Hej! Det blev snyggt... Har en fråga, hur långt har du mellan öglorna?

P Perkylainen skrev:
Hej,
Behöver hjälp med hur jag ska lösa in- & utdrag av mitt pergolatak som jag knåpat ihop... såhär är det.

Taket består av en måttsydd markisduk storlek ca 4x6,5m som har isydda kanaler i vilka jag trär aluminiumrör dimension Ø20, L = 4m. Dessa rör hänger i vagnar som sitter i skenor. Totalt 10 rör, tre vagnar per rör, tre skenor totalt. I ena änden sitter taket fast i pergolan med hjälp av en kederlist.

Jag behöver dra simultant i båda ytterskenorna. Önskemålet är endast en dragpunkt med en dragtråd. Hur ska jag göra? Jag är ingen maskiningenjör, endast simpel byggnadsingenjör... :)

Jag tänker att jag behöver ett snöre/lina som sitter fast i den "främre" vagnen (dvs längst ifrån där taket sitter fast) i båda ytterskenorna. Den behöver löpa fram o tillbaka längs båda ytterskenorna. Därefter behöver jag en lina från ytterskenorna ned till ett nåbart hörn, där man kan stå o "veva"/dra.

Bonus vore om jag kunde få till en motoriserad lösning :)

Se bilder, först ett snitt:
[bild]

Sedan en bild från min modell:
[bild]

Längs de streckade pilarna behöver vagnarna löpa och jag dra i ett snöre. Typ.

Finns här någon duktig filur som kan få till en sådan här lösning tillsammans med mig? :) Mvh!

Junne71 Junne71 skrev:
Hej! Det blev snyggt... Har en fråga, hur långt har du mellan öglorna?
Tack! Förstår dock inte vilket mått du vill ha... vilka öglor?

Jag menar hur långt har du mellan öglor/fäste :-)

• Upphängningsöglor för utomhusbelysning jämnt fördelade längs en husfasad under en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Junne71 Junne71 skrev:
Jag menar hur långt har du mellan öglor/fäste :)
(y) Dukens bredd är ungefär 630mm mellan kanalerna för rören. Vagnarnas läge ändras så måttet mellan dem är inte konstant. Tanken var dock att det skulle vara 600mm mellan vagnarna och de extra 30mm på duken skulle ge duken en snygg böj nedåt. Blev ungefär som jag ville! :cool:

P Perkylainen skrev:
(y) Dukens bredd är ungefär 630mm mellan kanalerna för rören. Vagnarnas läge ändras så måttet mellan dem är inte konstant. Tanken var dock att det skulle vara 600mm mellan vagnarna och de extra 30mm på duken skulle ge duken en snygg böj nedåt. Blev ungefär som jag ville! :cool:
Nu när du har haft den ett tag, hur fungerar vattenavrinningen?

M Manfreds skrev:
Nu när du har haft den ett tag, hur fungerar vattenavrinningen?
Dåligt! När jag hänger av duken inför vintern tänker jag korrigera höjden på den yttre och den mittre skenan för att få till mer fall utåt. Men det har inte gjort så mycket att det funkat mindre bra... Vi har verkligen njutit av den i sommar ändå :love:

P Perkylainen skrev:
Dåligt! När jag hänger av duken inför vintern tänker jag korrigera höjden på den yttre och den mittre skenan för att få till mer fall utåt. Men det har inte gjort så mycket att det funkat mindre bra... Vi har verkligen njutit av den i sommar ändå :love:
Haha, ok. Ja nummer ett nu är ändå solskydd känner jag. Har knappt kunnat använda den nybyggda altanen för det blir fasen helt för varmt när det är sol. Får se vad vi orkar göra till nästa sommar...

M Manfreds skrev:
Haha, ok. Ja nummer ett nu är ändå solskydd känner jag. Har knappt kunnat använda den nybyggda altanen för det blir fasen helt för varmt när det är sol. Får se vad vi orkar göra till nästa sommar...
P Perkylainen skrev:
Ser verkligen bra ut!
Ska själv göra liknande lösning till en pergola 6x4m - tänkte 1dm fall på 4m, hoppas det räcker..
Men, räcker det med Ø 20mm alurör på tre infästningar. Har du upplevt att det "bågnar"?
Är det förresten 1,5 eller 2,0 godstjocklek?

R Richard P skrev:
Ser verkligen bra ut!
Ska själv göra liknande lösning till en pergola 6x4m - tänkte 1dm fall på 4m, hoppas det räcker..
Men, räcker det med Ø 20mm alurör på tre infästningar. Har du upplevt att det "bågnar"?
Är det förresten 1,5 eller 2,0 godstjocklek?
Har inte sett någon nedböjning som stör, sen har jag inte mätt eller brytt mig om det särskilt mkt... mina yttersta skenor sitter inte längst ut på aluröret, har ca 40cm utstick åt båda hållen. Det kompenserar ju lite för ev. nedböjning. I mitt fall skulle det snarare bli "uppböjning" ute i kanterna då avståndet mellan skena 1 & 2 resp 2 & 3 är större än avståndet mellan dukens kant och skena 1 resp 3. Se bild där gula streck är ungefär den böjning som skulle kunna bli, mkt överdriven.

Illustration av böjda aluminiumrör med överdriven nedböjning markerad med gula streck, och fästen vid ändarna.

Det är 2mm godstjocklek i Ø20-alurören.

Tack för svar.
Då har du ca 1,6m från mittenskenan till de yttre?
Hade först tänkt att fördela skenorna så det blir samma avstånd mellan fästpunkterna, ca 1m
Men om du upplever att det håller sig rakt o fint så kör jag nog på din linje.
Fortsättning följer..

R Richard P skrev:
Tack för svar.
Då har du ca 1,6m från mittenskenan till de yttre?
Hade först tänkt att fördela skenorna så det blir samma avstånd mellan fästpunkterna, ca 1m
Men om du upplever att det håller sig rakt o fint så kör jag nog på din linje.
Fortsättning följer..
Japp, 1.6m ca. Lycka till! Snart lyser solen igen. :D

Jag är i startgroparna för att göra ett pergolatak som liknar ditt Vart köpte du aluminiumrören?

P Peggan2 skrev:
Jag är i startgroparna för att göra ett pergolatak som liknar ditt Vart köpte du aluminiumrören?
Random Byggvaruhandel, i mitt fall Woody Åkersberga. Vilken smed eller bygghandel som helst bör kunna lösa det. Jag köpte 6m-längder vilket tydligen var en standardlängd.

• Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Hej! Jag har själv knåpat ihop en pergola liknande din och fick precis meddelat från tapetseraren jag anlitat att taket är färdigsytt. Blev chockad av priset bara, hon vill ha 15 000 kr. Då har jag ändå köpt markisväven själv innan, så det är bara för arbetet. Jag försökte få en ungefärlig kostnad i förväg, men det gick inte att svara på sa hon då. Får man fråga vad du fick ge för att få ditt uppsytt, @Perkylainen ?

B Bangeman79 skrev:
Hej! Jag har själv knåpat ihop en pergola liknande din och fick precis meddelat från tapetseraren jag anlitat att taket är färdigsytt. Blev chockad av priset bara, hon vill ha 15 000 kr. Då har jag ändå köpt markisväven själv innan, så det är bara för arbetet. Jag försökte få en ungefärlig kostnad i förväg, men det gick inte att svara på sa hon då. Får man fråga vad du fick ge för att få ditt uppsytt, @Perkylainen ?
14 gav jag, för arbete, material och frakt för enbart duken. Min är drygt 24kvm exkl kanalerna som ger någon halv kvadrat extra. Det är fyra ”remsor” som är ihopsydda på längden, dvs tre ”sömmar”…!

• Gilla
Bangeman79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.