar dom en hel del.
Det är oftast inte termostaterna som bromsar, utan det faktum att man i nyinstallationer oftast har väsentligt mycket tunnare kopparrör (ofta 15mm) till skillnad från de gamla 3/4 eller t.o.m. entums stålrören.R rehn skrev:
Hur svårt kan det vara?
Det spelar ingen roll om du blandar 2" rör med 12mm rör, termostater eller inte, OM man bara ser till att strypa in radiatorerna rätt!
Förr satt oftast strypningen i returkopplet, idag sitter den oftast i ventilen.
Det spelar ingen roll om du blandar 2" rör med 12mm rör, termostater eller inte, OM man bara ser till att strypa in radiatorerna rätt!
Förr satt oftast strypningen i returkopplet, idag sitter den oftast i ventilen.
Att de inte är, innebär inte, att det inte går!
Läs handboken jag länkade till.
Vi pratar definitivt inte "rocket science"!
Och livet blir belastat med ett bekymmer mindre.
Dessutom var de gamla systemen injusterade i högre grad än idag, då puckon predikar/tror att termostater är svaret på jungfruns bön
Dessutom var de gamla systemen injusterade i högre grad än idag, då puckon predikar/tror att termostater är svaret på jungfruns bön
Om jag inte missminner mig så hade ts gamla vred på radiatorerna. Lycka till med den injusteringen. Är dom injusterade är de väl fasta kv värden isåfall.L lat skrev:Att de inte är, innebär inte, att det inte går!