S Sir Duke skrev:
Om vi inte ändrar beteende så kanske politikerna trappar upp straffet tills vi lyder.
Eller så byter vi ut politikerna till nya politiker som lyder folket.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Fairlane
M Mats_R skrev:
Eller så byter vi ut politikerna till nya politiker som lyder folket.
Vilka politiker är det då? De som sitter i Sveriges Riksdag är ju de som svenska folket röstat fram.

Det står förmodligen inte en grupp politiker och väntar, som vill "lyda folket" mer än de här. Problemet är ju at svenska folket vill olika saker, så vem ska man lyda?

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka politiker är det då? De som sitter i Sveriges Riksdag är ju de som svenska folket röstat fram.

Det står förmodligen inte en grupp politiker och väntar, som vill "lyda folket" mer än de här. Problemet är ju at svenska folket vill olika saker, så vem ska man lyda?
Ju fler människor som drabbas av nuvarande politikers maktfullkomlighet, straff och piskor, desto fler inser att nuvarande politiker behöver bytas ut.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Ju fler människor som drabbas av nuvarande politikers maktfullkomlighet, straff och piskor, desto fler inser att nuvarande politiker behöver bytas ut.
Att lägga en papperslapp i valurnan vart fjärde år lär inte göra mycket då inget av partierna för en politik som gagnar medborgarna. I de länder någon avgörande förändring skett har det varit med utomparlamentariska metoder, strejker demonstrationer lagtrots eller civil olydnad. Svenska folket knyter näven hårdare i byxfickan och skulle ansöka om tillstånd för att göra revolution och därpå gå hem slokörade när myndigheten gett sitt avslag.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Slösa är kanske att köra alla förbrukare samtidigt fastän man inte måste.

Alltså det politikerna vill motverka genom kostnadsincitamentet.
Och vem är det som bestämmer vad som inte är ett måste?

A Akerfeldt skrev:
Och vem är det som bestämmer vad som inte är ett måste?
Du, jag och alla andra? Åt sig själva alltså.

Om man tycker att allt är ett måste så går det alltså inte att slösa, per ens egen definition.

Finns säkert objektiva rankningar över nån sorts hierarki.

Typ köra hårtorken när man inte är hemma skulle kanske kunna vara slöseri.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Självklart, har aldrig sagt någon är tvingad till något. Bara fascinerad över tankesättet.

Allt beror ju vad man anser som slösa, jag tycker inte värma sitt hus och se till att familjen har mat på bordet är att slösa. Inte heller att ha rena kläder att ta på sig. Absolut inte att ta en dusch efter jobbet. Vad anses som slösa för dig?

Det är här problemet uppstår...
Du vill nog att huset är varmt innan toppen kommer, så varför inte tillåta 0,5graders höjning innan toppen.
Och när toppen kommer så tillåter man 0,5+0,5graders sänkning.
De rena kläderna lägger man i tvättmaskinen och låter den köra nångång mellan 10-15 eller 20-06. Men de bästa är mellan 01-05.
Kläderna blir garanterat rena.

Duscha efter jobbet... Vad menar du problemet med detta är, har du en direktverkande värmare dvs en på typ 22kw som värmer de vatten du använder eller har du en likadan som resten av Sveriges befolkning som värmer en tank med vatten.
Isåfall kan du ta en varm dusch när som helst på dygnet. Även om den är avstängd.
Låt den gärna gå 01-05 om du klarar dig på den mängen vv

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mats_R skrev:
Då får jag upprepa frågan, eftersom du inte lyckades besvara den:
"Vilka politiker då?"

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det är här problemet uppstår...
Du vill nog att huset är varmt innan toppen kommer, så varför inte tillåta 0,5graders höjning innan toppen.
Och när toppen kommer så tillåter man 0,5+0,5graders sänkning.
De rena kläderna lägger man i tvättmaskinen och låter den köra nångång mellan 10-15 eller 20-06. Men de bästa är mellan 01-05.
Kläderna blir garanterat rena.

Duscha efter jobbet... Vad menar du problemet med detta är, har du en direktverkande värmare dvs en på typ 22kw som värmer de vatten du använder eller har du en likadan som resten av Sveriges befolkning som värmer en tank med vatten.
Isåfall kan du ta en varm dusch när som helst på dygnet. Även om den är avstängd.
Låt den gärna gå 01-05 om du klarar dig på den mängen vv
Det uppstår inget problem, men det är helt ok att du har den uppfattningen.

Det är klart man kan hålla på och ställa in värmepumpen så, köra tvättmaskiner och värma varmvatten på natten men det ska inte behövas 2026.

Det blir intressant att se vad som händer den dagen när alla flyttat sin förbrukning, alla startar laddning av bil, tvättmaskiner, diskmaskiner, värmepumpar, varmvattenberedare, spabad etc går för fullt 01-05.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Det blir intressant att se vad som händer den dagen när alla flyttat sin förbrukning, alla startar laddning av bil, tvättmaskiner, diskmaskiner, värmepumpar, varmvattenberedare, spabad etc går för fullt 01-05.
Priskurvan blir platt?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Det uppstår inget problem, men det är helt ok att du har den uppfattningen.

Det är klart man kan hålla på och ställa in värmepumpen så, köra tvättmaskiner och värma varmvatten på natten men det ska inte behövas 2026.

Varför inte? IoT(Internet of Things) och uppkopplade system har blivit mogna och standard. Skulle t.o.m säga 2020 talet är IoT och många idag har den inbyggt.så känns väldigt 2026 :)

Ingenting kommer hända då många med elbilar kör någon form av smartladdning. Så flesta elbilar laddar idag just under de billigaste timmarna samtidigt!

Jag behövde bara koppla in den så ladda den 02-05 i natt och 02:30-05:30 förra natten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Priskurvan blir platt?
Möjligt, eller så börjar priset bli dyrt på natten istället. Införs effektavgift under nattetid osv.

R Roger Fundin skrev:
Jag har en Ohmigo Mini 230 som styr varmvattenberedare och luftavfuktare via Plejd, så de inte startar de dyraste timmarna. En enkel och billig lösning, och för uppvärmningen eldar jag pellets. I övrigt är allt elektriskt så energioptimerat som det är praktiskt möjligt.
Du har timtaxa eller?

A Akerfeldt skrev:
Möjligt, eller så börjar priset bli dyrt på natten istället. Införs effektavgift under nattetid osv.
Om de sker så lovar jag att sätta mig i min elbil och köra till dig oavsett var på jorden du befinner sig och bjuda på en öl😆

A Alexn72 skrev:
Om de sker så lovar jag att sätta mig i min elbil och köra till dig oavsett var på jorden du befinner sig och bjuda på en öl😆
Högre efterfrågan ger högre pris, och flyttar vi majoriteten av förbrukningen från 17-20 till 01-05 så ger det ingen skillnad på elpriset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.