A Alexn72 skrev:
Vilken kul filur du är.

Berätta gärna för mig.
Vad är kapaciteten?
Vad ett vindkraftverk kan producera?
Vad ett vindkraftverk producerar?
Vad vingarna kan skörda från vinden?
Vad generatorn kan generera från vinden?
Vad ledningen från vindkraftverket till nätet inom Sverigekan överföra?.
Vad ledningarna från Sverige till utlandet kan överföra.
Varför ska jag berätta det för dig?

För att det vi diskuterade inte passade längre å du vill byta spår….🧐

Jag svarade på din initiala fråga om landet Sverige, vilken byggde på grava missförstånd…

Magnus E K
P Pligg85 skrev:
Ska bli kul att se spurten på februari. Gynnsamma priser nu.

Såg månaden som helhet här är 18% dyrare just nu och snitttemp är 5 grader kallare än januari.

Dags att betala första januarismällen nu om en vecka. I slutet av mars kommer ännu mer av lönen gå till februariräkningen.

Gissar att det i mitten till slutet av april kommer vara ett bra läge att göra shopping i tomma butiker.
Problemet just nu är snarare att det milda, blåsiga vädret med åtföljande låga priser kommande sista vecka av månaden kommer äta upp en stor del av vinsten med kvartspris jämfört med månadsrörligt, eftersom min förbrukning kollapsar när det blir plusgrader.

Det ska överlag ganska mycket till för att hela februari ska bli dyrare än hela januari eftersom det saknas tre dagar, en skillnad på ca 10%.

Z Zodde skrev:
Varför ska jag berätta det för dig?

För att det vi diskuterade inte passade längre å du vill byta spår….🧐

Jag svarade på din initiala fråga om landet Sverige, vilken byggde på grava missförstånd…
Det är helt okej att du inte vet det.
Men du säger en sak och jag ber dig förklara vad som menas.
Det brukar bli såna svar när man inte kan svara på det, inget fel i det.

A Alexn72 skrev:
Det är helt okej att du inte vet det.
Men du säger en sak och jag ber dig förklara vad som menas.
Det brukar bli såna svar när man inte kan svara på det, inget fel i det.
Nej, du frågade efter nåt helt annat, ser du inte det själv?

Här vad jag skrev
Z Zodde skrev:
Landet Sverige producerar ingen el. Det är det olika företag som gör, både statliga å privata.
Landet Sverige får inte hindra dessa företag å exportera el (70% av kapaciteten måste alltid hållas tillgänglig) men INGEN är kan TVINGA dem att exportera.
Företagen bestämmer själva till vilken pris de vill sälja sin el…
Å här dina TOTALT IRRELEVANTA frågor..?
A Alexn72 skrev:
Berätta gärna för mig.
Vad är kapaciteten?
Vad ett vindkraftverk kan producera?
Vad ett vindkraftverk producerar?
Vad vingarna kan skörda från vinden?
Vad generatorn kan generera från vinden?
Vad ledningen från vindkraftverket till nätet inom Sverigekan överföra?.
Vad ledningarna från Sverige till utlandet kan överföra.

S Skopan skrev:
Det vore väl bättre att ha rörligt kvartspris och inte kolla spotpriserna? Då behöver du inte heller styra livet efter elpriset, men bibehåller makten att göra något om du ändå får lust.
Det blir väl inte billigare att splitta elkostnader med grannarna proportionellt efter förbrukning än att betala sina egna kostnader?
Tvärtom, kvartspris kräver att man hela tiden har koll, kan styra sin förbrukning och anpassa den. Det är tillräckligt drygt med att behöva hålla koll på och anpassa efter effektavgiften, och ska man dessutom behöva blanda in elpriset i den ekvationen låter inte så lockande. Billigare eller ej med kvartspris, det är huvudvärken man vill slippa.

A Akerfeldt skrev:
Tvärtom, kvartspris kräver att man hela tiden har koll, kan styra sin förbrukning och anpassa den.
Varför?

Om din förbrukning följer någorlunda normala mönster kommer du få i stort sett samma pris med kvartspriser som om du hade månadsrörligt, men det finns i alla fall en teoretisk chans att du kan sänka kostnaden.

Så länge jag över tid får en lägre räkning med kvartspris än med månadsrörligt eller fast pris så är jag nöjd med det. Jag jagar inte enstaka kvartar eller timmar, en viss förbrukning (ffa varmvatten) flyttas till tider som oftast är de lägsta och det räcker för att spara lite pengar. Helt utan huvudvärk.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Tvärtom, kvartspris kräver att man hela tiden har koll, kan styra sin förbrukning och anpassa den. Det är tillräckligt drygt med att behöva hålla koll på och anpassa efter effektavgiften, och ska man dessutom behöva blanda in elpriset i den ekvationen låter inte så lockande. Billigare eller ej med kvartspris, det är huvudvärken man vill slippa.
if (elpris <= "20:e dyraste <elpris-kvarten fram till 7 på morgonen>") OR laddningForcerad
ladda bilarna
else
stäng av laddning
end

if (elpris <= "20:e dyraste <elpris-kvarten under dygnet>") OR badtunnaForcerad
värm badtunnan
else
sluta värma badtunnan
end

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Önskar fler sådana dagar med stora variationer på elpriset, sparade över 200kr på en enstaka dag med batteri och solceller.

A alfista skrev:
Varför?

Om din förbrukning följer någorlunda normala mönster kommer du få i stort sett samma pris med kvartspriser som om du hade månadsrörligt, men det finns i alla fall en teoretisk chans att du kan sänka kostnaden.

Så länge jag över tid får en lägre räkning med kvartspris än med månadsrörligt eller fast pris så är jag nöjd med det. Jag jagar inte enstaka kvartar eller timmar, en viss förbrukning (ffa varmvatten) flyttas till tider som oftast är de lägsta och det räcker för att spara lite pengar. Helt utan huvudvärk.
Möjligt det är så, men allt är väl relativt vad som är ett normalt mönster och för mig passar rörligt pris betydligt bättre även om det blir dyrare sett, för att slippa tänka så mycket. Men kul att det funkar bra för dig!

pacman42 pacman42 skrev:
if (elpris <= "20:e dyraste <elpris-kvarten fram till 7 på morgonen>") OR laddningForcerad
ladda bilarna
else
stäng av laddning
end

if (elpris <= "20:e dyraste <elpris-kvarten under dygnet>") OR badtunnaForcerad
värm badtunnan
else
sluta värma badtunnan
end
Vad vill du påvisa, att det är lätt styra efter elpris?

A Akerfeldt skrev:
Vad vill du påvisa, att det är lätt styra efter elpris?
Ja.

Har man bara reläer som kan styras så är det enkelt att lösa. Varken badtunnan eller laddboxen behöver installeras av en elektriker, men en elektriker måste dra fram eluttagen (CEE) som de ansluts i.

• Gilla
Akerfeldt och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Möjligt det är så, men allt är väl relativt vad som är ett normalt mönster och för mig passar rörligt pris betydligt bättre även om det blir dyrare sett, för att slippa tänka så mycket
Självklart kan det vara så att du behöver ändra ganska mycket i din tillvaro för att det skall bli billigare med kvartspris, eller så är det precis tvärtom. Har du väl gjort analysen och sett att kvartspris ger en besparing (om än måttlig) med lite eller ingen ansträngning, vad är det då du behöver tänka så mycket på? Inte fasen behöver man kolla spotpriset innan man brygger kaffet eller mikrar frukostgröten för att se om det kanske skulle spara någon tioöring på att vänta en kvart.

Magnus E K
Att kolla morgondagens elpriser är ju precis som att kolla väderprognosen, ren underhållning som dessutom har ett värde i att det underlättar planering.

I Danmark var det dyrt häromdagen...

Riktigt dyrt!

Graf över elpriser i Danmark under sju dagar, visar toppar och dalar med högre priser den 17 februari, jämförelse mellan spotpris och totalpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A alfista skrev:
Självklart kan det vara så att du behöver ändra ganska mycket i din tillvaro för att det skall bli billigare med kvartspris, eller så är det precis tvärtom. Har du väl gjort analysen och sett att kvartspris ger en besparing (om än måttlig) med lite eller ingen ansträngning, vad är det då du behöver tänka så mycket på? Inte fasen behöver man kolla spotpriset innan man brygger kaffet eller mikrar frukostgröten för att se om det kanske skulle spara någon tioöring på att vänta en kvart.
Om man inte skulle behöva tänka så mycket med kvartspris skulle inte denna tråden finnas, men uppenbarligen skapar det stress hos många när det blir dyra timmar. Det är ju inte brygga kaffe som påverkar under dyra kvartar men det förstår nog du också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.