M mats.3 skrev:
Han syftar på dom höga skatterna Einstein.
Menar man skatter skriver man skatter…

Det som tråden syftar på är ELPRISET , det som ändras kvart för kvart… skatterna är relativt stabila as far as I know 🤣
Men det var kanske å kräva för mycket från en som måste slänga in nedvärderande epitet för att försöka förstärka sin argumentation…

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Menar man skatter skriver man skatter…
Men för konsumenten som ska betala kalaset är det ju summan av elpris och skatter det intressanta.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Men för konsumenten som ska betala kalaset är det ju summan av elpris och skatter det intressanta.
Absolut, men vad är det som rör sig av elpris och skatt?
Att diskutera nåt som e konstant eller en konstant % av det som rör sig känns mindre intressant

Därför tar man varken med skatt eller nätavgifterna när elpriserna refereras tex i media eller diskuteras här på BH

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Nja.

Skatter i form av energiskatt och moms duckar företaget direkt medan högt elpris lyfter vi vidare till sista raden i bokföringen och lägger över på slutkonsumenten.

Att energiskatt sänks gör inte limpan billigare för bageriet medan spotoriset gör det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
[QUOTE="Pligg85, post: 6554172, member: 573105"
Skatter i form av energiskatt och moms duckar företaget direkt medan högt elpris lyfter vi vidare till sista raden i bokföringen och lägger över på slutkonsumenten.
[/QUOTE]
Såvitt jag vet är detta ett forum för konsumenter.. företagare har väl egna forum där de diskuterar sina problem.

F fribygg skrev:
Såvitt jag vet är detta ett forum för konsumenter.. företagare har väl egna forum där de diskuterar sina problem.
Konsumenter äter limpor från nämnda bageri.

För privatpersoner kanske man inte skiljer på skatt och elpris för summan är det intressanta, men man är direkt påverkad av hur limpan prissätts och varenda vara transporteras och tillverkas.

Tråkig inställning. Folk med Bensinbil ser hellre att Bensinen kostar 10kr litern och Diesel 30kr då det sparar någon tusenlapp vid pumpen men allt runtomkring blir betydligt dyrare ägnar man inte tanke på.

F fribygg skrev:
Har du slutar investera?? Det är ju till och med vågat att köpa en sån kåk du köpt när fastighetsskatten kan återkomma innom ett år..
Nej, tog precis ut min största utdelning hittils, de investeras såklart. Men kör det på räntebärande papper då jag behöver pengarna snart för att renovera.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore det inte bättre att vi byggde kärnkraft och tjänade pengar på deras självvalda situation att vara beroende av grannländerna?
Svårt att säga. Men ja kanske.

Jag tycker nog i grunden att varje land ska ordna sin egen försörjning. Så vi borde bygga stabil och pålitlig kraft för vår egen skull. Inte dimensionera för Tyskland. Det är ju mycket spekulation inblandat i energiinvesteringar. Synd om svenska skattebetalare ska täcka för risker som tyskarna borde ta själva. Vi blir ju också bakbundna av deras politiska beslut som vi inte kan påverka men blir påverkade av.

Håller med den som sa att Sverige inte ska vara Europas energikoloni.

• Gilla
KTMLarsen och 3 till
  • Laddar…
Dags att söka sambopartner vad tror ni om denna kontaktannons?

"Söker någon att dela elräkning med"

• Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Ska bli kul att se spurten på februari. Gynnsamma priser nu.

Såg månaden som helhet här är 18% dyrare just nu och snitttemp är 5 grader kallare än januari.

Dags att betala första januarismällen nu om en vecka. I slutet av mars kommer ännu mer av lönen gå till februariräkningen.

Gissar att det i mitten till slutet av april kommer vara ett bra läge att göra shopping i tomma butiker.

Gjorde inget speciellt igår.
Batteriet tog hand om morgonförbrukningen och solanläggningen pressade på redan under rekordkvartarna.

Gul linje: förbrukning vid nätägarens avlämningspunkt. obs. noll eller negativ hela perioden.
Blå linje: solpanelernas produktion

Graf över energiförbrukning och solproduktion; gul linje: nätförbrukning som är noll/negativ, blå linje: solpanelernas produktion, kl. 07–16.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Gjorde inget speciellt igår.
Batteriet tog hand om morgonförbrukningen och solanläggningen pressade på redan under rekordkvartarna.

Gul linje: förbrukning vid nätägarens avlämningspunkt. obs. noll eller negativ hela perioden.
Blå linje: solpanelernas produktion

[bild]
Shit, får du ut 9 kW från solcellerna i februari med låg och blek vintersol? Hur stor anläggning har du? Vinkel? Och var i landet?

A Alexn72 skrev:
-Arv?
-Vilket arv?
Inget arv ännu. Det är två olika hus. Mitt hus är äldre än mina föräldrars. Jag har olja/ved och mina föräldrar hade luftvärmepump med elpatron. Numera har de bara elpatron. All utrustning är av fabrikat CTC. Det blev kanske lite rörigt.

C cbrolin skrev:
Inget arv ännu. Det är två olika hus. Mitt hus är äldre än mina föräldrars. Jag har olja/ved och mina föräldrar hade luftvärmepump med elpatron. Numera har de bara elpatron. All utrustning är av fabrikat CTC. Det blev kanske lite rörigt.
Skämtet var att elpatronen äter upp ditt framtida arv...

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Landet Sverige producerar ingen el. Det är det olika företag som gör, både statliga å privata.
Landet Sverige får inte hindra dessa företag å exportera el (70% av kapaciteten måste alltid hållas tillgänglig) men INGEN är kan TVINGA dem att exportera.
Företagen bestämmer själva till vilken pris de vill sälja sin el…
Vilken kul filur du är.

Berätta gärna för mig.
Vad är kapaciteten?
Vad ett vindkraftverk kan producera?
Vad ett vindkraftverk producerar?
Vad vingarna kan skörda från vinden?
Vad generatorn kan generera från vinden?
Vad ledningen från vindkraftverket till nätet inom Sverigekan överföra?.
Vad ledningarna från Sverige till utlandet kan överföra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.