E Em_A skrev:
Jag väcker lite liv i den här gamla tråden då jag jagar nån form av pergolamarkis som man kan dra ut från huset med hjälp av linor.
Jag gjorde en liten skiss och skickade till ett företag för att få en uppskattning av priset.

Offert:
2st bredd 4m utfall 3.6m
Vinterpris 72000:-

Tror ni det kan vara så att de fått med en 0:a för mycket.

Vi har även kikat på terassmarkis, 7*3.5m skulle gå på ca 55.000 inkl motor, fjärr osv och det känns ju lite lockande än 72.000 för lite tyg och ett par tunna alu profiler.
Hej,,
Blir alltid dyrt att köpa färdiga koncept, om du skaffar material och gör det själv kommer du troligen ner till en tredjedel..

K
E Em_A skrev:
Jag väcker lite liv i den här gamla tråden då jag jagar nån form av pergolamarkis som man kan dra ut från huset med hjälp av linor.
Jag gjorde en liten skiss och skickade till ett företag för att få en uppskattning av priset.

Offert:
2st bredd 4m utfall 3.6m

Vi har även kikat på terassmarkis, 7*3.5m skulle gå på ca 55.000 inkl motor, fjärr osv och det känns ju lite lockande än 72.000 för lite tyg och ett par tunna alu profiler.
Nu vet jag inte vad för alu profiler det skulle vara exakt men finns att köpa från Tyskland hyfsat billigt. Man behöver väl räkna lite på belastningen men jag kollade bara på några random profiler och de finns i 2m längder för 200-400kr/st. Sen kommer infästning, hjul/slider i profilen, snöre, tyg osv men det är ju tydligt att kan ju snickra ihop en lösning helt själv så kommer du nog undan för en tiondel av priset.

E Em_A skrev:

Offert:
2st bredd 4m utfall 3.6m

Tror tyvärr inte att de fått med en 0:a för mycket. Är det specialbeställt och (förhoppningsvis) nån kvalitet på grejorna så låter det alldeles för billigt med 3600:- styck. Det är ju billigare än vad en Jabo-pergola kostar direkt från hyllan.
Skulle inte ett par jabo-pergolas fungera för er då förresten?
Jag har en sån och tycker att den är helt okej. Ingen super-duper kvalitet men ändå helt okej i förhållande till priset.
https://www.skanskabyggvaror.se/stugor-och-forrad/pergola/jabo-pergola---utforsaljning-411585

E
S Stuff skrev:
Tror tyvärr inte att de fått med en 0:a för mycket. Är det specialbeställt och (förhoppningsvis) nån kvalitet på grejorna så låter det alldeles för billigt med 3600:- styck. Det är ju billigare än vad en Jabo-pergola kostar direkt från hyllan.
Skulle inte ett par jabo-pergolas fungera för er då förresten?
Jag har en sån och tycker att den är helt okej. Ingen super-duper kvalitet men ändå helt okej i förhållande till priset.
[länk]
Jo Jabo blir ev ett alternativ för oss, tycker dock tyget ser tunnt och billigt ut.
Fördelen med att bygga en egen rejäl pergolaram/stomme är ju att jag kan hänga upp en stol i den där jag kan sitta, läsa bok och dricka cider.

E
K kniv skrev:
Nu vet jag inte vad för alu profiler det skulle vara exakt men finns att köpa från Tyskland hyfsat billigt. Man behöver väl räkna lite på belastningen men jag kollade bara på några random profiler och de finns i 2m längder för 200-400kr/st. Sen kommer infästning, hjul/slider i profilen, snöre, tyg osv men det är ju tydligt att kan ju snickra ihop en lösning helt själv så kommer du nog undan för en tiondel av priset.
Vi får se vem som vinner designtävling en hemma, jag som har visionen eller mannen som får bygga :crysmile:
(Jag brukar var hantlangare och sköta markservicen)

Hembygge vs Jabo

E Em_A skrev:
Jo Jabo blir ev ett alternativ för oss, tycker dock tyget ser tunnt och billigt ut.
Fördelen med att bygga en egen rejäl pergolaram/stomme är ju att jag kan hänga upp en stol i den där jag kan sitta, läsa bok och dricka cider.
Tycker att tyget är helt okej. Bättre än de man ser på andra lågprispergolas. Vårat har vi haft ca 5 år nu och inga skador. Då har det ändå suttit ute året om några säsonger. Ibland har vi plockat av tyget inför vintern men ofta har vi bara dragit in det så är det ändå skapligt skyddat av husets takutsprång.
Sen är ju ljusa tak svåra att hålla fräscha. Lätt att det blir ränder av pollen, alger och sånt i dalarna som är svåra att hålla efter. Fördelen är väl möjligtvis att det finns nya tygtak som reservdel. Vi passade på att köpa ett extra på en gång som vi har i en kartong i källaren tills dess att vi ger upp hoppet om det som sitter på.

Bra poäng det där med att ha en rejäl pergola om man vill hänga upp något i den. Dessa från Jabo är aluminiumprofiler som inte håller för att klättra i eller hänga upp något tyngre

• Gilla
Em_A
  • Laddar…
K
Jag tänker trästomme där man fäster aluminium profiler för spår att tyget ska åka i. Om man bygger själv dvs. Inte kollat på färdiga öht. Men ni kanske tänker annorlunda?

E
K kniv skrev:
Jag tänker trästomme där man fäster aluminium profiler för spår att tyget ska åka i. Om man bygger själv dvs. Inte kollat på färdiga öht. Men ni kanske tänker annorlunda?
Jag tänkte nåt sånt här, en ram och sen profilen som skruvas mellan ramen eller nån extra regel så skruvar man profilerna uppåt i reglarna.

Nu ska det ritas upp i dator för att se vad vi har för nått att rätta oss till, Jabo passar tyvärr inte riktigt annars hade det gått att få som till bra pris nu.

• Transparent tak med vita ramar, strukturerad uppbyggnad, skuggor, utomhus, modern arkitektur, taktilsyn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
E Em_A skrev:
Jag tänkte nåt sånt här, en ram och sen profilen som skruvas mellan ramen eller nån extra regel så skruvar man profilerna uppåt i reglarna.

Nu ska det ritas upp i dator för att se vad vi har för nått att rätta oss till, Jabo passar tyvärr inte riktigt annars hade det gått att få som till bra pris nu.
Jo men precis. Då tänkte vi ganska lika. Antar att man kan sätta profilerna på många olika sätt och ställen, nyckeln som jag ser det är vad man har för löpare och infästning av duk mot profil samt dragmekanism så det blir jämt drag och inte skevar.

E
K kniv skrev:
Jo men precis. Då tänkte vi ganska lika. Antar att man kan sätta profilerna på många olika sätt och ställen, nyckeln som jag ser det är vad man har för löpare och infästning av duk mot profil samt dragmekanism så det blir jämt drag och inte skevar.
Alla delar går säkert att hitta i en välsorterad byggvaruhandel eller på nätet men jag tycker det är svårt att googla delar, ännu svårare om man ska köpa från andra länder.

Fint men hur bra klarar en slapp duk hårda vindar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.