Vi ska snart påbörja vår köksrenovering och jag håller på att titta på vitvaror.
Köket blir ett Creoform men vitvarorna är vi mer osäkra på.
Siemens och Bosch känns som ett säkert val, men jag såg denna spishäll och jag tycker att den verkar vettig och hade bra funktioner.
https://www.tretti.se/vitvaror/hall...KJ7hOwpImvBIvGUckM37dAlbRdTOOxnwaAv4MEALw_wcB

Jag har dock dålig koll på AEG och vilken kvalitet de har.
Har ni några erfarenheter?

Tja, Aeg är ju electrolux och jag har en induktionsspis från elektrolux som är hur bra som helst så ....
IMG_20260613_221148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260613_221244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
BirgitS
AEG är ett av Electrolux-koncernens varumärken. Kontrollpanelen ser ut att vara mycket lik den vi har på vår Electrolux-häll sen ett halvår. Vi har en 60 cm häll så det är två zoner till höger i stället för en i mitten och en till höger, men för övrigt verkar den vara likadan.

Vi är mycket nöjda och för oss var det utslagsgivande att varje zon har sin egen "slider", vi kunde inte tänka oss att man först ska trycka någonstans för att välja zon och sen på ett annat ställe antingen använda en "slider" eller trycka plus/minus.

SenseBoil prövade vi en gång men insåg inte riktigt vitsen med den funktionen. Det var några krav som skulle uppfyllas t.ex. att kastrullen inte fick vara fylld med vatten till mer än hälften eller något liknande.

När det gäller Bosch/Siemens, och kanske andra, får man vara uppmärksam på att anslutningseffekten är ungefär 7000-8000 Watt och inte hälften av det. I det senare fallet blir det vissa nackdelar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Tja, Aeg är ju electrolux och jag har en induktionsspis från elektrolux som är hur bra som helst så ....
[bild]

[bild]
Vi har som sagt en häll märkt Electrolux och den har den safirmatta reptåliga ytan och SenseBoil.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har som sagt en häll märkt Electrolux och den har den safirmatta reptåliga ytan och SenseBoil.
Jag är som sagt skitnöjd med Electrolux-spisen, en EKI7553BTW med vred på framsidan (ingen touch) och full effekt 11kW.
Men det finns trots det lite minus, för på ovansidan sitter det, av outgrundlig anledning en touch kontroll för att aktivera boost- läge och lite annat och den jävla ytan är känslig för vatten från kokande kärl och kan få för sig att stänga av plattan!
Vilket geni som ansett det vara en bra lösning att ha sånt på kokytan vet jag inte, men det måste vara en teoretiker.

För att slippa pip och avstängning lägger jag bakplåtspapper över den ytan....

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren.

Ossian K Olsson
delux delux skrev:
Tack för svaren.
När jag köpt vitvaror har jag alltid investerat i att köpa Råd och röns test. Det finns en hel del hällar som inte presterar som de ska tyvärr!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.