37 365 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
EXAKT VAD är det som kan påverka en dyr KVART så att det öht är värt å ändra beteende..?A Akerfeldt skrev:
Och om du har månadsrörligt pris påverkas din elräkning av alla som har det för att de "inte behöver tänka och inte låter sitt liv styras av spotpriset" så dui har lika stor anledning attt oroa dig som de som har kvartspris, med skillnaden att du inte kan göra något åt det.A Akerfeldt skrev:
Helt sant men oroar mig inte särskilt mycket för det, när räkningen kommer brukar det vara väldigt nära spotpriset ändå. Vilken tur valmöjligheten finns att du kan ha kvartspris och jag månadsrörligt och båda kan vara nöjdaA alfista skrev:
Det ska mycket till för att man ska prestera sämre än rörligt.A Akerfeldt skrev:Tvärtom, kvartspris kräver att man hela tiden har koll, kan styra sin förbrukning och anpassa den. Det är tillräckligt drygt med att behöva hålla koll på och anpassa efter effektavgiften, och ska man dessutom behöva blanda in elpriset i den ekvationen låter inte så lockande. Billigare eller ej med kvartspris, det är huvudvärken man vill slippa.
Men det är också enkelt att förutspå.
Förbrukar man alltid mest när spotpriset är som högst så är det bra för alla utom en själv.
Själv har jag spotpris (15min) och kokar te precis när jag känner för det.
Och jag har aldrig varit i närheten av rörligt elpris.
Det är möjligt, men för att förutspå behöver man fortfarande hålla koll på hur priserna ser ut under dygnet. Är man helt ointresserad av att styra sitt liv efter elpris eller inte alls kan styra de stora förbrukarna så har jag svårt att se hur det skulle gynnas med kvartspris. Och det är ju såklart inte tekokning eller liknande, det drar ju ingenting i jämförelse med de stora förbrukarna i ett hem.A Alexn72 skrev:Det ska mycket till för att man ska prestera sämre än rörligt.
Men det är också enkelt att förutspå.
Förbrukar man alltid mest när spotpriset är som högst så är det bra för alla utom en själv.
Själv har jag spotpris (15min) och kokar te precis när jag känner för det.
Och jag har aldrig varit i närheten av rörligt elpris.
Varför skall man då hindra de som vill?A Akerfeldt skrev:Det är möjligt, men för att förutspå behöver man fortfarande hålla koll på hur priserna ser ut under dygnet. Är man helt ointresserad av att styra sitt liv efter elpris eller inte alls kan styra de stora förbrukarna så har jag svårt att se hur det skulle gynnas med kvartspris. Och det är ju såklart inte tekokning eller liknande, det drar ju ingenting i jämförelse med de stora förbrukarna i ett hem.
Det är egentligen inte svårare än att undvika dra igång allt mellan 08-10 och 16-20 vardagar.A Akerfeldt skrev:Det är möjligt, men för att förutspå behöver man fortfarande hålla koll på hur priserna ser ut under dygnet. Är man helt ointresserad av att styra sitt liv efter elpris eller inte alls kan styra de stora förbrukarna så har jag svårt att se hur det skulle gynnas med kvartspris. Och det är ju såklart inte tekokning eller liknande, det drar ju ingenting i jämförelse med de stora förbrukarna i ett hem.
Det enklaste är att automation och de billigaste är beteende
Helger är mer eller mindre fritt fram.
Även om det finns liknande "toppar där"
Men då är det tur att de är helt frivilligt.
Tycker det är så intressant att det blivit så normaliserat och att så många försvarar att man inte ska använda el när man verkligen behöver det. Men som du säger, tur det är frivilligt och att alla kan göra som de villA Alexn72 skrev:
Alla bestämmer väl bara åt sig själva? Har inte läst att någon sagt hur någon annan ska göra.A Akerfeldt skrev:
Dock skulle man kunna ha i åtanke att prismodellen syftar till att styra vårt beteende genom prissättning, för att jämna ut effektuttaget. Om vi inte ändrar beteende så kanske politikerna trappar upp straffet tills vi lyder.
Men det verkar finnas en del steg kvar till frånkoppling, så tills vidare är det bara att slösa och betala.
Självklart, har aldrig sagt någon är tvingad till något. Bara fascinerad över tankesättet.S Sir Duke skrev:Alla bestämmer väl bara åt sig själva? Har inte läst att någon sagt hur någon annan ska göra.
Dock skulle man kunna ha i åtanke att prismodellen syftar till att styra vårt beteende genom prissättning, för att jämna ut effektuttaget. Om vi inte ändrar beteende så kanske politikerna trappar upp straffet tills vi lyder.
Men det verkar finnas en del steg kvar till frånkoppling, så tills vidare är det bara att slösa och betala.
Allt beror ju vad man anser som slösa, jag tycker inte värma sitt hus och se till att familjen har mat på bordet är att slösa. Inte heller att ha rena kläder att ta på sig. Absolut inte att ta en dusch efter jobbet. Vad anses som slösa för dig?
Slösa är kanske att köra alla förbrukare samtidigt fastän man inte måste.A Akerfeldt skrev:Självklart, har aldrig sagt någon är tvingad till något. Bara fascinerad över tankesättet.
Allt beror ju vad man anser som slösa, jag tycker inte värma sitt hus och se till att familjen har mat på bordet är att slösa. Inte heller att ha rena kläder att ta på sig. Absolut inte att ta en dusch efter jobbet. Vad anses som slösa för dig?
Alltså det politikerna vill motverka genom kostnadsincitamentet.