Byggahus.se

In- & utdrag av pergolatak

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Behöver hjälp med hur jag ska lösa in- & utdrag av mitt pergolatak som jag knåpat ihop... såhär är det.

Taket består av en måttsydd markisduk storlek ca 4x6,5m som har isydda kanaler i vilka jag trär aluminiumrör dimension Ø20, L = 4m. Dessa rör hänger i vagnar som sitter i skenor. Totalt 10 rör, tre vagnar per rör, tre skenor totalt. I ena änden sitter taket fast i pergolan med hjälp av en kederlist.

Jag behöver dra simultant i båda ytterskenorna. Önskemålet är endast en dragpunkt med en dragtråd. Hur ska jag göra? Jag är ingen maskiningenjör, endast simpel byggnadsingenjör... :)

Jag tänker att jag behöver ett snöre/lina som sitter fast i den "främre" vagnen (dvs längst ifrån där taket sitter fast) i båda ytterskenorna. Den behöver löpa fram o tillbaka längs båda ytterskenorna. Därefter behöver jag en lina från ytterskenorna ned till ett nåbart hörn, där man kan stå o "veva"/dra.

Bonus vore om jag kunde få till en motoriserad lösning :)

Se bilder, först ett snitt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-3-25_15-48-50.png

Sedan en bild från min modell:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-3-25_15-52-2.png

Längs de streckade pilarna behöver vagnarna löpa och jag dra i ett snöre. Typ.

Finns här någon duktig filur som kan få till en sådan här lösning tillsammans med mig? :) Mvh!