M
Flertal saker har redan nämnts ovan som var viktiga för oss:

-Investera lite pengar och tid på tester,. Testerna ska gärna inkludera hur homogena zonerna är.
-Separata reglage för varje zon!
-Oljud! Så lite ljud och minst obehaliga som det bara går
-Tillräckligt stora zoner. Vi har 3 zoner, största är 28cm (32cm stekpanna), 21 cm och 16 cm. Hade innan väldigt små zoner och de var helt fel för oss.
-Alla zoner ska kunna användas samtidigt vilket jag inte tror är något problem i Sverige.

• Gilla
delux
  • Laddar…
M
ok. Om det är samma som vi haft så switchade den mellan zonerna när man tog ut hög effekt. HELT VÄRDELÖST. Undvik ....

Nu har ju just den anmärkningsvärt låg max effekt. Men alla induktionshällar jag har sett växlar effekt mellan zonerna om man ex. kör boost på en zon och försöker köra boost eller max effekt på en zon "på samma sida". Hällarna ansluts normalt till två faser, som driver var sin halva av hällen. Så de vänstra zonerna delar på 3,7 kW (vid 2 x 16A anslutning) högra samma sak.

Men som sagt en häll med max effekt på 4,6 kW skall man nog undvika såvida inte köket av någon anledning har väldigt klen elanslutning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Hällar uppdelade så kan oftast parallellkopplas om man har 1-fas 32A i köket. Men jag har råkat ut för en häll som utgick ifrån att det inte fanns 32A och därför inte drog mer än 20A som fördelades/switchades mellan zoner med.

M MathiasFr skrev:
-Alla zoner ska kunna användas samtidigt vilket jag inte tror är något problem i Sverige.
Det klarar nog många 2-fas 16A anslutna hällar, men inte i "boost"-läget, utan de är parkopplade och minskar då effekt vilket innebär två kan köras så och övriga två får då ca 60-70% effekt, vår är på 7,4 kW.
Och "boost" är i princip bara användbart för uppkok av vatten.
Mycket annat kör jag vid uppstart på ca 70% t.ex. stekpanna för att den ska bli jämnt varm, såser.
Så för mig har jag inte påverkats av detta utan bara när jag testade, så vid normal matlagning är det inga problem att använda alla zonerna. Två av zonerna är flexibla och går att slå samman till en stor som tar nästan halva hällen, men matas då från var sin16A fas.
Välj gärna en bredare häll, vår är 80 cm, och då slipper det bli trångt med flera kärl.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.