Vi ska snart påbörja vår köksrenovering och jag håller på att titta på vitvaror.
Köket blir ett Creoform men vitvarorna är vi mer osäkra på.
Siemens och Bosch känns som ett säkert val, men jag såg denna spishäll och jag tycker att den verkar vettig och hade bra funktioner.
https://www.tretti.se/vitvaror/hall...KJ7hOwpImvBIvGUckM37dAlbRdTOOxnwaAv4MEALw_wcB

Jag har dock dålig koll på AEG och vilken kvalitet de har.
Har ni några erfarenheter?

Tja, Aeg är ju electrolux och jag har en induktionsspis från elektrolux som är hur bra som helst så ....
IMG_20260613_221148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260613_221244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
BirgitS
AEG är ett av Electrolux-koncernens varumärken. Kontrollpanelen ser ut att vara mycket lik den vi har på vår Electrolux-häll sen ett halvår. Vi har en 60 cm häll så det är två zoner till höger i stället för en i mitten och en till höger, men för övrigt verkar den vara likadan.

Vi är mycket nöjda och för oss var det utslagsgivande att varje zon har sin egen "slider", vi kunde inte tänka oss att man först ska trycka någonstans för att välja zon och sen på ett annat ställe antingen använda en "slider" eller trycka plus/minus.

SenseBoil prövade vi en gång men insåg inte riktigt vitsen med den funktionen. Det var några krav som skulle uppfyllas t.ex. att kastrullen inte fick vara fylld med vatten till mer än hälften eller något liknande.

När det gäller Bosch/Siemens, och kanske andra, får man vara uppmärksam på att anslutningseffekten är ungefär 7000-8000 Watt och inte hälften av det. I det senare fallet blir det vissa nackdelar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Tja, Aeg är ju electrolux och jag har en induktionsspis från elektrolux som är hur bra som helst så ....
[bild]

[bild]
Vi har som sagt en häll märkt Electrolux och den har den safirmatta reptåliga ytan och SenseBoil.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har som sagt en häll märkt Electrolux och den har den safirmatta reptåliga ytan och SenseBoil.
Jag är som sagt skitnöjd med Electrolux-spisen, en EKI7553BTW med vred på framsidan (ingen touch) och full effekt 11kW.
Men det finns trots det lite minus, för på ovansidan sitter det, av outgrundlig anledning en touch kontroll för att aktivera boost- läge och lite annat och den jävla ytan är känslig för vatten från kokande kärl och kan få för sig att stänga av plattan!
Vilket geni som ansett det vara en bra lösning att ha sånt på kokytan vet jag inte, men det måste vara en teoretiker.

För att slippa pip och avstängning lägger jag bakplåtspapper över den ytan....

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren.

Ossian K Olsson
delux delux skrev:
Tack för svaren.
När jag köpt vitvaror har jag alltid investerat i att köpa Råd och röns test. Det finns en hel del hällar som inte presterar som de ska tyvärr!

• Gilla
MathiasFr och 1 till
  • Laddar…
AEG eller husqvaran eller electrolux samma sak
AEG kan vara lite flashigare som du betalar mycket mycket mer för

generellt fungerar dessa bra

och passa på för midea är på gång in i electrolux och då är det slut

Köp en bredare häll än 60cm, helst 80+
Det är mycket mer lätt jobbat med en bredare häll

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Purre
Vi har dubbla flexizoner på vår Bosch, jag gillar det. Hade gärna haft en som varit 70cm bred men det får inte riktigt plats i köket heller.

M mBard skrev:
Köp en bredare häll än 60cm, helst 80+
Det är mycket mer lätt jobbat med en bredare häll
Vi har planerat för en 80 cm häll. Vi var till Elgiganten och kollade på Electrolux motsvarighet fast 60 cm. Vi gillade verkligen den matta ytan som AEG och Electrolux har. Lätt att hålla ren och snygg.

Jag kroknade på electrolux produkter i förra omgången vitvaror.

Vi renoverade köket 2006.
Kyl o frys fick vi byta ca 2016, kylen hade vi fått reparerad på garanti en gång. Med tvekan godkänt.
Spisen (inte induktion) höll väl totalt godkänd tid, men jag fick byta diverse element i ugnen under åren. Vi gillade dock spisen.
Diskmaskinen gav upp 2018, då hade jag reparerat exakt samma fel ungefär vart 4e år sedan den var ny. En slang där det blev en försvagning på exakt samma ställe, läckte, det blev som en grop i gummit invändigt i slangen. Som om det blev någon turbulens i vattnet som slipade just där.

Allt nu bytt till Bosch, hittills felfritt.

Det är mycket möjligt att Electrolux gör bra induktionshällar. Men jag vågar inte lita på electrolux eller deras dottermärken igen.

BirgitS
H hempularen skrev:
Vi renoverade köket 2006.
Kyl o frys fick vi byta ca 2016, kylen hade vi fått reparerad på garanti en gång. Med tvekan godkänt.
Vi har fortfarande mikro, kyl och frys från 2003, samt kombinerad tvätt och tork från 2014. Allt det är Electrolux, tvätt-torken reparerad för 2 år sen. Induktionsspisen Electrolux från 2017 sålde vi när vi renoverade köket förra året, inga problem med den. Diskmaskinen är dock numera en Bosch/Siemens efter att ha haft allt för mycket problem med Electrolux-diskmaskiner.

Vi har en gammal Philips mikro, från 1993...

Framförallt Huskvarna diskmaskinen var jag direkt missnöjd med. Samma fel med 4 års mellanrum 4 ggr är inte godkänt. Hade det inte varit för att jag kan reparera själv så skulle den ha åkt ut redan efter 2a gången. Huskvarna diskmaskinen var när den köptes, den tystatste maskinen de hade (och kostade en del extra för det), men jag har aldrig varit riktigt nöjd med bullernivån från den. Bosh maskinen har samma uppgivna nivå, men är mycket tystare.

Till detta kom min erfarenhet av AEG (=Electrolux) tvättmaskin från vårt första hus. Den var från 1984, vi köpte -91. Redan under första månaden inträffade att motorn lossnade och låg lös nere på golvet i maskinen. Fästet var sönderslitet. Jag kunde efter lite detektivarbete se att motorn var felmonterad från fabrik, kunde se på märken i en gummiring att den varit fastskruvad ca 5 mm fel i axiell led, vilket gjorde att fästet drogs bakåt vid centrifugering, och utmattades.

Jag fixade felet.

Sedan efter några månader pajade värmeelementet. Jag fixade. Sedan pajade elementet igen ungefär 1 gång per år, tills jag kom på att min fru propsat på att vi skulle använda mijövänlig Grumme tvättsåpa. Jag läste att miljötvättmedel skippat det "onödiga" antikorosionmedlet. Efter 4 elementbyten bytte vi tvättmedel och sedan höll värmeelementet... Men uppenbarligen drabbades inta alla fabrikat av skippat korosionsskydd.

BirgitS
H hempularen skrev:
Till detta kom min erfarenhet av AEG (=Electrolux) tvättmaskin från vårt första hus. Den var från 1984, vi köpte -91. Redan under första månaden inträffade att motorn lossnade och låg lös nere på golvet i maskinen. Fästet var sönderslitet. Jag kunde efter lite detektivarbete se att motorn var felmonterad från fabrik, kunde se på märken i en gummiring att den varit fastskruvad ca 5 mm fel i axiell led, vilket gjorde att fästet drogs bakåt vid centrifugering, och utmattades.

Jag fixade felet.

Sedan efter några månader pajade värmeelementet. Jag fixade. Sedan pajade elementet igen ungefär 1 gång per år, tills jag kom på att min fru propsat på att vi skulle använda mijövänlig Grumme tvättsåpa. Jag läste att miljötvättmedel skippat det "onödiga" antikorosionmedlet. Efter 4 elementbyten bytte vi tvättmedel och sedan höll värmeelementet... Men uppenbarligen drabbades inta alla fabrikat av skippat korosionsskydd.
På 80-talet var inte AEG ett varumärke ägt av Electrolux, utan det var först 1994 som Electrolux köpte det.
Innan var det tyskt: https://sv.wikipedia.org/wiki/AEG#Upplösning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.