37 363 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Nej såklart är det inte perfekt och jag kan också tänka på mycket som jag skulle vilja ändra på men som svensk har man haft en oerhörd utväxling i välstånd de senaste 100 åren, vi ligger totalt sett i den absoluta toppen.B Bitterhetsakademin skrev:Sverige är inget paradis om än bättre än Iran, klyftorna mellan de fattiga och rika i landet har vidgats de senaste årtiondena. Relativ fattigdom förekommer medan eliten drar ifrån.
Höga näringslivstoppar har aldrig haft så hög lön som idag. Det sticker också i ögonen med statliga chefer som får miljoner i månaden för att mjölka medborgarna på pengar. Vattenfalls Anna Borg är ett flagrant exempel men det finns många till. Det är dags för en skyhög straffbeskattning av de med extremt hög inkomst.
Åt var och en efter behov, från var och en efter förmåga.😀
Sen är de ökande klyftorna oroande på många plan, bla för att de är grogrund för mycket av de nationalistiska strömningarna vi ser nu.
Jag tycker påståendet är lite överdrivet. De flesta hemnätverk idag har redan mängder av uppkopplade enheter – mobiler, TV-apparater, spelkonsoler, robotdammsugare, kameror, laddboxar osv. – och de fungerar utan att användarna behöver kunna brandväggar eller portstyrning.M MrDizzy skrev:Otroligt dummt.
Då endast 10-15% ens kan nått om timtaxa vill du att de dessutom ska lära sig brandväggar ?
Kommer aldrig att ske.
Och att koppla upp IoT direkt på nätet utan brandväggar är som att be Ryssen hacka dina IoT saker och förstöra så mycket de kan , helst för så många som möjligt samtidigt så de förhoppningsvis kan krasha hela elnät.
Med den logiken borde man inte ha en enda uppkopplad pryl hemma, inklusive elbilsladdare, om man inte är nätverkstekniker. Så fungerar ju inte verkligheten.
Jo precis så fungerar verkligheten.B buffyin skrev:Jag tycker påståendet är lite överdrivet. De flesta hemnätverk idag har redan mängder av uppkopplade enheter – mobiler, TV-apparater, spelkonsoler, robotdammsugare, kameror, laddboxar osv. – och de fungerar utan att användarna behöver kunna brandväggar eller portstyrning.
Med den logiken borde man inte ha en enda uppkopplad pryl hemma, inklusive elbilsladdare, om man inte är nätverkstekniker. Så fungerar ju inte verkligheten.
Att folk i allmänhet inte vill kännas vid den och därvid ignorerar och hoppas på det bästa är en helt annan sak.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Utan brandväggar?M MrDizzy skrev:Otroligt dummt.
Då endast 10-15% ens kan nått om timtaxa vill du att de dessutom ska lära sig brandväggar ?
Kommer aldrig att ske.
Och att koppla upp IoT direkt på nätet utan brandväggar är som att be Ryssen hacka dina IoT saker och förstöra så mycket de kan , helst för så många som möjligt samtidigt så de förhoppningsvis kan krasha hela elnät.
"Alla" har väl åtminstone en brandvägg i sin router som blockerar inkommande trafik (som inte initieras inifrån)?
Perfekt? Nej
Utan brandvägg? Nej
Detta fick mig att kolla på hur moderna routrar hanterar inkommande trafik i deras FWs.Fairlane skrev:
Blev positivt överraskad att det är numera (enl chat gpt iaf) blockeras inkommande per default.
Så ja , du har rätt.
(och jag får skämmas att jag inte kollat upp det på evigheter pga att jag själv kör med egen separat FW )
Även äldre routrar har blockerat inkommande trafik (udp, tcp), port forwarding, nat, mm under i alla fall så lång tid jag minns. Det är inget nytt, utan standard i varenda router/brandvägg under i alla fall 20 års tid.M MrDizzy skrev:Detta fick mig att kolla på hur moderna routrar hanterar inkommande trafik i deras FWs.
Blev positivt överraskad att det är numera (enl chat gpt iaf) blockeras inkommande per default.
Så ja , du har rätt.
(och jag får skämmas att jag inte kollat upp det på evigheter pga att jag själv kör med egen separat FW )
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Ska man vara petig så har inte vanliga konsumentroutrar agerat brandväggar för nätverken under alla åren. De har haft NAT, Network Address Translation, igång vilket gör att utifrån initierad trafik har inte skickats vidare till insidan om man inte explicit talat om för routern att viss trafik ska skickas till en viss adress på insidan.Zevv skrev:
Brandväggsliknande funktion: ja
Brandvägg: nja
Rent krasst så är det ju så att eftersom enheterna på det interna nätverket inte har externa adresser så är det omöjligt att nå dem utifrån, utan som redan sagts används NAT för att hantera trafik som initieras inifrån.
Så har det alltid funkat och gör fortfarande, och igen brandvägg behövs för utgångsläget är att kommunikationen är tekniskt omöjlig.
Sen kan ju många IoT prylar sitta och ringa hem till externa tjänster och därmed öppna en tunnel rakt in i nätverket, vilket är långt ifrån bra.
Så har det alltid funkat och gör fortfarande, och igen brandvägg behövs för utgångsläget är att kommunikationen är tekniskt omöjlig.
Sen kan ju många IoT prylar sitta och ringa hem till externa tjänster och därmed öppna en tunnel rakt in i nätverket, vilket är långt ifrån bra.
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD?locations=SE-FR-FI-ES-SGC cbrolin skrev:
Om du nu vill försöka göra en koppling till BNP/Capita.
Frankrike med mycket kkv framstår väl inte som något föredöme direkt. Inte Finland heller.
Dom gör inte direkt mycket ifrån sig jämfört med Spanien som har mycket sol/vind.
Och tittar man slutligen på Singapore som inte har någon kkv så visar det att kkv absolut inte har någon positiv inverkan.
Sedan kan man dra slutsatsen att kkv inte har någon nämnvärd påverkan.
Renoverare
· Vimmerby
· 52 inlägg
Vi som är 70 (plus) och inte längre behöver snurra i ekkorhjulet har det aningen enklare..vi sitter hemma och behöver inte ut med bilen i rusningstrafik (eller inte ens under hela veckan), vi kan enkelt välja NÄR VVB och värmekälla ska köra..tvätta, baka, diska m.m. kan vi göra när som helst.H Hybro skrev:
Har man sen som du vedeldning är du ju definitivt inte någon som kan drabbas av vare sig högt elpris eller effektavgift så du är en liten minoritet.
Men grattis ändå, du har det väl förspänt..
Trams allt annat är inte lika mellan länderna. Stora skillnader. Däremot är det inte lika tramsigt att se hur ett lands placering förändras över tid. Nedläggningen av kärnkraft var inte det enda som hände mellan dem åren, men det var en stor förlust.D daVinci skrev:[länk]
Om du nu vill försöka göra en koppling till BNP/Capita.
Frankrike med mycket kkv framstår väl inte som något föredöme direkt. Inte Finland heller.
Dom gör inte direkt mycket ifrån sig jämfört med Spanien som har mycket sol/vind.
Och tittar man slutligen på Singapore som inte har någon kkv så visar det att kkv absolut inte har någon positiv inverkan.
Sedan kan man dra slutsatsen att kkv inte har någon nämnvärd påverkan.
Hmm, 2025 är visst bara en prognos. 2024 var vi på plats 22. Alltså från plats 15 till plats 22 på bara åtta år.