Fraggel79 skrev:
Äntligen, efter mycket tjafs med (Huskvarna) Elektrolux service plus Elektrolux utan gensvar "det är normalt att induktionshällar låter" så ringde vi Thorsells vitvaror där vi köpte hela vitvarupaketet. Förklarade hur vi blivit bemötta av Elektrolux och de kom hem till oss och lyssnade "låter inte normalt, sa kvinnan som var hemma hos oss. Hon hade nämligen en exakt likadan häll hemma! En vecka senare kom de tillbaka med en ny spis och tog med vår gamla, de skulle ta kontakt med deras Elektroluxsäljare och reklamera spisen åt oss. Det kallar jag service. Och den nya spisen är tyst (så tyst som en induktionsspis kan vara)- det är helt otroligt! Inga missljud, högfrekventa gnissel eller stråkorkestrar! Kan inte fatta att Elektrolux vågar bete sig på det viset, men de hoppas väl på att man ska ge upp.

Stå på er ni andra oxå och lycka till.
Kul att ni är nöjda med Siemens Hällen har en Siemens som väntar på installation. Dock oroade ditt uttalande om era övriga vitvaror från Siemens mig lite? Vilka produkter har ni och vad har problemen varit?

Jag har nämligen kört dem rakt över köket.

Kalledoo>>Misstänker att du citerade fel. Siemens är nog inte bättre/sämre än något annat egentligen, bara att jag blir irriterad när vi haft servicepersoner här 5 ggr på 2 år och man då måste boka in en halvdag i kalendern. Kylen håller inte kylan men det skall tydligen vara normalt (översta hyllan lämpar sig inte för mjölk), vi har löst det genom att ha den konstant på +2 C och då är det plus 6 överst). Frysen har pajat två gånger (efter 2 resp 6 mån men nu funkar den utmärkt), bägge gångerna den självavfrostande delen som inte fungerat, och fungerar inte den blir det väldigt isigt. Sedan att installatören av tvättmaskinen lyckades ställa maskinen ovanpå invattenslangen så att det inte kom in något vatten i maskinen och den därmed skar är ju en helt annan historia och inget som kan belastas Siemens. Diskmedelsfackslocksöppningsfunktionen i diskmaskinen fungerar från och till, serviceman hävdar att det inte är något fel på maskinen (dock fungerade det utmärkt de första månaderna efter att han varit här, så nåt måste det ju ha varit).
Om du har möjlighet, uppdatera till ugn med självrengöringsfunktion (pyrolys), men Siemens är listiga och har enbart det i sin toppversion av ugn, så då får man en massa annat onödigt.
In concensus funktionsbetyg: Häll betyg 5, ugn betyg 3, kylskåp betyg 2, frys betyg 3, diskmaskin betyg 3, tvättmaskin 4, torktumlare 4.

Mina föräldrar har 2 år gamla Siemens vitvaror i sitt kök.

Frysen gick sönder efter 1,5år, den kunde inte hålla mer än 0gradigt det var
något rör inne i frysen som hade gått sönder, det tog två veckor
innan dom fick det lagat!

Hällen tycker jag har varit katastrof redan från början, problemet
är touchknapparn som man är tvungen att trycka så hårt på att
det gör ont i fingrarna, samtidigt är den så känslig
att minsta lilla smuts över knapparna så låser sig hela hällen.

Så dom är sådär nöjda med Siemens.

Jag kommer nog aldrig mer köpa Siemens-prylar. De fungerar hyftat bra nya, men det är för många plastdetaljer som går sönder efterhand. Både jag och brorsan har kylskåp där dörrarnas upphängning (i plast!) gett upp, så dörrarna sjunker ner vilket innebär att innerbelysningen är på konstant, vilket i sin tur vämer upp varorna på det hyllplanet (samt drar extra el...).

Avledningen av kondensvatten fungerar sådär. Det har hänt att någon halvdeciliter vatten runnit ut genom dörröppningen och ner på golvet utan upptäckt. Så där har vi fläckar i parketten.

Termostatet i frysen är inte riktigt kalibrerat. Vid -18 inställt visar temometer -27. Hur mycket extra betalar man för elen då?

Snarare än att vissa märken missköter sig, är det inte bara så att kvaliteten på vitvaror generellt blir sämre och sämre? Mer lull-lull och "disajn" på bekostnad av tillförlitlighet och hållbarhet, eftersom de inte får bli dyrare?

EDIT: Då tänker jag, när jag läser i såna här forum vad folk går igång på, att vi tyvärr kanske bara får vad vi ber om.

Redigerat:
Back to induktion.
Vi har haft våran häll i två veckor och är sjukt nöjda. Värmen reagerar otroligt snabbt så fort man vrider upp eller ned. Visst kan det surra lite i grytorna men tycker det framförallt är vid booster tillsammans med tomma grytor som man lägger större vikt vid det. Dock kör vi på WMFs bästa serie samt gjutjärn, samt några Ikea 365.
Dock så har vi inte ren touch utan en magnet puck, hällen från Neff. Har länkat tidigare på forumet dit, inköpt i tyskland.
Jag skulle alla dagar välja induktion igen.

Farzan skrev:
Snarare än att vissa märken missköter sig, är det inte bara så att kvaliteten på vitvaror generellt blir sämre och sämre? Mer lull-lull och "disajn" på bekostnad av tillförlitlighet och hållbarhet, eftersom de inte får bli dyrare?

EDIT: Då tänker jag, när jag läser i såna här forum vad folk går igång på, att vi tyvärr kanske bara får vad vi ber om.
Jag har tidigare skrivit inlägg i en annan tråd här på (http://www.byggahus.se/forum/el/4969-nan-som-har-induktionshaell-4.html) och upptäckte nyss dessa sidor. Som "Farzan" efterlyst så har jag provat och videofilmat hur det låter dels med min Husqvarna QSI 7137 (som också verkar säljas under namnet Electrolux EKD70950W), dels med en god väns induktionshäll från Siemens.

Jag har lagt upp en video på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=nv8SiGg12CY
Där ni kan ni som vill höra hur det låter om Husqvarna QSI7137 när man använder olika kärl. Som jämförelse så har jag också tagit med en sekvens där samma kokkärl används på en induktionshäll från Siemens. Med de flesta av kärlen är den helt tyst. Jag har inte någon lojalitet med någon fabrikant och har inte manipulerat ljudet på något sätt. I filmsekvensen är det vatten i kastrullerna men missljudet finns alltid där oberoende av vad som tillagas.

Jag och min familj störs väldigt av ljudet men handlaren och tillverkaren Husqvarna/Electrolux vägrar låta mig byta. Jag har aldrig förut varit med om att handlare och tillverkare på detta sätt smitit från sitt ansvar. Min erfarenhet är alltså att det tyvärr är så att det är just Electrolux som beter sig ovanligt illa. De tar inte sitt ansvar för en felkonstruerad produkt! Jag har betalt dyra pengar för att få bra kvalitet och istället drabbats av en störningskälla som jag inte får byta.

Spisgubben, det du skriver och länkar till är högst relevevant info för den här tråden men jag förstår inte vad det har att göra med min kommentar som du länkar till.

När jag läser tråden förvånas jag över att ingen klagar på fläktljudet after användning.
Min Gram (som jag har pratat om i en annan tråd under kök) låter enligt senaste uppmätningen av servicekillen 46-48 db och tar i snitt en timme på sig efter användning innan den slutar.

Normalt - säger Mediamarkt och säger samtidigt att en diskmaskin låter lika många decibel. Min Siemens disk låter väldigt lite i jämförelse men spisen gör att vi numera flyttat ut ur köket då det inte går att äta i oväsendet. Spisen ska väck omgående men Mediamarkt sa lite svävande att jag behövde vända mig till ARN?? men skulle kolla en sista "källa" Men ARN Spisen har fan varit kass sen jag köpte den med olika fel och är fortfarande inte okej trots tre servicebesök.

OM det nu skulle vara så att spisen "bara" låter som den ska måst de bero på olika hertz tal misstänker jag. Min HD med raka rör låter mindre störande än en japsfyra trots högre decibel.,Detta hjälper dock inte mig då jag knappt kan sitta i vardagsrummet utan att störas. Min HTPC och Mitt akvarium har jag lagt massaa pengar på att få tysta men brummet från spisen är mer störande än brandlarmet:x

Hur är det med er andra och fläktljudet för avsvalningen.
För övrigt konstaterar jag att jag inte har några missljud likt de ni andra klagar över men så har jag ingen boostfuktion heller. De gånger det låtiti är när det varit skit eller vatten under kastrullen.

Vi har en Husqvarna häll och fläkten kan man bara höra
svagt om man öppnar lådan under hällen, om man stänger av
hällen stängs självklart fläkten av.

Vi har en Siemens och inga störande fläktljud.
Fläkten stängs av när hällen stängs.

Är det spisar ni har eller bara separat häll?

Vi har separat häll och ugn (Elux) och har aldrig lagt märke till fläktljud från hällen - inbyggnadsugnarna låter däremot en hel del när fläkten efterkör, i synnerhet den mindre mikro/varmluft/grill-kombon.

Stroker skrev:
Är det spisar ni har eller bara separat häll?
Separat häll och separat spis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.