113 139 läst ·
92 svar
113k läst
92 svar
Induktionsspis: Risker? Fördelar? Nackdelar?
läste denna tråd innan jag köpte induktionshäll för 1,5 år sedan. Köpte en värsting siemens piezo. Allt 1000 ggr bättre än glaskeramikhäll eller vanlig spis. Det finns inga alternativ. Gå inte på kedjornas "utförsäljningar" eller "bra priser" på glaskeramikhällar. Ni ångrar er om ni provar kompisens induktionshäll en gång och kommer aldrig vilja laga mat på något annat. Gas är såklart också kanon men lite förlegat och de är mycket svårare att hålla rena. Induktionshällen torkar man enkelt av direkt efter att man stekt klart eftersom den är i princip sval strax efter att man stänger av plattan..
Är inne på min andra induktionshäll nu och kan bara komma på fördelar med den! Keramikhäll känns hopplöst långsam och seg i järmförelse.
En del hällar låter mer än andra, hade en Electrolux i förra lyan som väsnades en del, nuvarande Siemens surrar bara lite grann.
Antar att billigare hällar väsnas mer och kan vara lite kinkiga med vissa pannor och kärl. Elektrolluxhällen kunde få spel ibland så att stekpannan åkte omkring på hällen...
En del hällar låter mer än andra, hade en Electrolux i förra lyan som väsnades en del, nuvarande Siemens surrar bara lite grann.
Antar att billigare hällar väsnas mer och kan vara lite kinkiga med vissa pannor och kärl. Elektrolluxhällen kunde få spel ibland så att stekpannan åkte omkring på hällen...
Återupplivar denna tråd då jag nu läst igenom hela efter att ha köpt vår första induktionshäll själva. En Whirlpool ACM 751, deras näst bästa modell tror jag.
Det verkar inte finnas någon konsensus om induktionshällar ska eller inte ska låta, eller om dyra kastruller ska eller inte ska låta.
Kan tillägga att vår Whirlpool är testat med ett antal olika Tefal pannor och kastruller från deras dyrare serier, samt ett WMF set som har fått bäst i test i Tyskland. Samtliga låter som en högspänningsstation och det upplever vi inte som särskilt trevligt.
Men, det jag vill fråga om är något som ingen ens nämnt i hela tråden:
Hur bra behåller induktionshällar värmen efter att man lagt i kött? Dvs. är det någon här som wokar på väldigt hög värme, och i så fall, vattnar sig köttet för dem eller kan de få yta direkt?
Det verkar inte finnas någon konsensus om induktionshällar ska eller inte ska låta, eller om dyra kastruller ska eller inte ska låta.
Kan tillägga att vår Whirlpool är testat med ett antal olika Tefal pannor och kastruller från deras dyrare serier, samt ett WMF set som har fått bäst i test i Tyskland. Samtliga låter som en högspänningsstation och det upplever vi inte som särskilt trevligt.
Men, det jag vill fråga om är något som ingen ens nämnt i hela tråden:
Hur bra behåller induktionshällar värmen efter att man lagt i kött? Dvs. är det någon här som wokar på väldigt hög värme, och i så fall, vattnar sig köttet för dem eller kan de få yta direkt?
Jag kan inte förstå att man inte ser svagheterna med induktionshäll ställer man en stekpanna innanför makeringen och börjar att steka så är köttet vitt i ytterkanten och brunt i mitten, då är den sämre än en vanlig spis med gjutjärnsplattor i det fallet för den har en jämn värme på hela sin platta. sedan att den snabbt blir varm och blir fort kall är en fördel , men att steka med är den en dålig kompromiss om man vill ha kvalite på det på det man gör.
Om du menar i wookgryta så fungerar det ungefär lika dåligt som på en vanlig elspis, dvs det blir för lite värme på sidorna av grytan. Vi har haft både gas och vedspis tidigare och de fungerade mycket bättre i det avseendet. (Jag citerar min Hustru här, hon är kinesiska så hon vet vad hon talar om.)eobet skrev:
Annars är det ju en ohygglig effekt (3600W på vår häll), så det är inga problem att slänga på både en och två stora köttbitar utan att förlora värmen. Stänger man av helt, så blir det givetvis kallt ganska så omedelbart om man har en gryta med tunt gods, det finns ingen eftervärme som på en vanlig elspis.
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Skumpen, jag har aldrig upplevt det du beskriver med induktionshäll (däremot med vanliga plattor och glaskeramik häll). Inte ens när jag har en panna som går lite utanför markeringarna.
Rätta mig mycket gärna nu. Men som jag förstår det har du en induktionshäll. Den ger inte jämn värme med din panna. Då är alla induktionshällar dåliga om det är kvalitet man vill ha. Är det så du menar?Skumpen skrev:Jag kan inte förstå att man inte ser svagheterna med induktionshäll ställer man en stekpanna innanför makeringen och börjar att steka så är köttet vitt i ytterkanten och brunt i mitten, då är den sämre än en vanlig spis med gjutjärnsplattor i det fallet för den har en jämn värme på hela sin platta. sedan att den snabbt blir varm och blir fort kall är en fördel , men att steka med är den en dålig kompromiss om man vill ha kvalite på det på det man gör.
Låter mer som dålig stekpanna som inte sprider värmen jämt i sig.Skumpen skrev:Jag kan inte förstå att man inte ser svagheterna med induktionshäll ställer man en stekpanna innanför makeringen och börjar att steka så är köttet vitt i ytterkanten och brunt i mitten, då är den sämre än en vanlig spis med gjutjärnsplattor i det fallet för den har en jämn värme på hela sin platta. sedan att den snabbt blir varm och blir fort kall är en fördel , men att steka med är den en dålig kompromiss om man vill ha kvalite på det på det man gör.
Som sagt. Dålig induktionsspis har jag råkat ut för tidigare men sååå dålig var den inte utan den var helt jämn i tempen. Den väsnades tyvärr oerhört mycket men det var ugnen de och den Siemensspisen är helt i klass med eller bättre än en gasspis. Går inte ens att jämföra med gamla keramik hällar.Skumpen skrev:Jag kan inte förstå att man inte ser svagheterna med induktionshäll ställer man en stekpanna innanför makeringen och börjar att steka så är köttet vitt i ytterkanten och brunt i mitten, då är den sämre än en vanlig spis med gjutjärnsplattor i det fallet för den har en jämn värme på hela sin platta. sedan att den snabbt blir varm och blir fort kall är en fördel , men att steka med är den en dålig kompromiss om man vill ha kvalite på det på det man gör.
Att den reagerar direkt på värmeförändringar är ju en av de egenskaperna som är bäst både på gas och induktion för att få just den perfekta värme man behöver för varje enskilt behov. Bra stekjärn och grytor (verktyg alltså) är inte att förakta för att uppnå bra resultat men den som styr spakarna är den som gör "det" -spis eller vad det nu är i all ära
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns en tråd tidigare om ojämn värme så då rådfrågade jag en veteran på induktion och fick veta att gjutjärn har dåliga magnetiska egenskaper så de vill inte riktigt bli varma.
Så är det gjutjärnspanna som skumpen använder så får han flytta om köttbitarna för gjutjärn har problem att bli varmt i kanten.
Protte
Så är det gjutjärnspanna som skumpen använder så får han flytta om köttbitarna för gjutjärn har problem att bli varmt i kanten.
Protte
Min stekpanna från skeppshult blir bara varm i mitten, om jag har den på en platta som är mindre än pannan. Teflonpannan fungerar bättre. Flyttar jag om pannorna så teflonpannan får den mindre och gjutjärnspannan den större zoonen så blir det fina pannkakor. Skeppshult ger frasigare pannkakor, kanske pga mer fett i laggen.
Jaha, nu har jag stött på en sak som nästan är mer irriterande än det "brummande" ljudet i pannorna med min Whirlpool häll:
Ställer jag in den på medelvärme, dvs 50% styrka, så hörs ett högt "klick" och så verkar plattan gå igång på fullt fräs (det börjar koka) i några sekunder och sedan stänger den av sig. Direkt efter hörs samma "klick" igen och full fräs i några sekunder. Och så står den och klickar och drar på och av hela tiden.
Det känns jävligt amatörmässigt, om jag får säga.
Men å andra sidan vad jag kunnat läsa mig till så är det bara Miele som har "äkta" 50% effekt då man väljer medelvärme på en induktionshäll.
(Kan tillägga att i ett tyst hus utan fläkten på så hörs "klicket" högt och tydligt oavsett vilket rum man är i lägenheten, så det är inget man måste trycka örat mot spisen för att urskilja heller.)
Ställer jag in den på medelvärme, dvs 50% styrka, så hörs ett högt "klick" och så verkar plattan gå igång på fullt fräs (det börjar koka) i några sekunder och sedan stänger den av sig. Direkt efter hörs samma "klick" igen och full fräs i några sekunder. Och så står den och klickar och drar på och av hela tiden.
Det känns jävligt amatörmässigt, om jag får säga.
Men å andra sidan vad jag kunnat läsa mig till så är det bara Miele som har "äkta" 50% effekt då man väljer medelvärme på en induktionshäll.
(Kan tillägga att i ett tyst hus utan fläkten på så hörs "klicket" högt och tydligt oavsett vilket rum man är i lägenheten, så det är inget man måste trycka örat mot spisen för att urskilja heller.)
Redigerat:
Det skiljer mkt i ljudnivå mellan olika hällar, vår förra lite billigare Electrolux häll lät en del från både pannor och fläktar, men nuvarande från Siemens ( pris ca 12.000eobet skrev:Jaha, nu har jag stött på en sak som nästan är mer irriterande än det "brummande" ljudet i pannorna med min Whirlpool häll:
Ställer jag in den på medelvärme, dvs 50% styrka, så hörs ett högt "klick" och så verkar plattan gå igång på fullt fräs (det börjar koka) i några sekunder och sedan stänger den av sig. Direkt efter hörs samma "klick" igen och full fräs i några sekunder. Och så står den och klickar och drar på och av hela tiden.
Det känns jävligt amatörmässigt, om jag får säga.
Men å andra sidan vad jag kunnat läsa mig till så är det bara Miele som har "äkta" 50% effekt då man väljer medelvärme på en induktionshäll.
(Kan tillägga att i ett tyst hus utan fläkten på så hörs "klicket" högt och tydligt oavsett vilket rum man är i lägenheten, så det är inget man måste trycka örat mot spisen för att urskilja heller.)