5 182 läst ·
143 svar
5k läst
143 svar
Induktionshäll där 3e fasen saknas!?
Otroligt bristfällig information enligt mig, dom borde skämmas!F flamuren skrev:
Har idag kopplat in en spis åt min farbror, en Bosch från elgiganten, dock inte med induktionshäll, utan en vanlig glaskeramikhäll.
Den hade exakt det klistermärke som du har på din, så jag misstänker att det är en standarddekal, men som du säger så måste man ju öppna spisen för att veta vilka möjligheter som finns, eftersom klistermärket säger att 3-fas är möjligt.
Och då tänker jag att det bör gå att nyttja alla 3 faser, inte bara att koppla in dom på en plint.
Min farbrors spis var dock 3-fasig "på riktigt", dock så upptäckte jag att det saknades nolla i spisuttaget i hans hus, men det var ju inte spisens fel.
Så det blev tvåfasig inkoppling till slut i alla fall 🙃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var den sladd som följde med, och var förinstallerad.A AndersS skrev:
Tog bort denna, byglade två faser i spisen, tog den gamla sladden som hade perilexfattning och anslöt tvåfasigt.
Tog en av fastrådarna och gjorde om den till nolla, därav blev det tvåfasigt.
Inte "by the book" men elektriskt ok, och dom kan dra fram och koppla ur spisen med kontakten om det skulle behövas.
Jag har märkt upp allting, och ska fixa det på korrekt sätt efter julafton, när deras besökare har åkt hem, så det fick duga just nu i julpaniken.
Full effekt är det som anges i specifikationen. Dvs ofta 7300W.Fairlane skrev:
För att få ut den effekten räcker en fas.
Då fungerar spisen utmärkt.
Att man kan få ut denna effekt oavsett om man har enfas eller trefas är naturligtvis (i allafal för tillverkaren) vad som menas när det anges att den kan anslutas till trefas.
Det normala inom EU är att ansluta till enfas. Grupp säkringar på 40A och högre är vanligt. För som man lätt kan räkna ut krävs mer ström i en enfas anläggning. Visst är enfas normalt säkrat betydligt lägre i Sverige. Men det är inget nytt. Det har funnits spisar i lägenheter med enfas i typ 100år. Effektbehovet har tydligen inte varit högre än att man klarat sig. Man har helt enkelt ofta mindre effektkrävande spisar. Normalt sett klarar man sig fortfarande med enfas många bostäder.
Att låtsas som man inte begriper det och kalla enfasspisar för felaktiga är naturligtvis tillåtet. Men när man inser att det svenska gamla systemet med trefasspisar i bostäder är ganska unikt i EU blir det lite mysko att ha det som referens.
Att gå över helt til enfas spisar lär om inte annat kunna spara in de flesta sidorna i (den utmärkta, Tack Bo!) "Spisbibeln".
Frågan är kanske snarare om vi skall anpassa oss till EUs majoritet eller om det finns någon poäng att hålla liv i trefasspisar nu i induktionsåldern...
Men, om man har tre faser.....varför inte nyttja dom?O skrev:
Full effekt är det som anges i specifikationen. Dvs ofta 7300W.
För att få ut den effekten räcker en fas.
Då fungerar spisen utmärkt.
Att man kan få ut denna effekt oavsett om man har enfas eller trefas är naturligtvis (i allafal för tillverkaren) vad som menas när det anges att den kan anslutas till trefas.
Det normala inom EU är att ansluta till enfas. Grupp säkringar på 40A och högre är vanligt. För som man lätt kan räkna ut krävs mer ström i en enfas anläggning. Visst är enfas normalt säkrat betydligt lägre i Sverige. Men det är inget nytt. Det har funnits spisar i lägenheter med enfas i typ 100år. Effektbehovet har tydligen inte varit högre än att man klarat sig. Man har helt enkelt ofta mindre effektkrävande spisar. Normalt sett klarar man sig fortfarande med enfas många bostäder.
Att låtsas som man inte begriper det och kalla enfasspisar för felaktiga är naturligtvis tillåtet. Men när man inser att det svenska gamla systemet med trefasspisar i bostäder är ganska unikt i EU blir det lite mysko att ha det som referens.
Att gå över helt til enfas spisar lär om inte annat kunna spara in de flesta sidorna i (den utmärkta, Tack Bo!) "Spisbibeln".
Frågan är kanske snarare om vi skall anpassa oss till EUs majoritet eller om det finns någon poäng att hålla liv i trefasspisar nu i induktionsåldern...
Så tänker jag i alla fall.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Men inte i Sverige.O skrev:
Det är inte nödvändigtvis så att man kan få ut samma toppeffekt.O skrev:
Klart det fungerar, om än sämreO skrev:
Det är inte helt unikt Sverige iofs, men framförallt är det väl väldigt fel att påstå att det är en trefasspis när bara två fasen kan nyttjas, eller?O skrev:
Absolut, till en avsevärd kostnad där man får bygga om väldigt mycket i folks bostäder.O skrev:
Jag tycker det finns en väldigt stor fördel att inte anpassa sig. En anpassning så att alla kan ansluta med 40A skulle kosta rejält med pengar.O skrev:
Fysiken i Sverige skiljer sig inte från andra länder. 7300W går självklart att få ut med enfas i Sverige när det går i andra länder.Fairlane skrev:
Jo fysiken gäller alltid samma.Fairlane skrev:
Vad är sämre? Fungerar det så fungerar det.Fairlane skrev:
Självklart är det ett oskick med falsk marknadsföring när det förekommer. Flera föreslår att man skall reklamera. Kan man inte få ut den effekten som försäljare och/eller tillverkare påstår skall man självklart inte acceptera det.Fairlane skrev:
Huruvida det är rätt eller fel att en "trefasspis" bara utnyttjar 2 faser eller inte beror helt på vad som utlovas av säljare/leverantör.
Formuleringarna "kan anslutas till trefas" eller "kan drivas med faser" betyder olika saker.
Jag ser egentligen ingen anledning att ha olika system inom EU.Fairlane skrev:
Om det skall vara det gamla svenska trefas systemet eller enfas kan man ju ha synpunkter på. Likaså kan man ha synpunkter på om det är lämpligast att Sverige anpassar sig till resten av EU eller tvärtom. Båda systemen fungerar utmärkt.
Att ha samma regler/system i hela EU ser jag bara fördelar med.
Vi har bostäder med såväl enfas som med trefas i Sverige. Att konvertera till samma är naturligtvis dyrt oavsett om man väljer enfas eller trefas.Fairlane skrev:
I nyproducerade bostäder ser jag en fördel med att ha samma system/regler i hela EU. Att bygga om allt gammalt är naturligtvis varken praktiskt eller lämpligt. Men ett långsiktigt arbete mot ett gemensamt standardiserat mål skulle underlätta mycket.
Det gäller ju att lägga fokus på rätt saker. Om spisen har en lägre effekt än de flesta spisar har är det för många tillämpningar en sämre spis. Oavsett om den från grunden är konstruerad med en lägre effekt eller man inte kan få ut full effekt ur sin elanslutning. Det är tillåtet att sälja dåliga varor. Men som köpare bör man vara uppmärksam på vad man behöver.O skrev:
Jag tror att du har en lite förenklad bild av situationen. Det är riktigt att Sveriges elsystem har skillnader jämfört med många andra EU-länder. Men det gäller de andra EU-länderna också. Vi har olika jordningssystem, olika uttag, olika vanligt med trefas och olika hög tillgänglig effekt. Trefas i bostäder är på inget sätt unikt för Sverige. Det där med att det skulle finnas ett "resten av EU" som Sverige skulle kunna anpassa sig till är inte dagens verklighet. Även om det hade varit praktiskt.O skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Givetvis är fysiken densamma i Sverige, men vad hittar du enfaslägenheter som kan nyttja 40A till spisen, i Sverige?O skrev:
Det som fungerar sämre är att man inte kan nå max effekt med enfas i Sverige. I teorin ja, eftersom fysikens lagar även gäller här, i praktiken nej, eftersom vårt elsystem inte är uppbyggt så.O skrev:
Precis, men du säger ju att det går...O skrev:
Teoretiskt nej, men i praktiken så är det såklart väldigt kostsamt att bygga om befintliga system.O skrev:
GivetvisO skrev:
Bara fördelar? Det du bara fördelar med att alla svenska hushåll ska byta ut sina trefas-anläggningar mot enfas? Ser du inte en enorm kostnad också?O skrev:
Exakt. Visst finns enfas i Sverige, men 40 Är i lägenheter är nog rätt ovanligt.O skrev:
Ja, men det är ett arbete på kanske 50 år eller så. Tills vidare är det en sämre häll i Sverige om den inte max nyttjas fullt ut.O skrev:
bättre att EU tar över våra stabila system än...O skrev:
Fysiken i Sverige skiljer sig inte från andra länder. 7300W går självklart att få ut med enfas i Sverige när det går i andra länder.
Jo fysiken gäller alltid samma.
Vad är sämre? Fungerar det så fungerar det.
Självklart är det ett oskick med falsk marknadsföring när det förekommer. Flera föreslår att man skall reklamera. Kan man inte få ut den effekten som försäljare och/eller tillverkare påstår skall man självklart inte acceptera det.
Huruvida det är rätt eller fel att en "trefasspis" bara utnyttjar 2 faser eller inte beror helt på vad som utlovas av säljare/leverantör.
Formuleringarna "kan anslutas till trefas" eller "kan drivas med faser" betyder olika saker.
Jag ser egentligen ingen anledning att ha olika system inom EU.
Om det skall vara det gamla svenska trefas systemet eller enfas kan man ju ha synpunkter på. Likaså kan man ha synpunkter på om det är lämpligast att Sverige anpassar sig till resten av EU eller tvärtom. Båda systemen fungerar utmärkt.
Att ha samma regler/system i hela EU ser jag bara fördelar med.
Vi har bostäder med såväl enfas som med trefas i Sverige. Att konvertera till samma är naturligtvis dyrt oavsett om man väljer enfas eller trefas.
I nyproducerade bostäder ser jag en fördel med att ha samma system/regler i hela EU. Att bygga om allt gammalt är naturligtvis varken praktiskt eller lämpligt. Men ett långsiktigt arbete mot ett gemensamt standardiserat mål skulle underlätta mycket.
SWEXIT
Trefassystem har tekniska fördelar i form av t ex:
-Rotationsriktning och högt vridmoment för motorer
-Ingen återledning om belastningen är jämn
-Möjlighet att enkelt effektreglera elpatroner genom att olika spänningar/kombinationer finns.
Och vi är inte ensamma i EU att ha det som standard. Förstår inte varför Belgien, Spanien, Italien och några till ska stipulera villkoren för hur vitvaror tillverkas och vad som skulle gälla hela EU.
-Möjlighet att enkelt effektreglera elpatroner genom att olika spänningar/kombinationer finns.
Och vi är inte ensamma i EU att ha det som standard. Förstår inte varför Belgien, Spanien, Italien och några till ska stipulera villkoren för hur vitvaror tillverkas och vad som skulle gälla hela EU.
Två faser som kopplas samman om man inte har trefas system funkar ju lika bra, så jag håller helt med dig.M MagHam skrev:Trefassystem har tekniska fördelar i form av t ex: