5 182 läst ·
143 svar
5k läst
143 svar
Induktionshäll där 3e fasen saknas!?
Avsikten var att beskriva saken enkelt och begripligt för alla.A Avemo skrev:
Exakt! Grejen var just att det hade varit praktiskt med samma system och regelverk inom hela EU.A Avemo skrev:Det är riktigt att Sveriges elsystem har skillnader jämfört med många andra EU-länder. Men det gäller de andra EU-länderna också. Vi har olika jordningssystem, olika uttag, olika vanligt med trefas och olika hög tillgänglig effekt. Trefas i bostäder är på inget sätt unikt för Sverige. Det där med att det skulle finnas ett "resten av EU" som Sverige skulle kunna anpassa sig till är inte dagens verklighet. Även om det hade varit praktiskt.
Vilket självklart innebär ändringar för alla. Det aktualiseras av att det tillverkas produkter, t.ex. spisar, som sedan marknadsförs inom hela EU. Visst skulle man kunna tänka sig att ha olika specialanpassade modeller av produkterna för olika länder. Vilket man redan har till viss del. Sverige har 10M invånare EU har 450-500M och Europa 750-800M. Sveriges del av europamarknaden är alltså några få procent.
För Sveriges del är det antagligen enklare och smartare att anpassa sig till det produktutbud som dominerar i Europa än att försöka få tillverkare att specialanpassa.
Men problemet är inte helt enkelt att lösa i praktiken. EU har varit bra på att införa gemensamma regler på många områden.
Man hade kunnat önska att det skulle kunna gå att få till även när det gäller spisarna deras inkoppling. Självklart är det betydligt enklare att införa Euro än att bygga om elnätet. Så det är kanske ännu mera en vision eller dröm.
Men varför skulle man inte bara kräva att produkterna går att koppla in på både trefas och enfassystem? Det är ingen nackdel att bygga för trefas (tre separata faser, inte 400V) från börjanO skrev:
Avsikten var att beskriva saken enkelt och begripligt för alla.
Exakt! Grejen var just att det hade varit praktiskt med samma system och regelverk inom hela EU.
Vilket självklart innebär ändringar för alla. Det aktualiseras av att det tillverkas produkter, t.ex. spisar, som sedan marknadsförs inom hela EU. Visst skulle man kunna tänka sig att ha olika specialanpassade modeller av produkterna för olika länder. Vilket man redan har till viss del. Sverige har 10M invånare EU har 450-500M och Europa 750-800M. Sveriges del av europamarknaden är alltså några få procent.
För Sveriges del är det antagligen enklare och smartare att anpassa sig till det produktutbud som dominerar i Europa än att försöka få tillverkare att specialanpassa.
Men problemet är inte helt enkelt att lösa i praktiken. EU har varit bra på att införa gemensamma regler på många områden.
Man hade kunnat önska att det skulle kunna gå att få till även när det gäller spisarna deras inkoppling. Självklart är det betydligt enklare att införa Euro än att bygga om elnätet. Så det är kanske ännu mera en vision eller dröm.
Ingen kommer att betala för produkter anpassade enbart för svensk marknad, historiskt med företag/tillverkning i Sverige fungerade det. Och översätt dåtidens priser för de produkterna med dagens...pacman42 skrev:
Ni pratar ju som om trefas till spisen vore ovanligt utanför Sverige, det är det inte. Inom EU är trefas det vanligaste i dessa länder:A AndersS skrev:
- Sverige, Finland och Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz: Spisar säljs nästan alltid för trefasanslutning. Det finns även äldre (främst lägenheter) med enfas anslutning för spisen.
- Polen, Tjeckien och Slovakien: Trefas är standard i nyare installationer och mycket vanligt även i äldre flerbostadshus.
Där man har haft ett lågt värmebehov eller traditionellt har använt fossila bränslen för uppvärmning av bostäderna så är dock enfas vanligast.
Den bisatsen till det jag citerade har jag inga synpunkter på. Det jag hade synpunkter på var följande mening:O skrev:
I den meningen får du det att låta som att det finns två alternativ där Sverige har det ena och resten av Europa det andra. Jag är glad att vi är överens om att det är fel.O skrev:
Jag tycker att spisar är ett exempel på att man lyckats göra dem så att de passar bra i alla ländernas elsystem. Vilka produkter tänker du på som har specialanpassade modeller för olika europeiska länders elsystem?O skrev:
Här kommer det igen. Vad behöver specialanpassas till Sverige? Vad är det som dominerar i Europa och inte passar Sverige?O skrev:
Självklart vore det enklare om hela Europa eller för den delen hela världen hade samma elsystem. Men vi är inte där idag. Och det är inte Sverige som avviker från en majoritet. Alla har sina egenheter.
Trefassystem har sina främsta fördelar vid högre effekter. Så om vi tror att användningen av el kommer att minska kraftigt i framtiden är det kanske rimligt att börja gå tillbaka till enfasabonnemang. Om vi å andra sidan tror att användningen av el kommer att öka i framtiden verkar det dumt.
Eftersom alltfler länder går över till mer el så blir det också mer trefas, främst vid nybyggen. De har ju redan trefas till transformatorn.
Jag kan ju lägga till att i exempelvis Nederländerna så har man trefas i nybyggen, medan man i äldre bostäder med enfas ofta har två säkringar på samma fas med två rasledaremtillmspisen - med två nollor kopplade till dessa (nu förstår nog många varför spishällar ofta har två nollor). Detta kallas en kokgrupp. Jag har en arbetskollega som är holländare, han lär mig mycket...
...oftast dock om deras problem pga solpaneler i snart varje hus...
Jag kan ju lägga till att i exempelvis Nederländerna så har man trefas i nybyggen, medan man i äldre bostäder med enfas ofta har två säkringar på samma fas med två rasledaremtillmspisen - med två nollor kopplade till dessa (nu förstår nog många varför spishällar ofta har två nollor). Detta kallas en kokgrupp. Jag har en arbetskollega som är holländare, han lär mig mycket...
...oftast dock om deras problem pga solpaneler i snart varje hus...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
För min del får Bosch etc gärna bygga spisar som kräver 40A enfas för att kunna köra på full effekt, men jag tycker inte att det är rätt att påstå att spisen fungerar utmärkt i Sverige, för det för den väldigt sällan.
För att återknyta till spisar är väl inte problemet att den kräver 40A enfas utan att hela hällen bara får max 20A enfas. Det räcker gott till mycket vardaglig matlagning. Men jag har själv råkat ut för en sådan spis när jag skulle laga mat till 15 personer. Jag hade svurit många gånger åt den otillräckliga effekten innan jag kom på att titta om det möjligen var en Bosch med enfashäll. Det var det. Så Bosch gör inte i första hand spisar som är dåliga för den svenska marknaden. De gör dåliga spisar även utan det förbehållet.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja är det så att de max kan anslutas till 20 A enfas så faller ju helt påstående från O att det går att nyttja full effekt med bara en fas.A Avemo skrev:För att återknyta till spisar är väl inte problemet att den kräver 40A enfas utan att hela hällen bara får max 20A enfas. Det räcker gott till mycket vardaglig matlagning. Men jag har själv råkat ut för en sådan spis när jag skulle laga mat till 15 personer. Jag hade svurit många gånger åt den otillräckliga effekten innan jag kom på att titta om det möjligen var en Bosch med enfashäll. Det var det. Så Bosch gör inte i första hand spisar som är dåliga för den svenska marknaden. De gör dåliga spisar även utan det förbehållet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Har du en källa på det? Utbudet av spisar från Bosch och Siemens talar emot.pacman42 skrev:
Ni pratar ju som om trefas till spisen vore ovanligt utanför Sverige, det är det inte. Inom EU är trefas det vanligaste i dessa länder:
- Sverige, Finland och Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz: Spisar säljs nästan alltid för trefasanslutning. Det finns även äldre (främst lägenheter) med enfas anslutning för spisen.
- Polen, Tjeckien och Slovakien: Trefas är standard i nyare installationer och mycket vanligt även i äldre flerbostadshus.
Där man har haft ett lågt värmebehov eller traditionellt har använt fossila bränslen för uppvärmning av bostäderna så är dock enfas vanligast.
Det är ganska uppenbart att det är besparingen i antalet drivkretsar (olika teknik för häll vs. induktion) som är besparingen som tillverkarna vill åt.
För laster på fasspänningen 230V är allt annat lika.
Väldigt få har ju kvar gjutjärnsplattor med 400V elementspänning, så det är inte behovet av huvudspänningen i trefassystem vi pratar om.
För laster på fasspänningen 230V är allt annat lika.
Väldigt få har ju kvar gjutjärnsplattor med 400V elementspänning, så det är inte behovet av huvudspänningen i trefassystem vi pratar om.
https://www.reddit.com/r/AskAGerman...of_electric_grid_connections_do_german/?tl=svBo.Siltberg skrev:
De verkar dock ha så stora strömmar in att man klarar sig med en fas.
Men enligt denna utfrågning så har man ofta trefas fram till spisen.
Jag har hittat fler källor på detta också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag hittar inga tydliga och säkra uppgifter i tråden, och den handlar enbart om Tyskland.pacman42 skrev:
Att de flesta har trefas fram till anslutningspunkten är jag med på. Men har de flerfasiga gruppledningari i bostaden?